مخالفت خامنه‌ای با اسلام رحمانی، اردوی مختلط و کنسرت موسیقی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در دیدار با دانشجویان مطرح شد

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره “تعطیل بردار نبودن مبارزه با استکبار” همان‌طور که انتظار می‌رفت واکنش‌های مختلفی برانگیخت. در میان حواشی داخلی و خارجی این سخن‌رانی اما حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، از سوی یک رسانه نزدیک به علی لاریجانی به تحریف سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی متهم شده است.

رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با برخی دانشجویان و در پاسخ به سوالی پیرامون “تکلیف استکبارستیزی بعد از مذاکرات” گفته بود: “مگر مبارزه با استکبار تعطیل‌بردار است؟” او “استکبارستیزی” را از “مبانی انقلاب” دانست و آمریکا را “اتم مصادیق استکبار” توصیف کرد.
این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای واکنش‌های مختلفی در پی داشت. از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با اشاره به همین سخن‌رانی، درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: “در حالی که رهبر ایران از لزوم تداوم مبارزه با آمریکا، حتی پس از دستیابی به توافق اتمی با ایران، سخن می‌گوید، مذاکره‌کنندگان در وین به عقب‌نشینی به سود ایران ادامه می‌دهند”. نتانیاهو اضافه کرد: “ایران نیات خود را برای تعرض‌های جنایت‌بار علیه همان‌ها که با آنها در حال مذاکره است، پنهان نمی‌کند و قدرت‌ها دارند به دیکته ایرانی تن در می‌دهند، اما ما زیر بار نمی‌رویم”.
در ایران اما روزنامه کیهان به تحریف سخنان آیت‌الله خامنه‌ای متهم شده است. خبر آن‌لاین، متعلق به حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، نوشت: “این روزنامه در حالی به نقل از معظم له تیتر زده است «مبارزه با آمریکا تعطیلی ندارد آماده باشید»، که ایشان در سخنانشان فرموده بودند: «مبارزه با استکبار، تعطیلی بردار نیست».کیهان این مطلب را به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر کرده اما این خبرگزاری هم در متن گزارش خود به مبارزه با «استکبار» اشاره کرده که کیهان آن را به «مبارزه با آمریکا» تغییر داده است”.
مدیرمسئول روزنامه کیهان توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود و در حال حاضر حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در این موسسه است. با این وجود وب‌سایت نزدیک به علی لاریجانی نوشته است که این روزنامه تاکنون چندین بار سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را تحریف کرده. این وب‌سایت از جمله به دو گزارش کیهان از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در زمستان ۹۲ و پاییز ۹۳ اشاره کرده است.
در واکنش به این مطلب خبر آن‌لاین، روح‌الله امین‌آبادی، از روزنامه نگاران روزنامه کیهان، نوشت: “تعجب آن جا است که عده‌ای خود را وکیل مدافع آمریکا می‌دانند و این نحوه برخورد چقدر تهوع‌آور است که برای رسیدن به مقصدی شوم حتی از دروغ عیان نیز پرهیز نمی‌کنند. مدیریت خبرآنلاین باید شرم کند که به جای نقل صریح سخنان آقا که همان تیتر کیهان است به آقا دروغ می‌بندند تا به هدف شوم خود برسند”.
اما اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بخش دیگری از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی را مورد توجه قرار داد. او در دیدار با جمعی از دانشجویان گفت: “در واقع کسی که آرمانی دارد، اگر ببیند شرایط با آرمان‌هایش می‌سازد کمک می‌کند و اگر مخالفت ببیند به مبارزه می‌پردازد”.
اشاره او به آن بخش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای است که گفته بود: “یک‌ عده‌ای تبلیغ می‌کنند و وانمود می‌کنند که آرمان‌خواهی مخالف واقع‌گرایی است؛ نه آقا، آرمان‌خواهی مخالف محافظه‌کاری است، نه مخالف واقع‌گرایی. محافظه‌کاری یعنی شما تسلیم هر واقعیتی - هرچه تلخ، هرچه بد - باشید و هیچ حرکتی از خودتان نشان ندهید؛ این محافظه‌کاری است. معنای آرمان‌گرایی این است که نگاه کنید به واقعیت‌ها و آن‌ها را درست بشناسید؛ از واقعیت‌های مثبت استفاده کنید، با واقعیت‌های سلبی و منفی مقابله کنید و مبارزه کنید. این معنای آرمان‌گرایی است”.
 سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان بخش‌های مهم دیگری نیز داشت. او از جمله به مساله “اسلام رحمانی” اشاره کرد و گفت که اگر اسلام رحمانی “نشات گرفته از لیبرالیزم غربی” باشد، آن‌گاه “نه اسلامی است و نه حتی رحمانی و عاطفی، چرا که زیربنای لیبرالیزم یعنی تفکر اومانیستی براساس نفی پروردگار و معنویت شکل گرفته و بر پایه منافع گروه‌های قدرتمند، استوار است”. اسلام رحمانی اصطلاحی است که به شکل معمول توسط اصلاح‌طلبان و روشنفکران دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، به عنوان یکی از حامیان اصلی این گفتمان شناخته می‌شود.
رهبر جمهوری اسلامی همچنین از مسایلی نظیر “اردوهای مختلف و کنسرت‌های موسیقی” در دانشگاه‌ها با عنوان “راه‌های غلطی” نام برده که در دانشگاه رواج دارد: “کسانی که دختران و پسران دانشجوی مردم را تحت عنوان ایجاد جاذبه، به‌صورت مختلط در پوشش اردوهای دانشجویی به اروپا می‌برند قطعا به محیط‌های دانشجویی و حتی نسل آینده خیانت می‌کنند”.
این البته نخستین‌ بار نیست که آیت‌الله خامنه‌ای چنین سخنانی بر زبان می‌آورد. او پیش از این نیز چندین بار از وجود چنین مسایلی در دانشگاه‌ها انتقاد کرده. از جمله چند سال پیش و در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، بخشی از فیلم دیدار او با هیات دولت منتشر شده بود که در آن به انتقاد از مصطفی معین، وزیر پیشین علوم پرداخته و از وضعیت دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بود.