کمک ایران به کرزای و طالبان!

نویسنده

karzi489.jpg

جیسون استرازیوسو و جان دینیس زویسکی


ژنرال ارشد نیروهای نظامی ناتو در افغانستان ادعا کرد ایران از حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان حمایت مالی و سیاسی می کند، اما در عین حال احتمالا ً به منظور محکم کاری در کشور همسایه افغانستان به طالبان نیز کمک می کند.


دن مک نیل ژنرال ارتش آمریکا در مصاحبه ای گفت: شواهد و قراین حاکی از آن است که مبارزان طالبان بهتر آموزش دیده اند و از تکنیک های جنگی که قابل قیاس با “ تکنیک های پیشرفته نظامیان غربی” از جمله کمین های سربازان نیروهای ویژه آمریکا است، استفاده می کنند.


در حالی که مدت های مدیدی است که نقش احتمالی ایران در کمک به شورشیان عراق موضوع داغ رسانه هاست، ماه گذشته نیز برخی از دول غربی و کشورهای خلیج فارس، دولت جمهوری اسلامی را به حمایت از مبارزان طالبان متهم کردند.


مجله اکونومیست در شماره 31 ماه مه به نقل از تونی بلر نخست وزیر انگلیس نوشت: “مشخص است که طالبان افغانستان از حمایت عوامل رژیم ایران مانند دریافت تسلیحات برخوردارند.” اما ایران اتهام حمایت از طالبان را رد می کند و آن را همانند مسأله هسته ای بخشی از مبارزه گسترده ضدایرانی می داند. به گفته دولت ایران معقول بنظر نمی رسد که دولت شیعه ای مانند دولت ایران به جنبش سنی و بنیادگرای طالبان کمک کند.


مک نیل فرمانده 36، 000 سرباز نیروی نظامی ناتو در افغانستان می گوید شواهد موجود مانند شمشیر دولبه است. وی در ادامه می افزاید: “دلایل فراوانی وجود دارد که ایران به دولت حامد کرزای در مواردی از قبیل جاده سازی و برق رسانی به غرب افغانستان کمک می کند. اما در عین حال شنیده ام که مقامات دولت افغانستان می گویند دولت ایران از مخالفان سیاسی دولت کرزای حمایت می کند. احتمالا ً این قضیه صحت دارد و شک ندارم که ایرانیان جایی به طالبان کمک کرده اند.”


ژنرال مک نیل 60 ساله که در اغلب جنگ های آمریکا از زمان جنگ ویتنام شرکت داشته است، می گوید مدرک محکمی دال بر اینکه دولت ایران به طالبان کمک کرده است، وجود ندارد. او می گوید مهمات جنگی به ویژه گلوله های خمپاره که در میادین جنگی افغانستان رویت شده اند “یقینا ً ساخت ایران هستند”، اما این موضوع ثابت نمی کند که دولت ایران رسما ً در این امر مشارکت داشته است. مک نیل می گوید: “اگر من اطلاعاتی در این خصوص داشتم، بدون تردید می گفتم.”


سفیر ایران در افغانستان در مصاحبه ای جداگانه اتهامات وارده به دولت ایران را در خصوص کمک رسانی به طالبان رد کرد. محمد بهرامی به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: “این موضوع صحت ندارد. بازگشت افراط گرایی به افغانستان نه تنها افغانستان و منطقه، بلکه کل جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.” وی افزود: آمریکا و انگلیس به بهانه “توجیه شکست های خود در افغانستان” مانند افزایش تولید خشخاش و بازگشت طالبان، دیگران را متهم می کنند.


منبع: واشنگتن پست، 12 ژوئن