آتش‌بازی اسرائیل در ایران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» موساد پادگان سپاه را منهدم کرد

رسانه های اسرائیلی و بین المللی با فهرست کردن لیستی از عملیات های مخفی نظامی اسرائیل در داخل خاک ایران، مدعی طراحی و اجرای انفجار اخیر در پادگان بیدگنه سپاه پاسداران توسط سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) شدند.

هفته نامه معتبر تایم چاپ آمریکا نیز به نقل از یک منبع امنیتی غربی با تایید دخالت موساد در این انفجار نوشت که “نباید ادعاهای حکومت ایران مبنی بر تصادفی بودن این انفجار را باور کرد.”

سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل درباره این گزارش اظهارنظری نکرده هرچند در موارد مشابه پیشین نیز این سازمان هرگز به صراحت مسئولیت عملیات خرابکارانه در داخل کشورهای دیگر را بر عهده نگرفته است.

این گزارش ها در روزی منتشر شد که شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل خواستار افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی بر جمهوری اسلامی شد و گفت که برای مهار برنامه هسته ای تهران، این مسئله را به حمله نظامی ترجیح می دهد.

در جریان انفجار مهیب پادگان مشهور به بیدگنه متعلق به نیروی هوایی سپاه پاسداران در روز شنبه، تعدادی از پرسنل و فرماندهان ارشد این نهاد کشته و زخمی شدند. فرمانده سازمان جهاد خودکفایی و یکی از طراحان اصلی برنامه موشکی سپاه از کشته شدگان این حادثه بود.

شدت این انفجار که در نزدیکی ملارد کرج روی داد به حدی بود که صدای آن کیلومترها دورتر در نواحی مختلف شهر تهران شنیده شد و با لرزیدن خانه ها و ساختمان ها، مردم وحشتزده به خیابان ها آمدند.

یک روز پس از این واقعه، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با ابراز خرسندی از آن گفت که امیدوار است که ایران شاهد رویدادهای بیشتری از این دست باشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین بار تاکید کرده که در انفجار اخیر هیچ خرابکاری وجود نداشته است.

مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ادعا می کنند که این انفجار مهیب بر اثر “جا به جایی مهمات” بوده اما “روز” به نقل از یکی از سربازان پیشین پادگان بیدگنه نوشته بود که این پادگان از انبارهای اصلی و عظیم انواع موشک های شهاب بوده که توانایی رسیدن به اسرائیل و حمل کلاهک های هسته ای را دارند.

مراسم تشییع جنازه کشته شدگان این انفجار با حضور آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد؛ مسئله ای که نشاندهنده اهمیت حادثه در نزد وی و مقامات ارشد کشور بود.

 

همه عملیات‌های اسرائیل

در گزارش هفته نامه تایم همچنین آمده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود تصریح کرده ایران نصب کلاهک‌های قادر به حمل بمب هسته‌ای روی موشک‌های خود را آزمایش کرده‌است.

این نشریه همچنین به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشته که سازمان های امنیتی و نظامی این کشور در سال های گذشته چندین عملیات مختلف را در داخل خاک ایران و با هدف کند کردن و متوقف سازی برنامه موشکی و هسته ای جمهوری اسلامی انجام داده اند: از انفجار سال ۲۰۰۷ در یکی از مراکز موشکی واقع در جنوب شهر تهران گرفته تا انفجار اکتبر سال ۲۰۱۰ در تاسیسات مربوط به موشک‌های شهاب ۳ در جنوب غربی این کشور و بالاخره ترور دو متخصص هسته‌ای ایران که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۰ روی داد.

پیش از این و در مهرماه سال 1389 نیز پادگان موشکی امام علی سپاه در خرم آباد لرستان دچار انفجار شد.

سپاه این حادثه را به علت آتش سوزی در انبار مهمات این مرکز نظامی، آن هم بر اثر گر گرفتن آتش از علف های خشک اطراف آن اعلام کرد اما رسانه های بین المللی در همان هنگام نوشتند که این پادگان که در نزدیک ترین نقطه مرزی ایران به اسرائیل قرار دارد از محل های اصلی نگهداری موشک های شهاب بوده و انهدام آن توسط کماندوهای ویژه اسرائیلی صورت گرفته است.

در هفته های اخیر، گزارش های متعددی از تصمیم اسرائیل برای حمله به ایران با هدف متوقف سازی برنامه اتمی تهران در رسانه های بین المللی منتشر شده است.

وزیر دفاع اسرائیل پیش از این گفته بود که “هر روز که می گذرد بیشتر به این حمله نزدیک می شویم” و رئیس جمهور این کشور نیز در سخنانی جداگانه این نکته را تلویحا تایید کرده بود.

با وجود این هر دوی آنها بعدا سخنان خود را اصلاح کردند و گفتند که گمانه زنی درباره حمله اسرائیل به ایران “توهم” است.

 رئیس جمهور اسرائیل در گفت و گو با سی ان ان هم افزود که باید در کنار افزایش فشارها به ایران، “فشار اخلاقی” را نیز بر رژیم اسلامی تشدید کرد.

رئیس جمهور اسرائیل بر این مبنا گفت: “هیچ نیازی نیست که جهان برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی، به اقدام و حمله نظامی متوسل شود.”

 

نگرانی از آغاز جنگ

کشورهای غربی و اروپایی با نگرانی این تحولات را رصد می کنند.

روز گذشته وزیر امور خارجه فرانسه برای چندمین بار هشدار دارد که اقدام نظامی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، جهان را به “ورطه‌ای غیرقابل مهار” خواهد کشاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که این اتحادیه تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد و از “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” خواهد خواست تا پرداخت وام به جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند.

او گفت: “آشکار است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حال پیشرفت در زمینه ساخت تسلیحات هسته‌ای است. این خطری بزرگ برای ثبات منطقه و جهان است.”

با وجود این وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که هر گونه “مداخله نظامی، بدترین اقدام خواهد بود و ما را به ورطه ای غیرقابل مهار خواهد کشاند.”

به گزارش بی بی سی، پیش از این وزیر خارجه آلمان نیز مشارکت این کشور در هرگونه گفت‌وگو درباره اقدام نظامی احتمالی علیه ایران را رد کرده بود.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان با وجود رد مشارکت در اقدام نظامی علیه ایران گفت: “اگر ایران همچنان از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کند، اعمال تحریم‌های سخت‌تر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.”

دو روز بعد از انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متهم کردن ایران به تحقیق در زمینه ساخت تسلیحات اتمی، دیپلمات‌ها اعلام کردند دولت‌های عضو اتحادیه اروپا طی “چند هفته آینده” دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را تصویب خواهند کرد.

آمریکا و فرانسه پیشتاز جلب موافقت دولت های جهان برای افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی شده اند.