برخی معلمان آزاد شدند، بقیه زندانی‌اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سخنگوی کانون صنفی با وجود قرار وثیقه کماکان در بند است

یک فعال صنفی و دو عضو کانون صنفی معلمان ایران آزاد شدند اما رئیس این کانون و برخی دیگر از اعضای آن کماکان در بازداشت به سر می‌برند. در این میان با وجود صدور قرار وثیقه برای محمود بهشتی لنگرودی با آزادی او موافقت نشده است.

سال تحصیلی امسال در شرایطی آغاز شد که بسیاری از معلمان و فعالان حقوق آنها از ماه پیش بازداشت و زندانی بودند؛ موضوعی که با اعتراضات جهانی و حتی انتقادات برخی از مسئولان دولتی هم روبرو شد.

محمود بهشتی لنگرودی، مهدی بهلولی، محمدرضا نیک‌نژاد، رسول بداقی، اسماعیل عبدی، علی‌اکبر باغانی، علیرضا هاشمی و عبدالرضا قنبری از جمله معلمان زندانی در ایران و عمدتا از اعضای کانون صنفی معلمان هستند.

روز سه‌شنبه، ۷ مهرماه وبسایت این کانون از آزادی نیک‌نژاد و بهلولی با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی خبر داد. روز دوشنبه نیز میلاد درویش، عضو افتخاری این کانون و فعال کارگری نیز با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش وبسایت کلمه، درویش پیشتر در ۲۹ شهریور ماه و پس از یک ماه بازداشت از بند ۲۰۹ به بند هشت زندان اوین منتقل شده بود. وی از سوی شعبه دوم دادسرای اوین (شهید مقدسی) به فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی متهم شده است.

بعد از آزادی دو عضو این کانون، ابراز امیدواری شده بود که محمود بهشتی لنگرودی نیز که قرار وثیقه او از سوی بازپرس شعبه دوم زندان اوین صادر شده آزاد شود، اما بعد از ساعاتی اعلام شد که او کماکان در بند هفت زندان اوین در بازداشت موقت به سر می‌برد.

براساس اطلاعات رسیده به روز مقامات زندان احتمالا به دلیل سوابق محکومیت قضایی محمود بهشتی لنگرودی او را با قرار وثیقه و به همراه سایر معلمان آزاد نکرده‌اند.

آقای بهشتی لنگرودی، روز یکشنبه ۱۵ شهریور ماه، از سوی ماموران امنیتی، در منزل شخصی اش در تهران بازداشت شده بود.

 این فعال حقوق معلمان پیش‌تر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او از جمله در خرداد ماه سال ۹۲ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۵ سال زندان (علاوه بر۴ سال حبس تعلیقی پیشین) محکوم شده بود.

محمد حبیبی، از دیگر اعضای کانون صنفی معلمان عدم آزادی محمود بهشتی را “ناخوشایند” خوانده و گفته است: “این روند ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود”.

او در گفتگو با وبسایت “جارپرس” از جلسات هفته گذشته با مسئولین وزارت کشور خبر داده و گفته است: “آنها قول‌های بسیار مطلوبی جهت تمدید پروانه کانون صنفی دادند تا اجازه برگزاری مجامع عمومی به این کانون داده شود که در جای خود بیانگر وجود نشانه‌های مثبتی است.”

به گفته آقای حبیبی “آزادی محمود بهشتی لنگرودی می‌تواند به پیشروی اینگونه تعاملات در مسیری مناسب کمک کند.”

در میان اعضای این کانون، علاوه بر رسول بداغی که از حدود شش سال پیش زندانی است، اسماعیل بعدی دبیر کل این تشکل نیز همچنان در بند به سر می‌برد.

هفته گذشته دبیر کل کنگره اتحادیه‌های کارگری و صنفی بریتانیا (TUC) خواهان آزادی “فوری و بی‌قید و شرط” آقای عبدی شده بود.