آقای احمدی نژاد! عدالت چه شد؟

نویسنده



moalem_1_b.jpg


دانا شهسواری

“اگر از بودجه های غیر ضروری و هزینه های اضافی دستگاههای دولتی و مجلس و… جلوگیری شود مشکل جامعه معلمین هم حل می شود”. این نوشته روی پلاکاردی بود در وسط جمعیت. این جمعیت در مقابل مجلس جمع شده بودند: معلمان.

طبق اعلام قبلی، دیروز عصر معلمینی از سراسر کشور و بیشتر از تهران حدود در مقابل مجلس تجمع کردند تا نسبت به آنچه تضییع حقوق خود می دانند اعتراض کنند. این تجمع چندمین تجمع امسال معلمان است، اما از بهمن ماه به این سو سومین باری است که معلمان در مقابل مجلس تجمع می کنند. 3 تجمع در طول 42 روز.

هزاران نفر از معلمان در این اجتماع، سیاست ها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی را مردود می دانند. و به دولت و مجلس، هر دو، نمره تجدیدی می دهند.

آنها که تعدادشان از 15 تا بیش از20 هزار نفر برآورد می شود، تمام محوطه مقابل مجلس را پر کرده اند، اما مدام به همکاران خود که از خیابان فدائیان اسلام و بهارستان سر می رسند توصیه می کنند که مزاحم عبور و مرور مردم نشوند. اما مگر می شود؟ آنان نمی خواهند، خود مردم هم که به مقابل مجلس می رسند از سرعت اتومبیل خود می کاهند و پرس و جو می کنند: اینهمه جمعیت به خاطر چه اینجا جمع شده اند؟ برخی هم که برای همدردی به شعار دهندگان می پیوندند و تکرار می کنند: “همه برنامه ها و وعده و وعیدها دروغ است”.

دغدغه وزیر: انرژی هسته ای…

معلمان شعار های بسیاری می دهند و یک لحظه آرام نمی مانند: “28 سال گذشته، عدالت کجا رفته”، “وزیر بی لیاقت، استعفا استعفا”، “فرشیدی قهرمان، توی افغانستان بمان”، “معلم بپا خیز برای رفع تبعیض”، “مجلس به این بی غیرتی هرگز ندیده ملتی”، “مشکل ما حل نشه، مدرسه تعطیل میشه”، “دغدغه ما معیشت، دغدغه وزیر انرژی هسته ای” و…

آنان همچنین بارها با صدای بلند خواستار حضور “غلامعلی حداد عادل”، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خود شدند اما وقتی پاسخی دریافت نکردند با صدای بلند با اشاره به ساختمان مجلس فریاد زدند: “دراین کاخ کذایی، آدم زنده ای نیست”.

یک خانم معلم هم با در دست گرفتن بلند گوی دستی گفت: “جناب آقای حداد عادل، جناب رئیس مجلس، به عنوان یک فرهنگی که سابقا در جمع ما حضور داشتی به چه دلیل از حضور در جمع ما دوری میکنی؟ آیا خواسته ما حق و عدالت نیست؟”

وی افزود: “آقای حداد عادل آیا تو در جای بزرگانی همچون بهشتی قرار نگرفته ای؟ آیا تو مجلسی را اداره نمی کنی که به دنبال عدل علی بود”.

وی در پایان با انتقاد از مدیران مدارس گفت: “من از مدیران مدارس، بخصوص مدیران مدارس دخترانه می پرسم که آیا شما و کارمندان ادارات آموزش و پرورش جدا از معلمان هستید؟ آیا این طرح شامل شما نمی شود؟آیا این طرح احقاق حقوق همه معلمان و اعضای آموزش و پرورش نیست؟ پس چرا چنین برخوردی با معلمان دارید؟”

در ادامه این مراسم معلمان معترض با انتقاد از آنچه “عدالت گویی های دولت نهم و عملکرد مخالف آن” عنوان می کردند چندین بار با صدای بلند شعار دادند: “اعتصاب نامحدود، جواب دکتر محمود”.

یکی از معلمان که خود را رزمنده معرفی می کرد با بلند گوی دستی فریاد می زد: “آقای احمدی نژاد تو گفتی هر کسی در ایران به دنبال عدالت است من را صدا بزند. اکنون اینهمه معلم جانباز، معلم رزمنده، خانم های فرهنگی و… تو را صدا می زنند تا عدالت را اجرا کنی”.

وی ادامه داد: “آقای احمدی نژاد من همرزم شهید همت بودم، در یک عملیات او با بی سیم به من دستور عقب نشینی داد. من در کانال 3 بودم اما عقب نشینی نکردم و تا آخر ماندم. آقای احمدی نژاد من در جبهه عقب نشینی نکردم، از این به بعد هم از اینجا عقب نشینی نمی کنم تا حقم را بگیرم”.

به دنبال این سخنان همه تجمع کنندگان با هم فریاد زدند: “از روز سه شنبه عقب نمی نشینیم”.

moalem2_b.jpg


فراکسیون فرهنگیان چه می کنید؟

یکی از خانم های دیگری که در تجمع حضور داشت با به دست گرفتن میکروفن گفت: “ای نمایندگان بی غیرت فراکسیون فرهنگیان مجلس کجائید؟ شما چه کار می کنید”.

وی افزود: “آی آقای احمدی نژاد ای رجایی زمانه کجایی؟ عدالتی را که از آن حرف میزدی کجاست؟”

در پایان این مراسم هم بیانیه ای 5 ماده ای از سوی کانونهای صنفی سراسر کشور صادر شد.

دربند اول این بیانیه آمده بود: “ما فرهنگیان سراسر کشور خواهان تصویب بی قید و شرط لایحه خدمات مدیریت کشوری با تاکید بر اجرای کامل فصول 10 و 13 و اجرای کامل آن از اول فروردین 86 هستیم”.

در بند دوم تاکید شده بود: “ما طرح سئوالات موهن در آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در سال پیامبر اعظم را محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را از رواج تحجر در راس وزارت آموزش و پرورش اعلام می داریم”.

بند سوم خاطر نشان می کرد: “ما انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش به دلیل عمل نکردن به وعده های خود و سوء مدیریت آشکارشان توسط نمایندگان محترم مجلس استیضاح شود”.

در بند بعدی تاکید می شد: “ما عدم برخورد امنیتی و قضایی با فعالان صنفی و رفع تبعید از فعالان صنفی تبعید شده را حق مسلم خود می دانیم”.

و در نهایت در بند پنج ضمن هشدار به مسوولان و برنامه ریزان و نمایندگان مجلس اعلام شد: “ما فرهنگیان در صورتی که تا پایان روز دوشنبه 14 اسفند اظهار نظر مقام های رسمی دولت را از صدا و سیما در صورت تضمین بر اجرای لایحه خدمات مدیریت کشوری ازابتدای سال 86 نشنویم به تجمع خود در این محل از روز سه شنبه 15 اسفند ادامه خواهیم داد”.

پس از اعلام این بند تجمع کنندگان با صدای بلند شعار دادند: “سه شنبه کل تهران تعطیله”.

همچنین محمود بهشتی لنگرودی، دبیر کل کانونهای صنفی معلمان اعلام کرد: “تجمع روز سه شنبه به هیچ وجه لغو نخواهد شد. بنابراین در صورت شنیدن هر نوع خبری مبنی بر لغو این تجمع هیچ توجهی نکنید چرا که همه دروغ است. حتی در صورت مشاهده اعلامیه رسمی کانون صنفی معلمان توجه نکرده و در تجمع مقابل مجلس در روز 15 اسفند حضور داشته باشید”.

وی افزود: “ما در هر حال در روز سه شنبه در این محل دوباره تجمع خواهیم داشت اما هنوز معلوم نیست این تجمع به خاطر تشکر از قبول اجرای لایحه مدیرت هماهنگ باشد یا اعتراض”.

پس از این سخنان معلمان شعار دادند: “مشکل ما حل نشه مدرسه تعطیل میشه”.

 

لازم به ذکر است که حضور نیروی انتظامی در این تجمع با توجه به تجمع های قبلی و مشابه با تعداد بسیار کمتر، به هیچ وجه محسوس نبود و تنها تعداد زیادی سرباز برای سامان دادن به عبور و مرور اتومبیل ها در خیابانهای مجاور حضور داشتند.

همچنین تعدادی اندکی مامور با کاپشن مشکی که “پلیس پیشگیری از شورش” نامیده می شوند در اطراف ساختمان و حصار های مجلس موضع گیری کرده بودند. برخی از ماموران به عابران می گفتند رغبتی برای برخورد با پرورش دهندگان اصلی خود (معلمان) ندارند.

با این حال چندین اتومبیل “تویوتا لندکروزر” با شیشه های کاملا دودی که پلاک سبزداشتند در محوطه مجلس به چشم می خورد. ماموران این اتومبیل را مربوط به یگان های نظامی غیر از نیروی انتظامی می دانستند.

همچنین در تجمع دیروز نمایندگان تشکل های صنفی سراسر کشور از جمله همدان، ارومیه، تبریز، اراک، گیلان، اردبیل، اصفهان، شیراز، دزفول، سمنان و… حضور داشتند.

در تجمع دیروز چند نفر از معلمان جانباز نیز حضور داشتند اما حضور فرهنگیان زن در تجمع دیروز بسیار زیاد بود بطوریکه می توان گفت بیش از 30 درصد تجمع کنندگان از زنان بودند.