وزارت ارشاد؛ از ده نمکی تا ثمره هاشمی

نویسنده
امید آزاد

» تعیین اعضای کابینه کودتا

پس از گذشت شصت  وسه روزازانتخابات ریاست جمهوری واتفاقات پس ازآن، و در حالیکه همچنان فضای عمومی جامعه همچنان متشنج است، محمود احمدی نژاد به معرفی و انتخاب کابینه دولت کودتا پرداخته است؛ان هم در حالیکه از یک سومجلسیان، دولت را متهم به بی اعتنایی به رای مجلس می کنند و از سوی دیگراحمدی نژاد، رئیس مجلس هشتم را به سهم خواهی متهم کرده است. در این گزارش به  سوابق افرادی می پردازیم که قرارست برصندلی وزارت خانه ها تکیه بزنند. این مجموعه گزارش را با بررسی سوابق کاندیداهای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی آغاز می کنیم؛نام هایی چون سید عزت‌الله ضرغامی، غلامعلی حداد عادل، مسعود ده نمکی  و مجتبی ثمره هاشمی.

سید عزت‌الله ضرغامی، رئیس کنونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که طبق حکمی در تاریخ سوم خرداد ۱۳۸۳ازسوی سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، برای مدت ۵ سال به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد.

ضرغامی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه امیر کبیر است. وی جزو دانشجویانی بوده که در اشغال سفارت آمریکا شرکت داشته است، هر چند وی پیشنهاد اشغال سفارت شوروی را داده بود که با مخالفت مقامات سیاسی وقت روبرو شد. او در دهه شصت با سپاه پاسداران و نیروی انتظامی همکاری داشت. وی همچنین معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد در دوران علی لاریجانی و مصطفی میرسلیم و معاونت صداوسیما در امور استان‌ها و حقوقی و امور مجلس در دوران لاریجانی را برعهده داشت. حال پس ازآنکه ضرغامی درالتهابات هفته های گذشته به جانبداری ازمحمود احمدی نژاد ودولت اوپرداخت، نام وی به عنوان یکی ازکاندیداهای جدی برای تصدی گری پست وزارت ارشاد برده می شود؛ اما ضرغامی درچند روزگذشته تمایل چندانی برای پذیرش این پست ازخود نشان نداده است.

غلامعلی حداد عادل، رییس اسبق مجلس شورای اسلامی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. وی اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی و همچنین دومین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران بود که در اواخر دوران ریاستش بر این فرهنگستان، به ریاست مجلس شورای اسلامی نیز درآمد. در ۲ آبان ۱۳۸۷ با حکم محموداحمدی‌نژاد، حدادعادل مجدداً برای ریاست این فرهنگستان برگزیده شد. اوهمچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی دارای مدرک لیسانس فیزیک از دانشگاه تهران، فوق لیسانس فیزیک ازدانشگاه شیراز، فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه بهشتی “ملی سابق” و دکترای فلسفه است. مجتبی خامنه‌ای “پسر آیت الله سیدعلی خامنه‌ای” داماد وی است. برخی دیگرازسوابق وفعالیتهای وی به شرح ذیل است:

عضو هیات‌امنای بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و مدیرعامل بنیاد دانشنامه جهان اسلام از ۷۴ تاکنون، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما، نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دورهٔ ششم، عضو هیات‌علمی گروه فلسفهٔ دانشکدهٔ ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران، دانشیار فلسفهٔ دانشگاه تهران، رئیس مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هفتم، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هشتم، مشاور عالی آیت الله خامنه ای.

مسعود ده نمکی،  فارغ اتحصیل علوم سیاسی ازدانشگاه آزاد است. وی مدت‌ها به عنوان سردبیرومدیرمسؤول نشریه‌های شلمچه و جبهه مشغول فعالیت بوده‌ و چند فیلم نیز کارگردانی کرده‌است.مسعود ده نمکی ازموسسان ورهبران سازمان شبه نظامی انصار حزب الله ملقب به لباس شخصی‌ها یا گروه فشار و از عاملان وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸“حمله به خوابگاه دانشجویان” است. خانواده “عزت ابراهیم نژاد” یکی ازقربانیان آن حادثه برخی اطلاعات خود پیرامون قتل فرزندشان را منتشر کردند که حاکی از دست داشتن ده نمکی و مهدی صفری تبار پسرامام جمعه اسلامشهردرقتل وی داشت: “در۱۸ تیر ۱۳۷۸، عزت را شبانه و تک وتنها به گوشه‌ای کشاندی و با ضربات چاقو، زنجیر خودت و دوستانت عزت را از پا درآوردی و در نهایت با تیر خلاص مهدی صفری تبار پسر امام جمعه اسلامشهر، فرمانده سپاه که در شقیقه و چشم چپ عزت وارد شد او را از پای درآوردید.” با وجودیکه گروه‌های دانشجویی حضور وی درحمله به کوی راعنوان کرده‌اند، وی اتهام حضوردرشب اول درگیری ها را تکذیب کرد و آنرا به خصومت روزنامه ایران نسبت داد.

مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد رئیس‌جمهور از تیرماه ۱۳۸۸ به این سواست. او در دولت اول محمود احمدی نژاد تا فروردین ۱۳۸۸ مشاور عالی او بود و ریاست ستاد انتخاباتی او را در انتخابات ریاست جمهوری دهم بر عهده داشت. او خواهرزاده محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. او دوست دوران کودکی و از مهمترین دستیاران احمدی‌نژاد است. استعفای او از پست مشاور رئیس جمهور برای آن بود تا خود را وقف پیروزی مجدد احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری کند. نفوذ و قدرت ثمره هاشمی در ایران به قدری‌ست که مجله نیوزویک در شماره اول ژوئن ۲۰۰۹ او را یکی از بیست شخصیت تأثیرگذارایران انتخاب کرد. گفته می‌شود که بسیاری از اقدامات ابتکاری بحث برانگیز احمدی نژاد همچون نامه به جرج بوش و آنگلا مرکل به توصیه او انجام شده‌است. ثمره هاشمی همکلاسی احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت و از وفادارترین پیروان محمدتقی مصباح یزدی است. او پس از انقلاب معاونت سیاسی و سپس سرپرستی استانداری آذربایجان غربی را عهده دار شد و احمدی نژاد را به فرمانداری شهرستان ماکو رساند. روابط نزدیک او با بسیج احمدی نژاد را قادر کرد تا روابط خوبی با بسیج و سپاه پاسداران برقرار کند.

ثمره هاشمی تا پیش از به قدرت رسیدن احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ در سمت‌های شهردار سنندج، مشاور سیاسی استاندارکردستان، قائم مقام دانشگاه آزاد کردستان، مدیر عامل آتی‌ساز، مدیر کل ارزشیابی وزارت امور خارجه، مشاور حوزه برنامه‌ریزی صدا و سیما و معاون آموزشی و سپس رئیس دانشکده صدا و سیما فعالیت کرده‌است. اودردولت نهم علاوه بر پست مشاوررئیس جمهور مدتی معاونت سیاسی وزارت کشور را نیز بر عهده داشت و در انتخابات مجلس خبرگان رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور بود.