مردی که به بلوغ و عقل مردم ایمان داشت

نویسنده

mmossadegh473.jpg

سعید محمودیان

خیلی ها هنوز به یاد او هستند.این را می توان در این زمستان بی خبری در ایران، وقتی صدها نفر در جایی، آن هم کیلو متر ها دور تر از تهران جمع می شوند تا یاد و خاطره یکی از بزرگمردان ایران را زنده نگاه دارند، دریافت.

سال به سال هم که می گذرد از تعداد پیر ها کاسته و به جوانها افزوده می شود.این خود نشان از احترام به کسی داردکه بیش از نیم قرن قبل نخست وزیر ایران بوده و گردهمایی امروز هم به منظور روز تولد اوست: دکتر محمد مصدق.

مراسم بزرگداشت یک صد و بیست و چهارمین ساگرد تولد دکتر محمد مصدق که صبح دیروز در روستای احمد آباد برگزار شد.گویا عده ای نمی خواستند این مراسم برگزار شود از این رو طی فکسی زمان برگزاری مراسم را تغییر دادند. کاری برای از هم پاشیدن مراسم که به نتیجه نرسید.

در این مراسم یوسف مولایی با بیان اینکه “مصدق پنجاه سال قبل از اینکه مباحث مربوط به دولت مدرن مطرح و تئوری‌پردازی شود در حد امکانات و توانایی‌های فرهنگی و با وجود درگیری‌های داخلی و خارجی دولت مدرن دموکراتیک را در ایران پایه‌ریزی کرد” گفت: “درک عمیق مصدق از مفهوم حاکمیت ملی و تلاش خستگی‌ناپذیرش برای استقلال ایران وصف‌ناپذیر است.”

وی افزود: “از نظر مصدق آزادی و استقلال تفکیک‌ناپذیرهستند و پروژه‌ای مانند ملی کردن صنعت نفت نیز در این پروسه جریان می‌یابد. مبارزات مصدق بر این اساس استواربود که مردم ایران خود عاقل و بالغ هستند و شایستگی اتخاذ تصمیم و اجرای آن در مسائل ملی بدون نفوذ قدرت‌های استعماری را دارند، البته این امر برای انگلیس و همپیمانان آن گران آمد؛ چراکه آنها به سیمای ایران مستعمره خو گرفته بودند. مصدق از سرسپردگی حکام ایران به تنگ آمده بود. او به هزینه‌ سنگین این کار تاریخی و ملی آگاه بود؛ چنانچه بارها گفته بود در این راه باید جان خود را فدا کنید که چنین هم شد”.

مولایی تصریح کرد: “مصدق به درستی بر این حقیقت پافشاری می‌کرد که تا زمانی که یک شرکت بزرگ و قدرتمند در امور ایران مداخله می‌کند، امکان ایجاد دولتی برخوردار از حق حاکمیت وجود ندارد”.

وی با بیان اینکه حرکت تاریخی و دموکراتیک مصدق در نوع خود بی‌نظیر بود، تاکید کرد:” او با آگاهی کامل به مفهوم و الزامات حاکمیت دموکراتیک استقلال ایران را مدنظر خود قرار داده بود”.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به مفهوم حاکمیت و تاریخچه‌ شکل‌گیری این مفهوم در اروپا، خاطر نشان کرد: “از نظر مصدق مردم نه تنها شاهد حق هستند، بلکه مشروعیت دولت وابسته به این است که از منافع افرادی که به او اعتماد کرده‌اند دفاع کند و در خدمت مردم باشد.”

وی که شفافیت دراجرا و عینی بودن فعالیت‌های دولت را از ویژگی‌های دولت مدرن می‌دانست، تاکید کرد: “دولت مدرن، دولتی است که به شهروندان خود اعتماد می‌کند.”

در ادامه این مراسم دکتر محمود مصدق، نوه‌ محمد مصدق ضمن ارایه‌ گزارشی از رسیدگی و تعمیر بنای خانه‌ مصدق در احمدآباد، گفت: “تا به اینجا موفق بوده‌ایم، ان‌شاءالله برنامه‌های بعدی ما برای ساختن فضا و تعمیر دیوارهای باغچه به خوبی انجام شود.”

همچنین در این مراسم عزت‌زاده، از فعالین سابق سیاسی نیز با اشاره به روند پیروزی ملی شدن صنعت نفت و وقایع سال‌های دوران نخست‌وزیری مصدق، گفت: “مهمترین خدمتی که مصدق به مردم ایران کرد مبارزه‌ای بود که در عرصه‌ داخلی و خارجی انجام داد و برای همیشه به همه‌ آزادی‌خواهان آموخت که می‌شود با قدرتمندان به مبارزه پرداخت و پیروز شد”.

علی زرین دیگر سخنران یان مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ دکتر مصدق، گفت: “این مکان خانه‌ کسی است که ایدن در مورد او می‌گوید:شبی آسوده خوابیدم که خبر سقوط مصدق را شنیدم”.

در این مراسم محمد بسته‌نگار، عباس امیرانتظام، عزت‌الله سحابی، هرمیداس باوند، یوسف مولایی، پرویز ورجاوند، شاه‌حسینی و خسرو سیف و برخی دیگر از چهره های ملی و سیاسی حضور داشتند.

این مراسم پس از دو ساعت با خواندن سرودهای ای ایران و یار دبستانی من خاتمه یافت.

تعداد مامورین انتظامی در این مراسم بسیار زیاد بود و شماره اتومبیل ها توسط آنان یادداشت می شد.

همچنین چند مامور زن نیز برای تجسس و بازرسی بدنی وحضور داشتند.