سرانجام: توافق جامع اتمی

نویسنده

بر اساس گزارش خبرگزاریها نمایندگان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی در ساعت ۱۰ و نیم صبح -یک بعد از ظهر تهران- روز سه شنبه بیست و سوم تیرماه برای «نشست جامع نهایی» در مقر سازمان ملل در وین گرد آمدند و در پی آن محمد جواد ظریف و فدریکاموگرینی حصول به”توافق جامع اتمی” را اعلام کردند.

 روزنامه های صبح امروز تهران، خبر نزدیکی به حصول توافق رامنتشر کرده اند. تصاویر محمد جواد ظریف در تقریبا همه صفحات اول دیده می شود.در برخی از نشریات نزدیک به اصلاح طلبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی د رهیئت آرش کمانگیر و امیر کبیر دیده می شود.

روزنامه قانون در صفحه اول خود بیتی از ترانه معروف ” ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود/ رنج دوران برده ایم…“ را در بالای تصویر ظریف- آرش کمانگیر به چاپ رسانده است. شعراین ترانه میهنی از نادر ابراهیمی و خواننده آن محمد نوری است.

خبرگزاری های جهانی ، برخی از” مفاد توافق جامع” هسته ای را منتشر کرده اند.

 به نوشته نیویورک تایمز:“بیشتر زیرساخت‌های سایت‌های اصلی هسته‌ای جمهوری اسلامی را پابرجا باقی می‌گذارد. بخش اعظم قطعات آن قرار است پیاده شده و در انبارها گذاشته شود .برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران قرار است پس از ۱۰ سال کنار گذاشته شودو ایران پس از ۱۵ سال آزاد خواهد بود هر اندازه می‌خواهند اورانیوم غنی‌شده تولید کند.”

 به گزارش رویترز؛ جمهوری اسلامی طرح بازگشت تحریم‌ها علیه خود، در صورت نقض تعهدات هسته‌ای را پذیرفته است. براساس این طرح، در صورت نقض تعهدات، تحریم‌ها ظرف ۶۵ روز به حالت قبل برخواهند گشت.

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران قرار است برای پنج سال و تحریم موشکی علیه ایران به مدت هشت سال باقی بماند.

واکنش اسرائیل

به گزارش رویترز؛ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل توافق جامع هسته‌ای با ایران را یک “اشتباه تاریخی” نامید و گفت: “ایران مسیری مطمئن برای رسیدن به سلاح هسته‌ای دریافت خواهد کرد. بسیاری از محدودیت‌ها که قرار بود راه رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کنند الان برچیده خواهد شد.ایران یک جایزه بزرگ خواهد گرفت، معدنی از پول نقد  به دست خواهد آورد به ارزش صدها میلیارد دلار، پولی که به ایران امکان می‌دهد تا خشونت و ترورش را در منطقه و جهان دنبال کند. این اشتباهی بد، در ابعاد تاریخی است.”