کویت و نگرانی از نیروگاه بوشهر

نویسنده

» مقاله خلیج تایمز درباره پیامدهای منطقه ای ایران هسته ای

خبرگزاری رسمی کویت، گزارش داد این کشور نسبت به امنیت راکتور هسته ای جدید ایران در نسوی خلیج فارس و نشت احتمالی مواد رادیواکتیو ابراز نگرانی کرده است. 

این نشریه روز دوشنبه به نقل از خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت نقل کرد: “نگرانی کویت از نشت مواد رادیواکتیو بر اثر سوانح طبیعی است که ممکن است با پیامدهایی در آینده همراه شود.”

کویت نزدیک ترین کشور به نیروگاه هسته ای ساخت روسیه در شهر بوشهر ایران است. بندر بوشهر  در حاشیه شمالی خلیج فارس نسبت به کویت قرار گرفته است.

ایران روز شنبه گذشته کار سوخت گذاری این مرکز هسته ای را آغاز کرد. ایالات متحده اعلام کرد به دلیل همکاری روسیه هیچ “خطر نشتی” این نیروگاه را تهدید نمی کند.

با این حال، شماری از نمایندگان مجلس کویت از دولت این کشور درخواست کردند تمهیدات احتیاطی در برابر هرگونه واقعه احتمالی در اولین نیروگاه هسته ای ایران را در دستور کار قرار دهد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود به خبرنگاران گفت نیروگاه بوشهر به “استانداردهای بالا” مجهز است و تأییدیه نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل متحد را کسب کرده است.

وی گفت: «با توجه به استانداردهای بالای ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر، نباید هیچ نگرانی در مورد آن وجود داشته باشد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای ضوابط ایمنی نیروگاه بوشهر را تأیید کرده است.»

یک نماینده دولت کویت روز سه شنبه با محمود احمدی نژاد در تهران دیدار کرد و تمایل کشورش برای افزایش همکاری با ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد عبدالله عبدالحسن پس از ابلاغ پیام مکتوب امیر کویت به احمدی نژاد، گفت: «لازم است دو کشور سطح همکاری ها و پیوندهای خود در حوزه های مختلف را افزایش دهند.»

وی افزود: «کویت امروز به دنبال تقویت و تعمیق پیوندهای خود با جمهوری اسلامی در تمامی جوانب است.»

احمدی نژاد نیز از «اعتماد» موجود به به روابط با کویت سخن گفت.

وی گفت دو کشور «مشترکا در خصوص مسائل مختلف همکاری دارند… ایران و کویت شباهت های فرهنگی دارند. دو کشور می توانند سطح همکاری ها و پیوندهای موجود را افزایش دهند.»

به گزارش رسانه های کویتی، انتظار می رود یک مقام ارشد ایران ظرف روزهای آینده برای گفتگو درباره نیروگاه هسته ای ایران به کویت سفر کند.

در همین حال، شیخ حامد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر پس از دیدار از تهران وارد کویت شد و طی اظهاراتی که از وی در روزنامه خبرگزاری کویت نقل شده اعلام کرد، مسأله نیروگاه بوشهر به ایران مربوط می شود.

وی گفت: «اگر این نیروگاه، صلح جویانه و مطابق اطلاعات ما در خدمت تولید جریان برق باشد، در اینصورت بر طبق قوانین بین المللی یک حق مشروع برای ایران محسوب می شود و ما نمی توانیم در حال حاضر این چهارچوب را تغییر بدهیم.»

 

منبع: خلیج تایمز- 25 اوت