تازه چه خبر

نویسنده

عکس ۲۵ هزا رپوندی عباس کیا رستمی را  در لندن چوب حراج زده اند، یک فیلسماز زن چپ ایرانی فیلمی در باره فرح پهلوی ساخته است. و….

 

عکس ۲۵ هزار پوندی کیارستمی!

حراج آثار هنری ایرانی در یکی از بزرگ ترین حراج های لندن

 

 یکی از بزرگ ترین حراج های جهان با عنوان “بونامز” که در لندن، نیویورک، پاریس، سن فرانسیسکو، لس انجلس، هونگ کونگ، ملبورن و دوبی شعبه دارد، هفته گذشته یکی از بزرگ ترین حراج های خود را به هنر مدرن و معاصر خاور میانه اختصاص داد که غالب آثار ارائه شده در این حراج، آثار هنرمندان ایرانی بود.

در این حراج که روز چهارشنبه سوم ژوئن در قلب لندن برگزار شد، آثاری از معروف ترین هنرمندان ایرانی، از پرویز تناولی و عباس کیارستمی تا شیرین نشاط و آیدین اغداشلو ارائه شد و به فروش رفت.

آثار هنرمندان معاصر ایرانی طی چند سال اخیر مورد توجه زیادی واقع شده و در حراج های بزرگ از جمله در حراج “کریستی” در دوبی با قیمت های بسیار قابل توجهی به فروش رفته اند. در حراج بزرگ “بونامز” هم آثار ایرانی ارائه شده با قیمت های جالب توجه ای به فروش رسیدند. از جمله این آثار باید به نقاشی ای از افشین پیرهاشمی اشاره کرد که فروش آن با قیمت پایه دوازده هزار پوند آغاز و بر اثر تلاش دو خریدار برای تصاحب آن، در پایان به قیمت سی هزار پوند به فروش رسید. جالب این که این دو خریدار هر کدام هر بار هزار پوند به قیمت این اثر افزودند و این کار بیش از پانزده بار تکرار شد.

پس از ارائه اثاری از هند و پاکستان، نوبت به آثار ایرانی رسید که گرمای خاصی به حراج بخشید. اولین اثر ایرانی، نقاشی بدون عنوانی از سهراب سپهری بود که حراج آن با قیمت 3500 پوند آغاز و در نهایت به قیمت 6500 پوند از آن یک زوج ایرانی شد. اثری از فرح اصولی با عنوان “ماه عسل” چندان مورد استقبال واقع نشد و با قیمت پایه یازده هزار پوند به فروش رسید.

دو مجسمه از پرویز تناولی - که اکنون رکورد دار قیمت در هنر معاصر ایران محسوب می شود- هم چندان مورد توجه واقع نشد و هر دو با قیمت های نزدیک به پایه، هر کدام به بهای هجده هزار پوند به فروش رسیدند.

اما عکس ساده ای از عباس کیارستمی شدیداً مورد استقبال خریداران خارجی که ظاهراً شیفته اسامی هستند، قرار گرفت و به قیمت باورنکردنی 25 هزار پوند به فروش رسید. برعکس عکسی از شیرین نشاط- که یکی از مطرح ترین هنرمندان ایرانی در سطح جهانی است- اقبال چندانی نداشت و با قیمت اولیه 16 هزار پوند چکش خورد. نقاشی ای از آیدین آغداشلو متعلق به سال 1993 هم به قیمت 14 هزار پوند به فروش رفت.

 

 

اما نکته جالب در این حراج، حضور آثاری از هنرمندان جوان ایرانی و فروش خوب و قابل توجه این آثار بود که چهره تازه ای از هنر ایران ترسیم می کند. جدای از اثر افشین پیرهاشمی که با فروش سی هزار پوندی، گران ترین اثر ایرانی این حراج بود، هنرمندان جوان دیگری در این حراج  شرکت داشتند و آثارشان با قیمت های متناسبی به فروش رفت؛ از جمله اثر بدون عنوان گلناز فتحی به قیمت ده هزار پوند، سمیرا علیخانزاده به قیمت 6500 پوند و شادی قدیریان 4200 پوند.

اما باقی قیمت های بالاتر کماکان از آن نسل پیشتر از این جوانان بود. اثر بدون عنوانی از منیر فرمانفرمایان که همانجا در کنار حراج، در گالری زیبای این مرکز بر دیوار آویزان بود، به قیمت 22 هزار پوند چکش خورد. اثر آبستره رضا درخشانی هم با قیمت 20 هزار پوند به فروش رفت. فرامرز پیلارام دو اثر با قیمت های 11و  12 هزار پوندی داشت و هوشنگ پزشک نیا هم پرتره بدون عنوانش به قیمت 12 هزار پوند چکش خورد. دیگر هنرمندانی که اثری از آنها در حراج وجود داشت و به فروش رفت عبارت بودند از : فریده لاشایی، حسین خسروجردی،مسعود عربشاهی،منوچهر یکتایی،نصر الله افجه ای،مارکوس گریگوریان،،بهمن دادخواه،احمد مرشدلو،رویا اخوان،رویا آریان پور،رکنی حائری زاده،محمد علی ترقی جاه، فاتح مدرس، قاسم حاجی زاده، فرشاد لابائوف و صادق تیرافکن.