متکی: پاک کردن هیچ کشوری ممکن نیست

نویسنده

mottaki473.jpg

وحید ثابتیان

در حالی که طی هفته گذشته اظهارنظر محمود احمدی نژاد برای بازکردن سفارت ایران درمصر در کمتر ازیک روز، همچنان با تعجب محافل خبری دنبال می شود، منوچهرمتکی دراجلاس “مجمع اقتصاد جهانی” دراردن، به صراحت ازاینکه ایران برنامه ای برای ازبین بردن اسراییل ندارد، سخن گفت. اوگفت که “هر بچه دبستانی می داند که پاک کردن هیچ کشوری ازروی نقشه امکان پذیر نیست.” او سپس افزود که ایران هیچ برنامه ای برای نابودی هیچ ملت ویاکشوری را ندارد. اجلاس ویژه “مجمع اقتصاد جهانی” درخصوص مسائل خاورمیانه که دربحرالمیت اردن برگزارمی شود، بخشی ازتلاش های دولت این کشور را برای بازی کردن نقش مهمتری درمعادلات منظقه ای نشان می دهد. اردن از متحدان نزدیک به آمریکا به شمار می رود که طی ماه های گذشته یکی از طرف های مذاکره کننده واشنگتن درخصوص مسائل مربوط به عراق وایران بوده است.

منوچهرمتکی، که معمولا درمجامع بین المللی مواضع میانه روتری نسبت به رییس جمهوری اتخاذمی کند، درحالی از کودکانه بودن ایده پاک کردن کشورها ازنقشه جغرافیایی سخن می گوید که سال گذشته محمود احمدی نژاد به صراحت به این موضوع اشاره کرده بود. او تاکید کرده بود: “تردید ندارم موج جدیدی که در فلسطین به راه افتاده و با توجه به بیداری و معنویتی که دنیای اسلام را فرا گرفته است، به زودی این لکه ننگ از دامان جهان اسلام پاک خواهد شد.” موضوعی که طی ماه های بعد ازآن هجمه تبلیغاتی شدیدی را دررسانه های غربی علیه ایران ایجاد کرد.

نه تنها متکی، بلکه جوادلاریجانی که دراین سفرمتکی راهمراهی می کند نیز موضوع محو کردن اسراییل از روی نقشه را کاملا رد کرده وآن را ساخته وپرداخته کشورهای غربی دانسته است: “از اظهارات قبلی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در خصوص محو اسراییل از نقشه‌ جهان نیز سوء برداشت شده است.” جوادلاریجانی به صائب عریقات رییس هیات مذاکره کننده فلسطینی درمذاکرات صلح اسراییل وفلسطینی ها گفته است که “رییس جمهوری ایران هرگز در این مورد حرفی نزده است.” او این جواب رادرپاسخ به این پرسش وی داد که گفته بود “به جای شعار محو اسراییل از نقشه زمین، خواستار افزوده شدن کشور فلسطینی به آن شوید.”

متکی دراین سمینارآمریکایی ها را مقصرمشکلات عراق دانسته است و خروج سربازان این کشورازعراق را راه حلی برای مشکل این کشورقلمداد کرده است. این درحالی است که مقامات ایرانی وعراق طی روزهای آینده دربغدادبرای بررسی راه های بازگرداندن ثبات وامنیت به این کشور تلاش خواهند کرد.

حضورجواد لاریجانی پس ازماه ها دوری از صحنه سیاست ایران وسپری کردن ایام درمعاونت اموربین الملل قوه قضاییه، در هیات اعزامی به اردن با توجه به درپیش بودن مذاکرات ایران وآمریکا ازنکات بدیع سفرمتکی به شمار می رود. لاریجانی دراین سفرمصاحبه های متعددی رابا روزنامه های چاپ اردن به انجام رسانده است. ازجمله وی در مصاحبه ای با روزنامه الدستور چاپ اردن گفته است که علی رغم مخالفتش با سیاست های آمریکا، خواستار مذاکرات ایران وآمریکاست. او تاکید کرده است که آنچه درعراق رخ می دهد به همسایه های این کشور مربوط است. طی ماه های گذشته آمریکا از گفت وگو با ایران برای موضوع برقراری امنیت درعراق خودداری کرده بود. لاریجانی ک دو راه حل را برای حل مساله عراق پیشنهاد کرده است: “اعطای فرصت به دولت عراق برای بسط و گسترش حاکمیتش در داخل این کشور و دور نگه داشتن حزب بعث از قدرت که خطری برای تمام عراق محسوب می‌شود.” او تصریح کرده است که مشکل عراق، برخلاف تصوربعضی ها مشکل شیعه وسنی نیست. او نیزمانند متکی به انتقاد ازاسراییل پرداخته وگفته است: “قدرت اسراییل خیالی است و سیطره‌ این رژیم بر منطقه چیزی جز یک سیاست شکست خورده براساس توهم نیست.”

روزنامه السیاسه کویت نیزبه نقل ازلاریجانی نوشته است: “اسراییل نباید از برنامه هسته‌ای ایران بترسد بلکه پیش از هر چیز باید از سیاست‌های نامناسبش در هراس باشد.” اوهمچنین درخصوص حمله احتمالی آمریکا به ایران نیزهشدارداده وگفته که “این اقدام منافع آمریکا در منطقه را به شدت متضرر می‌سازد.”

جواد لاریجانی که هم اکنون هیچ سمتی دروزارت امورخارجه ندارد در نشست مشورتی صلح وثبات که درحاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد برگزارشده گفته است: “در حال حاضر تهران سیاست جدیدی را درخصوص روابط‌ش با آمریکا به ویژه درباره‌ عراق در اختیار دارد. ما امیدواریم پرونده‌ مربوط به عراق بر اساس این سیاست که مبتنی بر انجام مذاکرات با آمریکاست با موفقیت پیش رود. هدف ما از انجام این مذاکرات کمک به مردم عراق جهت در اختیار گرفتن زمام امور کشورشان است. ایران کشوری قدرتمند است و دلیلی برای ترسیدن از این تهدیدات وجود ندارد.”