آیا موساد در انفجار پادگان نقش داشت؟

نویسنده

» گزارش گاردین از فاجعه ملارد

انفجار در پایگاه موشکی الغدیر در بیدگنه آنقدر قوی بود که شیشه های خانه ها را در 30 مایلی در تهران لرزاند. شاهدان گفتند صدای انفجار شبیه انفجار یک بمب عظیم بوده است. در این انفجار 17 پاسدار کشته شد که در میان آنها مردی که به “معمار” برنامه موشکی ایران معروف است، حسن مقدم، نیز دیده می شود.

مراسم تشییع جنازه کاملا رسمی برای کشته شدگان برگزار شد و به عنوان نشانه ای از خسارتی که به کشور وارد شده، آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هم در این مراسم شرکت کرد. مقامات تاکید می کنند که این انفجار بصورت تصادفی اتفاق افتاده است ولی یک منبع نزدیک به روحانیون رژیم ایران، موساد را مسئول این انفجار معرفی کرده است؛ اتهامی که معمولا به عنوان دست داشتن سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و غرب در وقایع ایران مطرح می شود.

اگر این اتهام صحت داشته باشد باید آن را به عنوان شدت اوج گرفتن جنگ در خفا بر علیه برنامه هسته ای ایران دانست.

مقدم مهندسی بود که گفته می شود در علوم هوایی در چین و کره شمالی تحصیل کرده بود. مصطفی ایزدی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از دوستان نزدیک مقدم در مراسم خاکسپاری او گفت: “او از سال 1984 پیشتاز برنامه موشکی زمین به زمین سپاه پاسدران بود…چیزی که قدرت های امپریالیستی غرب و رژیم صهیونیستی را امروز تا این حد ترسانده است.”

حسین سلامی، معاون سپاه پاسداران نیز همین مضامین را بیان کرد. او گفت: “شهید مقدم معمار اصلی قدرت توپخانه و موشکی سپاه پاسداران و پایه گزار توان دفاعی کشور بود.”

مرگ مقدم که به دنبال  سلسله ای از قتل های دانشمندان هسته ای ایران در خیابان های تهران اتفاق افتاد و  با بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته ای ایران همزمان شده است، باعث بوجود آمدن این سئوال شده است که آیا این انفجارعملی خرابکارانه و خونین، در میانه یک جنگ ناگفته، بوده است؟

ایران ظرف دو سال گذشته، اسرائیل را متهم به قتل  سه دانشمند هسته ای خود کرده است، ولی در این مورد روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرعت امکان خرابکاری را رد کرد، ولی در عین حال گفت تحقیقات در مورد علت این حادثه هنوز کامل نشده است.

یکی از مدیران سابق یک شرکت دولتی نزدیک به رژیم ایران که به شرط ناشناس ماندن سخن گفت به گاردین گفته است: “من معتقدم انفجار روز شنبه بخشی از جنگ پنهان به رهبری اسرائیل علیه ایران است.”

این مقام سابق رژیم ایران انفجار روز شنبه را به حادثه مشابهی در اکتبر 2010 در پایگاه موشکی سپاه پاسداران در نزدیکی شهر خرم آباد تشبیه کرد. وی گفت: “من اطلاعاتی دارم حاکی از اینکه این دو حادثه نتیجه خرابکاری ماموران اسرائیل بوده است و هدف آن متوقف کردن برنامه موشکی ایران است.”

این پایگاه ها، هر دو، مکان نگاهداری موشک های شهاب 3 بوده است که بر اساس الگوی موشک های کره شمالی طراحی شده است. یک نسخه ارتقا یافته این موشک بردی معادل 1200 مایل دارد و می تواند اسرائیل را هدف بگیرد. در گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته شده که بازرسان آژانس شواهدی یافته اند که ایران آزمایشاتی را برای ساخت کلاهک های هسته کوچک برای کار گذاشتن روی موشک های شهاب 3 انجام داده است.

در گزارش رسمی حادثه روز شنبه گفته شده که انفجار در انبار اسلحه و در زمانی که در حال جابجایی مهمات بوده اند رخ داده است. برخی دیگر از گزارشات می گوید یکی از موشک های شهاب 3 زمانی که مقدم در حال مشاهده کارکرد آن بوده است منفجر شده است. شاهدان گفته اند که صدای یک انفجار عظیم را شنیده اند و نه سلسله ای از انفجارهایی که معمولا در اثر انفجار مهمات به گوش می رسد.

مجله تایم هم به نقل از “یک مقام اطلاعاتی غربی” گفته است که موساد در پشت این انفجار بوده است.

مقامات غربی در این مورد اظهار نظر نکرده اند ولی احتمال دست داشتن اسرائیل را در این انفجار رد نکردند.

اگر این انفجار یک اقدام خرابکارانه باشد، باید آن را به به عنوان یک ضربه سنگین علیه کار آمدترین سلاح موشکی ایران تلقی کرد. این امر همچنین نشان از بالا گرفتن تنش دارد.

علاوه بر کشته شدن سه دانشممند هسته ای ایرانی، گروهی از موتور سواران نیر در نوامبر 2010 سعی کردند یکی از مقامات ارشد هسته ایران، فریدون عباسی دوانی را، که مورد تحریم های سازمان ملل نیز قرار گرفته بود، به قتل برسانند. او از این حمله جان سالم به در برد و سه ماه بعد به سمت رئیس برنامه هسته ای ایران انتخاب شد.

گفته می شود که سازمان های اطلاعاتی غرب تلاش های متعددی را برای کند کردن برنامه هسته ای ایران انجام داده اند.

ممکن است این اقدامات حرکت ایران را کند کرده باشد ولی گزارش جدید آژانش نشان می دهد که ایران همچنان مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی شده ذخیره کرده است و به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

منبع: گاردین -  14 نوامبر