نه به شرکت در انتخابات

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ناراحتی آیت‌الله خامنه‌ای از تحریم

وفاداران به رهبری آیت الله علی خامنه ای تنها شرکت کنندگان در انتخاباتی هستند که قرار است روز جمعه 12 اسفند برگزار شود. اکثر قریب به اتفاق گروه ها و احزاب اصلاح طلب و اپوزیسیون از شرکت رسمی در انتخابات خودداری کرده و تنها یک حزب نزدیک به جناح اصلاح طلب در کنار فراکسیون اقلیت مجلس فعلی که آنها نیز خود را وفادار به رهبر جمهوری اسلامی می دانند، در انتخابات مشارکت کرده اند.

این نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که چنین اجماعی میان گروه ها و جریانات مختلف منتقد و مخالف حکومت، در داخل و خارج از کشور بر سر عدم شرکت در انتخابات یا تحریم آن شکل گرفته است.

رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی هستند، چهره های شناخته شده جریان اصلاح طلب، احزاب این جریان، شورای هماهنگی راه سبز امید، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گروه های ملی ـ– مذهبی مانند نهضت آزادی، جبهه ملی و تمام گروه های سیاسی خارج از کشور در کنار چهره های اپوزیسیون در بیرون از ایران همراه با تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در داخل کشور، در مواضع جداگانه ای یا اعلام کرده اند که هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارند و از شخص یا فهرست خاصی حمایت نمی کنند و یا انتخابات پیش رو را به مفاهیمی مانند “انتصابات” و “نمایش” تشبیه کرده اند.

 

از موسوی تا پهلوی

اجماع بر سر عدم شرکت در انتخابات مجلس نهم یا تحریم آن، شامل جریان های مختلف سیاسی می شود که یک سر این طیف به میرحسین موسوی، رهبر محصور جنبش سبز در داخل کشور و سر دیگر آن به رضا پهلوی، از چهره های مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خارج از کشور می رسد.

میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در دیدار شهریور ماه گذشته خود با فرزندانش ضمن اشاره به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفته بود: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.”

این رهبر جنبش اعتراضی پس از انتخابات سال 1388 که به جنبش سبز مشهور شده، از 25 بهمن سال 1389 که طرفدارانش به دعوت او و مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات علیه حکومت به تظاهرات خیابانی پرداختند، در حصر خانگی به سر می برد.

مهدی کروبی، از دیگر رهبران معترضان نیز در پیامی از حصر که روز 5 دی ماه توسط همسرش فاطمه کروبی به رسانه‌ها منتقل شد، انتخابات مجلس را “فرمایشی” خواند.

کروبی در این پیام با اشاره به رهبران جمهوری اسلامی گفته بود: “آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع‌اند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رای از رای‌های بدون صاحب، و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.”

کروبی همچنین با طعنه به سازوکار غیردموکراتیک برگزاری انتخابات به مقامات حکومتی توصیه کرده بود: “بهتر است جمع اندکی که مورد قبول آقایان هستند مانند: علی اکبر ولایتی، محسن رضایی (که در انتخابات ۸۸ نظرات بدیعی داشتند) به سخنگویی حدادعادل و احمد خاتمی (به عنوان حاکم شرع قاطع، که حقیر و آقای موسوی را محارب اعلام کرده بود) به ریاست احمد جنتی، به عنوان شورای عالی انتخابات منصوب شوند و افرادی را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند و تیر آخر را به پیکره جمهوری اسلامی که در سال ۵۸ با رای قاطع و بی‌سابقه مردم تصویب و تاسیس شد، بزنند.”

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و از چهره های شاخص جناح اصلاح طلب هم که پیش از این آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد را شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات عنوان کرده بود، پس از آنکه با واکنش تند حکومت روبرو شد گفت: “شرکت در چنین انتخاباتی بی معناست.”

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شامل احزاب اصلاح طلب، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، شورای هماهنگی راه سبز امید، مجمع روحانیون مبارز و دیگر گروه های نزدیک به این طیف نیز که از دوم خرداد 1376 به این سو، بازیگران اصلی انتخاباتی جناح اصلاح طلب به شمار می آمدند، یا مانند مجمع روحانیون مبارز درباره این انتخابات سکوت کرده و یا مانند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انتخابات پیش رو را “شبه انتخابات فرمایشی” خوانده اندکه “نتایج آن از پیش” تعیین شده است.

شورای هماهنگی راه سبز امید هم با صدور بیانیه ای از مردم خواسته تا در روز برگزاری انتخابات در خانه های خود بمانند و این بار اعتراض خود به رفتارهای حکومت را اینگونه به نمایش بگذارند.

در بین گروه ها و شخصیت های سیاسی خارج از کشور نیز اجماع کاملی بر سر تحریم انتخابات وجود دارد.

گروه های مختلف مانند جریان های مختلف مشروطه خواه، جمهوری خواه، سلطنت طلب، فداییان خلق و دیگران این انتخابات را تحریم کرده و از مردم خواسته اند در آن شرکت نکنند.

رضا پهلوی نیز در بیانیه ای، انتخابات پیش رو را به “سیرک جمهوری اسلامی” تشبیه کرده و شرکت در آن را “پایمال نمودن خون هزاران ایرانی که جانشان را در راه آزادی، دموکراسی و سربلندی این سرزمین فدا نمودند” دانسته است.

 

واکنش آیت الله خامنه‌ای

این اجماع بی سابقه بر سر تحریم انتخابات در داخل و خارج از کشور، روز گذشته با واکنش آیت الله علی خامنه ای روبرو شد.

رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی در تهران گفت: “صدها و هزارها و اگر این رسانه‌های تازه پدید آمده‌ اینترنتی را هم محاسبه کنیم، سر به میلیونها می زند، میلیونها رسانه را به کار انداختند، برای اینکه مردم را دلسرد کنند. گاهی گفتند مردم شرکت نمی کنند، گاهی گفتند تحریم می کنند، گاهی گفتند تقلب می شود، گاهی گفتند چه و چه؛ برای اینکه مردم پای صندوق رأی نیایند، دلسرد بشوند.”

آیت الله خامنه ای افزود: “شاید شش ماه یا بیشتر است که دارند علیه انتخابات روز جمعه تبلیغات می کنند - انواع و اقسام تبلیغات - برای اینکه مردم را دلسرد کنند، برای اینکه پای صندوقها خلوت باشد.”

با وجود این، او معتقد است که “من احساس می کنم و از لطف الهی احتمال قوی می دهم که اینجور بشود، این است که ملت ایران در روز جمعه‌ای که می‌آید، یک سیلی سخت‌تر به چهره‌ استکبار خواهد زد.”

رهبر جمهوری اسلامی، حساسیت این انتخابات را به این دلایل بیشتر از انتخابات پیش رو دانست.

همزمان رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی مانند صدا و سیما در کنار گروه های سیاسی و شخصیت های طرفدار حکومت، از مشارکت بالای 60 و 70 درصدی مردم در انتخابات 12 اسفند خبر می دهند و در مقابل، گروه های منتقد و مخالف می گویند اتفاقات دو سال و نیم گذشته که به باور میلیون ها نفر ناشی از تقلب گسترده حکومت در نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری بود و سرکوب خشونت بار اعتراضات عمومی پس از آن، تاثیر زیادی روی میزان مشارکت در انتخابات خواهد داشت.

انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی، نخستین انتخاباتی است که پس از انتخابات مناقشه برانگیز و جنجالی دهم ریاست جمهوری برگزار می شود. پیش از این، مسئولان جمهوری اسلامی، برگزاری انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا را به دلیل “نگرانی های امنیتی” لغو کرده بودند.