فقط چهار روز تا تحریم کامل اتحادیه

نویسنده

» گزارش فیگارو از قطع کامل خرید های نفتی اروپا

اتحادیه اروپا تأیید کرد که از تاریخ اول ژوئیه دیگر حتی یک قطره نفت از ایران خریداری نمی کند. بی شک این تصمیم کاهش جدیدی در تولیدات نفتی ایران ایجاد خواهد کرد.

نفت ایران از تاریخ اول ژوئیه به بعد دیگر هیچ خریداری در اروپا نخواهد داشت. این تحریم که در ماه ژانویه توسط ۲۷ کشور اتحادیه اروپا وضع شده بود، روز دوشنبه طی نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی در لوکزامبورگ مورد تأیید قرار گرفت. طی این نشست تصمیم بر آن شد که “قراردادهای واردات نفت ایران که قبل از ۲۳ ژانویه منعقد گردیده، باید از هم اکنون تا اول ژوئیه متوقف شوند”. از همان تاریخ به بعد، بیمه کنندگان اروپایی دیگر امکان بیمه محموله های نفتی ایران را نیز نخواهند داشت.

بروکسل برای قراردادهای موجود یک ضرب الاجل شش ماهه تا تاریخ اول ژوئیه درنظر گرفت تا کشورهای مورد قرارداد فرصت کافی برای یافتن تأمین کنندگان جدید داشته باشند. در میان این کشورها می توان به یونان اشاره کرد که به دلیل قیمت مناسبی که تهران برایش درنظر گرفته، در حدود ۳۰ درصد از نفت خود را از ایران تأمین می کند. یونان تنها کشور مورد قرارداد بود که به دلیل مشکلات بودجه ای درخواست تعویق تحریم های نفتی اروپا را کرد. کشورهای دیگری که به نفت ایران نیاز دارند، به ویژه ایتالیا [۱۳ درصد] و اسپانیا [۱۲ درصد]، از قبل خریدهای نفتی خود از مبدأ ایران را کاهش داده بودند.

 

پایین ترین قیمت طی ۲۰ سال اخیر

چند هفته پس از اعلام تحریم ها، واکنش ها آغاز شد. ایران بلافاصله صادرات خود به مقصد فرانسه و بریتانیا را قطع کرد و این طور نشان داد که یک بایکوت کلی علیه تمامی کشورهای اروپایی به اجرا خواهد آمد. این اطلاعات به افزایش قیمت نفت انجامید، به طوری که در ماه فوریه قیمت هر بشکه نفت به ۱۲۰ دلار رسید. در این راستا، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز نیز مزید بر علت گردید. پس از آن، سرمایه گذاران برآورد کردند که چنین گزینه ای هیچ گاه عملی نخواهد شد، زیرا در وهله اول کشور چین را تحت تأثیر قرار خواهد داد و پکن یکی از معدود دولت هایی است که همواره رویکرد میانه رویی را در برابر ایران اتخاذ کرده است. چین ۲۲ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تأمین می کند. سران جمهوری اسلامی کشورهای آسیایی را به عنوان راه چاره ای برای تحریم اروپا درنظر گرفته اند. علاوه بر چین، هندوستان ۱۳ درصد و ژاپن  ۱۴ درصد از نفت ایران را خریداری می کنند. اتحادیه اروپا نیز تاکنون ۲۰ درصد از صادرات نفتی ایران را جذب می کرده.

ایران به تدریج تولیدات نفت خام خود را کاهش داده و همین مسأله باعث شده تا عربستان سعودی تولیدات خود را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نفت بالا ببرد. به گفته ناظران، درحال حاضر عرضه نفتی ایران بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته که براساس برآوردهای سازمان اوپک، این میزان طی ۲۰ سال اخیر به پایین ترین حد خود رسیده است.

 

تولید نفت همچنان رو به کاهش

تولیدات نفتی ایران در صورتی که تصمیم اخیر آمریکا برای محدود کردن مبادلات بازرگانی با کشورهای خریدار نفت ایران مطروحه شود، باز هم کاهش خواهد یافت. ویلیام هیگ، رییس دیپلماسی بریتانیا، در این خصوص می گوید: “مهم این است که مسؤولان جمهوری اسلامی بفهمند جامعه بین المللی در این خصوص قاطعانه عمل می کند و اینکه ما به افزایش فشارهای اقتصادی ادامه می دهیم.” ایران و گروه شش کشور روز ۳ ژوئیه برای برگزاری یک نشست فنی در استانبول گردهم می آیند. کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا در این رابطه می گوید: “ما به دیگر راه های اعمال فشار می اندیشیم و این نشست ها به هدف متقاعد ساختن ایران برای مذاکره با ما برگزار می شود.”

به نظر می رسد که درحال حاضر تهدید به اعمال تحریم های بین المللی شدیدتر چندان مورد توجه بازارهای نفتی نیست و چندان بر قیمت ها تأثیر نگذاشته.

 

منبع: فیگارو، ۲۵ ژوئن