نقض حریم خصوصی افراد در رسانه ایرانی

نویسنده

» مقاله گاردین درباره تخلف پرس تی وی از قوانین بریتانیا

مار سونی

بر اساس حکم آف کام [سازمان ناظر بر فعالیت رسانه ها]، تلویزیون دولتی پرس تی وی ایران در زمینه زیر پا گذاشتن جدی قوانین رسانه ای بریتانیا مقصر شناخته شده و می تواند به دلیل پخش مصاحبه مازیار بهاری خبرنگار نیوزویک با جریمه روبرو شود. مازیار بهاری حین پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 دستگیر شد و مصاحبه با وی در زیر فشار و هنگامی صورت گرفت که که در زندان تهران به سر می برد.

پرس تی وی که صاحب دفتری در لندن است، در ژوئیه 2009 آنچه را مصاحبه با مازیار بهاری پس از دستگیری وی در ماه قبل از آن نامید و نیز چندین روز پس از تهیه یک گزارش از سوی وی برای شبکه چهار و نیوزویک در باره حمله ای که در تهران در جریان اعترضات پس از انتخابات صورت گرفته بود، به روی آنتن فرستاد.

اداره نظارت بر رسانه های بریتانیا به تحقیق در خصوص شکایت بهاری پرداخته است. وی از تابستان گذشته 118 روز را در زندان در ایران به سر برده بود.

آف کام در حکمی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد موارد تخطی از قوانین را “جدی” ارزیابی می کند و اکنون مشغول بررسی امکان “اعمال تحریم در نتیجه این پرونده” است.

بهاری در دسامبر 2009 به طرح شکایتی در آف کام پرداخت و اعلام کرد آن “مصاحبه” تحت “فشار و ارعاب” و پس از آن صورت گرفته که بازجو از اتهام جاسوسی و احتمال مجازات اعدام سخن گفته بود، مگرآنکه بهاری “درباره نقش رسانه های غرب در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری، به اعترافات تلویزیونی تن بدهد.”

مصاحبه با وی توسط سه رسانه، ازجمله پرس تی وی، انجام شد که در آن وی به خواندن متن از پیش نوشته شده ای پرداخته بود. تصاویر این “مصاحبه مطبوعاتی” توسط پرس تی وی در انگلستان پخش شد.

بر اساس حکم 10 صفحه ای آف کام، “آقای بهاری گفت برای تمامی رسانه ها مشخص بود که من مصاحبه را تحت فشار انجام می دادم.”

سیمونز موریهد و برتون، دفتر حقوقی که وکالت آقای بهاری را برعهده دارد، از آف کام شکایت کرده است که “برخورد ناعادلانه ای با بهاری شده و حریم شخصی وی در ساخت و پخش این برنامه تلویزیونی زیرپا گذاشته شده است.” ضمناً در این شکایت آمده است که پرس تی وی اجازه فیلمبرداری و پخش مصاحبه را از آقای بهاری دریافت نکرده بود.

پرس تی وی نپذیرفت که این پخش این مصاحبه اشکال داشته است و اعلام کرد بهاری “درستی و صحت” متن مصاحبه منتشر شده را زیر سؤال نبرده است و ادعای وی بر لزوم جلب رضایت قبلی، “منطقی” به نظر نمی رسد.

پرس تی وی همچنین اعلام کرد رویکرد این رسانه  پذیرش مصاحبه ای با سؤالات مکتوب از هیچ شخص ثالث نیست و یا بر “اعمال فشار بر اشخاص برای تن دادن به مصاحبه و یا ادامه مصاحبه در صورت درخواست مصاحبه شونده برای توقف آن” استوار نیست.

در مجموع آف کام اعلام کرد پخش مصاحبه با بهاری توسط پرس تی وی ناعادلانه بوده است زیرا “حقایق اصلی حذف شده اند و در بستری ارائه شده است که تصویری مخالف آقای بهاری ارائه می دهد.”

نهاد ناظر بر رسانه ها اعلام کرد پرس تی وی رضایت مصاحبه شونده را جلب نکرده بوده و “این امر در روند ناعادلانه رخ داده برای آقای بهاری در پخش این برنامه تلویزیونی نقش داشته است.”

آف کام افزود فیلمبرداری و پخش مصاحبه از آقای بهاری “درحالیک ه وی در وضعیتی حساس و آسیب پذیری به سر می برده،” بدون کسب اجازه از وی “زیر پاگذاشتن ناعادلانه حریم شخصی آقای بهاری محسوب می شود.”

منبع: گاردین- 24 مه