پرونده های سنگین و معامله با قضات

نویسنده
آرش معتمد

» روایتی تازه از عزل وزیر اطلاعات

بسیاری از سایت های اصولگرا دیروز تیتر اول خود را از میان اظهارات یکی از نمایندگان مجلس  انتخاب کردند که گفته احمدی نژاد برای آن تصمیم به عزل حیدرمصلحی گرفت که جریان انحرافی بتواند با استخراج برخی پرونده ها از این وزارت خانه، با قضات دستگاه قضایی معامله کند. البته به گفته وی آیت الله خامنه ای با حکم حکومتی همه این بافته ها را پنبه کرد.

در تازه ترین اظهارات پیرامون دلایل تلاش ناکام محمود احمدی نژاد برای عزل وزیر اطلاعات، علیرضا زاکانی  در یک جلسه پرسش و پاسخ در مدرسه الهادی قم، گفت “مجموعه انحرافی” قصد داشته است این پرونده ها را از وزارت اطلاعات بیرون بکشد و برخی دیگر از پرونده ها را هم استخراج و با برخی قضات معامله کنند که فرد مربوطه دستگیر شده است.

وی اشاره مستقیمی نکرده که “فرد مربوطه” کیست، اما با توجه به بازداشت برخی از نزدیکان احمدی نژاد توسط نهادهای امنیتی وابسته به سپاه گفته می شود، عباس امیری فر  امام جماعت نهاد ریاست جمهوری  فرد مورد اشاره زاکانی است.  پیشتر سایت الف هم این فرد را به عنوان “لیدر اصلی و حاشیه ساز” جریان انحرافی معرفی کرده بود.گفتنی اینکه برخی منابع غیر رسمی در هفته های اخیر ادعا کرده اند عباس امیری فر گزینه توصیه شده رحیم مشایی به احمدی نژاد برای تصدی وزارت اطلاعات بوده است. 

زاکانی که در شهر قم تازه ترین روایت از  انگیزه محمود احمدی نژاد برای کنار گذاشتن وزیر اطلاعات را بازگو می کرد، وزارت اطلاعات را “چشم تیزبین نظام” برای رصد تخلفات این جریان توصیف و  خاطر نشان کرد: “می خواستند این وزارت را برای کارهای خودشان از حیز انتفاع ساقط کنند اما رهبری با نگاه عمیق خود تمام داشته های آنها را برملا و همه بافته های آنها را پنبه کرد.”

اشاره وی به واکنش سریع آیت الله علی خامنه ای به عزل حیدر مصلحی توسط رئیس دولت است که ساعاتی پس از انتشار این خبر، با نوشتن یک حکم حکومتی از وزیر اطلاعات خواست در مقام خود باقی بماند. این حکم قهر دو هفته ای احمدی نژاد از نهاد ریاست جمهوری را به همراه داشت که  باعث آغاز موج عظیمی از حملات روحانیون راست گرا، سرداران سپاه و نمایندگان مجلس علیه احمدی نژاد و نزدیکانش در پاستور شد.

 

همه افراد را می خرند

در ادامه همین حملات است که زاکانی، نزدیکان احمدی نژاد را “کف روی آب” می نامد، اما می گوید ممکن است همه افراد را بخرند: “البته اینها کف روی آب هستند و رفتنی، اما اگر ما تحلیل سطحی داشته باشیم همه افراد را می خرند و کسانی را که نمی توانند بخرند بی آبرو می کنند؛ پول در دست اینها هیچی نیست و در جلسات می گویند قیمت فرد چند است می خریم و این موضع را در قالب اعتقادات دنبال می کنند.”

 

روایات عزل مصلحی

اما روایت اخیر زاکانی، تنها روایت پیرامون عزل مصلحی نیست. پیشتر هفته نامه اکونومیست ادعا کرده بود که احمدی نژاد، مصلحی را  پس از آن بر کنار می کند که پی می برد  وی برای مدت ها مکالمات رئیس دفتر وی را شنود می کرده است.

در همین ارتباط اسماعیل کوثری، دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان در پارلمان، گفته بود اساسا انگیزه محمود احمدی نژاد برای عزل وزیر اطلاعات این بوده که می خواسته خود “سرپرست” این وزارت خانه شود. احمدی نژاد به تازگی با کنار گذاشتن وزیر نفت، خود را به عنوان “سرپرست” معرفی کرد. با این حال کوثری نیز این موضوع را رد نکرده که مواضع منفی وزارت اطلاعات علیه رحیم مشایی در عزل ناتمام وی نقش داشته است: “تا آنجایی که ما مطلع هستیم اختلاف سلیقه‌ای بین آقای رییس‌جمهور و وزیر اطلاعات در کار هست. رییس‌جمهور می‌گوید در جلسه ای در وزارت اطلاعات، علیه دفتر رییس‌جمهور و دولت صحبت‌هایی شده است، اما آقای مصلحی این موضوع را قبول ندارد. ”

 

مشایی را بمیرانیم

 پیشتر حسین فدایی از دیگر  نمایندگان محافپه کار مجلس از  بحث هایی  در برخی جلسات خصوصی خبر داده بود که طی آن به طور تلویحی خواستار قتل رحیم مشایی شده اند: “ای‎کاش فلان فرد منسوب به جریان انحرافی [رحیم‌مشایی] بمیرد و یکی هم بگوید حالا که نمی‌میرد او را بمیرانیم.” وی تایید نکرد که آیا این اظهارات در جلسه ای با حضور وزیر اطلاعات گفته شده است.

با این حال روزنامه ایران ـ ارگان رسمی دولت ـ  برکناری یکی از معاونان معتمد مشایی در وزارت اطلاعات را از دلایل خشمگین شدن محمود احمدی نژاد نسبت به مصلحی اعلام کرده بود.  گفته می شود حسین عبداللهیان رئیس ستاد وزارت اطلاعات در زمان برکناری محسنی اژه ای به عنوان رابط اصلی دولت با این وزارت کار می کرده و از چهره های نزدیک به مسئول دفتر رییس جمهور است.

برخی سایت های اصولگرا هم ادعا کرده بودند مشایی تصمیم داشته محمد سلیمی، دادستان دادگاه ویژه روحانیت و عضو فقیه شورای نگهبان، را به وزارت اطلاعات برساند که با مخالفت رهبری با برکناری مصلحی، در انجام این پروژه شکست می خورد.

 

کویت و عزل مصلحی

گفتنی است گمانه زنی پیرامون دلایل عزل مصلحی محدود به  سایت ها و چهره های اصولگرا باقی نماند. کار به جایی رسید که یک مقام امنیتی کویتی در گفتگو با روزنامه “القبس” این کشور، لو رفتن شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی در کویت را دلیل رئیس دولت دهم برای کنار گذاشتن وزیر اطلاعات عنوان کرد. وی بر همین اساس پیش بینی کرده بود: “بسیاری از سران اطلاعاتی در ایران بازخواست ویا برکنار خواهند شد و ایران رابطه ی دوستانه ای را با کشورهای حاشیه ی خلیج شروع خواهد کرد.”