عقب نشینی نمایندگان مجلس از سفر به غزه

نویسنده
نازنین کامدار

» رقابت تبلیغاتی بر سر کاروان آزادی

همزمان با حضور کاروان موسوم به “کاروان آسیایی آزادی غزه” در تهران، اعضای دولت و جریان های تندروی داخلی تبلیغات وسیعی در این زمینه به راه انداخته و برای ملاقات و سخنرانی در جمع اعضای این کاروان به رقابت پرداخته اند.

این  کاروان که مدعی کمک به مردم غزه و تلاش برای شکستن محاصره این منطقه فلسطینی نشین تحت کنترل حماس است، در حالی از روز گذشته و پس از ورود به تهران به دستمایه ای برای تبلیغات دولتی تبدیل شده که با وجود حضور120 تن از 15 کشور جهان از جمله آمریکا، هیچ یک از نمایندگان مجلس که پیش ازاین برای حضور در این کاروان نام نویسی کرده بودند، حاضر به همراهی آن نشده اند.

7 راهیافته مجلس هم که از ماه ها قبل اعلام کرده بودند به عنوان “فعالان حقوق بشر” همراه این هیات عازم غزه خواهند شد،  از همراهی با این هیات انصراف داده اند.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، کاروان موسوم به “کاروان آسیایی آزادی غزه” روز گذشته و پس از عبور از هند و پاکستان به ایران رسید و در تهران مورد استقبال غلامعلی حداد عادل و رحیم پور ازغدی قرار گرفت.

آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، محمود احمدی نژاد برای دیدار با این کاروان به صورت “سرزده” به دانشگاه تهران رفته است.

گفتنی است محمود احمدی نژاد در حالی به صورت “سرزده” به دانشگاه رفته  که پس از اعتراضات سال گذشته دانشجویان، در دانشگاه های پایتخت حاضر نشده وبرای شرکت در مراسم حکومتی روز دانشجو هم به اراک سفر کرد؛ و در آنجا نیز به صورت “سرزده” در جمع لباس شخصی های عضو بسیج دانشجویی دانشگاه اراک سخنرانی کرد.

احمدی نژاد دیروز هم از “محو اسرائیل” از نقشه جهان سخن گفته و افزوده است: “حل مساله فلسطین و محو رژیم صهیونیستی از سرزمین های اشغالی موضوعی انسانی و جهانی است”.

وی در ادامه گفته:  ”تاسیس رژیم صهیونیستی در واقع راهی برای سلطه بر جهان است تا برنامه های استعماری استعمارگران ادامه یابد”. 

مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز روز گذشته در جمع اعضای این کاروان که در یک هتل مجلل در تهران اسکان داده شده اند، سخنرانی کرده است.

اعضای این کاروان با برخی از نمایندگان مجلس هم دیدار کرده اند؛همزمان اعلام شده به جای علی لاریجانی که پیش از این قراربود در جمع این عده سخنرانی کند، ‌محمد‌حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس سخنرانی خواهد کرد.

پیش از این و در زمان جنجال خبری حمله نیروهای اسرائیل به یک کشتی ترکیه ای حامل کمک های اولیه  به غزه، دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی با برگزاری مراسم مختلف و از جمله یک راهپیمایی حکومتی در پایان نماز جمعه، این اقدام را محکوم کردند ودر عین حال شعار هایی نیز بر علیه جنبش سبز سر دادند.

در همان زمان برخی از راهیافتگان عضو فراکسیون دولتیان در مجلس، خواهان عزیمت به غزه و شکستن محاصره شدند و حتی برای تهیه روادید به وزارت خارجه مراجعه کردند.اما چندی بعدبرخی از این نمایندگان که رسایی و سروری نیز در میان آنها هستند، چند هفته پس از ادعای اولیه خود، به بهانه عدم صدور روادید، از “برخی ناهماهنگی ها” در برنامه سفر خود خبر دادند و در نهایت روز گذشته و همزمان با حضور کاروان آسیایی در تهران از عدم همراهی خود با این کاروان خبر دادند.

بنا به نوشته ایسنا،  محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که خود یکی از طالبان اعزام به غزه بود، گفته است: “همراهی نمایندگان مجلس ایران با هیاتی که عازم غزه است منتفی شد. تعداد این هیات‌ 120 نفر است که قرار بود حداقل هفت تن از نمایندگان مجلس ایران نیز آنها را همراهی کنند اما در جلسه‌ای که با آقای لاریجانی داشتیم موضوع را با ایشان در میان گذاشتیم اما رییس مجلس معتقد بودند بهتر است با این هیات همراه نشویم”.

به گفته وی توضیح لاریجانی در این خصوص این بود: “در صورتی که نمایندگان ایرانی بخواهند به غزه بروند اسرائیل اجازه ورود این هیات را به غزه نخواهد داد”.

در هر حال این تصمیم باعث شد تا 200 نماینده مجلس اسلامی به جای عزیمت به غزه، ضمن نامه ای خبر از اهدای “بخشی” از حقوق یکماه خود به  مردم غزه بدهند.

بنا به نوشته فارس در نامه این 200 نماینده، آمده است: “ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت از هرگونه تلاش در جهت مبارزه با ظلم و حمایت از محرومان و مستضعفان با کاروان آسیایی همبستگی با مردم فلسطین اعلام همراهی می‌کنیم و بر اساس فهرست ضمیمه بخشی از حقوق ماهانه خود را برای کمک به مردم مسلمان، مقاوم و مظلوم غزه تقدیم می‌کنیم”.