مجلس: دولت برنامه هسته ای را شتاب دهد

نویسنده

majlistgksb.jpg

وحید ثابتیان

با تصویب کلیات الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت خواستند تا به برنامه هسته ای کشور سرعت بخشیده و درهمکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند.

این طرح موافقت 151 نماینده مجلس را با خود به همراه داشته است. دراین میان علی احمدی درمخالفت با این طرح که توسط کاظم جلالی تهیه شده براستفاده ازسازوکارهای حقوقی مانند شکایت بردن به دیوان دادگستری بین المللی تاکید کرده است. درحالی که حداد عادل رییس مجلس ضمن موافقت با طرح یاد شده گفته است که طرح یاد شده دست دولت را باز می گذارد و ایران همچنین خواستار مذاکره است.

براساس مصوبه دیروز مجلس – که بلافاصله توسط شورای نگهبان نیز به تایید رسیده - علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، کمیته‌ای را مامور تجدیدنظر درروابط با آژانس نموده تا موضوع را متناسب با شرایط موجود از جهات مختلف بررسی و گزارش کار را ارایه نماید. لاریجانی گفته است که در این کمیته درباره‌ی اقدامات متناسب با شرایط و واقعیات در مساله‌ی هسته‌یی تصمیم گیری می‌شود و در آن از تمام دستگاه‌های ذی ربط حضور خواهند داشت. او به اظهارات یکی ازمقامات آمریکایی استناد کرده که گفته است تحریم برای تحقیر ایران بوده وافزوده است: “ما دنبال رفتار رادیکال نیستیم؛ اما اگر آن‌ها شروع به چنین رفتاری کنند خودشان باید پاسخگو باشند.” او که بلافاصله بعد از تحریم ایران خبر از راه اندازی 3000 دستگاه سانتریفوژ داده بود، زمان دقیقی را برای این راه اندازی اعلام نکرده است. لاریجانی همچنین ازتمایل ایران برای بازگشتن به میزمذاکره درصورتی که طرف مقابل نیز به میز مذاکره بازگردد خبرداده است. لاریجانی دلیل عدم پاسخگویی خود درخصوص زمان راه اندازی 3000 دستگاه سانتریفوژ را “مسائل فنی” اعلام کرده است.

با این وجود، طی روزهای گذشته و پس ازتصویب قعطنامه تحریم، واکنش ایران درادامه غنی سازی به صورت صنعتی وراه اندازی 3000 دستگاه سانتریفوژ عملا واکنش منفی جهانی را با خود به همراه آورده است. اگر ایران طی شصت روز برنامه غنی سازی خود را متوقف نکند، شورای امنیت بار دیگردرباره ایران به تصمیم گیری خواهد پرداخت. آمریکا برنامه هسته ای ایران را معطوف به تهیه سلاح های اتمی می داند. درست چند روز پس ازتصویب قطعنامه وتاکید ایران برادامه غنی سازی، الکساندرو ولف، نماینده روسیه درسازمان ملل گفته است که دنبال کردن برنامه سلاح های اتمی توسط ایران تهدید بزرگی به شمار می رود: “ما ایران را جزو طبقه کوچکی ازکشورهای جهان می گذاریم که تحت تحریم سازمان ملل هستند وبه این وسیله پیام واضحی می فرستیم به ایران که بدانند نادیده گرفتن تعهداتشان و مبارزه طلبی شان پیامدهای جدی دارد.”

قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل از ایران می خواهد که همه فعالیت های غنی سازی اش را تعلیق کند، جمله فعالیت های مربوط به راکتورهای آب سنگین وهمچنین اعضای سازمان ملل را از تهیه تجهیزاتی که می توانند دربرنامه هسته ای ایران به کار آید ممنوع می کند. اگر ایران تا 21 فوریه سال آینده میلادی (2007) به درخواست های شورای امنیت توجهی نکند، با تحریم های اضافی روبرو خواهد بود.

مقامات ایرانی طی روزهای گذشته اظهار کرده اند که برای ادامه برنامه هسته ای خود به حمایت هیچ کشوری نیازمند نیستند ومی توانند آن را به تنهایی به پیش ببرند. این اظهار نظر زمانی انجام شد که چین وروسیه نیز همراه آمریکا ودیگر کشورهای اروپایی درشورای امنیت درصف حمایت ازتحریم ایران قرار گرفته اند. ایران طی ماه های گذشته تلاش کرده بود رابطه اقتصادی وسیاسی محکمی با هر دوکشور یاد شده برقرار کند.