ارتداد کارآمدترین حکم است

نویسنده
حسین محمدی

» معاون حوزه علمیه قم:

جنجال‌ها بر سر ترانه شاهین نجفی و احکامی که برای وی صادر شده٬ تمامی ندارد. پس از انتشار نامه‌ی ۴۰ نفر از افرادی که خبرگزاری فارس آن‌ها را “نویسنده” خوانده٬ در حمایت از حکم ارتداد نجفی، دکتر عبدالکریم سروش نیز نامه سرگشاده‌ای منتشر کرد که در آن به نقد فتوادهندگان حکم ارتداد پرداخت٬ اما در عین حال نسبت به توهین به مقدسات مذهبی نیز هشدار داد. از سوی دیگر یکی از معاونان حوزه علمیه قم نیز حکم ارتداد را کارآمدترین حکم برای برخورد با توهین‌کنندگان دانست.

سروش در نامه‌ی خود به نقد افرادی پرداخت که علیه شاهین نجفی حکم ارتداد داده‌اند و نوشت: “از یک سو فقیهان رسمی جمهوری «کافر» پرور ایران در صدور حکم ارتداد با یکدیکر مسابقه گذاشته اند.. فقیهان به عمد و اصرار می‌کوشند تا نشان دهند که اگر بیش از این قدرت یابند، سری را بر گردن مرتدی و جانی را در کالبد کافری به جا نخواهند نهاد”.

وی اما به نقد افرادی هم پرداخته است که به نظر وی٬ به شکل علمی دین را نقد نمی‌کنند: “نقد علمی‌ البته صورت و سیرت دیگر دارد. و کورچشمی بسیار می‌خواهد که آدمی‌ تفاوت میان نقد موقر و طعن موذی را در نیابد. صاحب این قلم خود به سبب نقد دین داغ تکفیر و زخم ارتداد بر چهرهٔ دارد و دیری است که صلیب مرگ خود را بر دوش می‌کشد. همین قلم بود که سال‌ها پیش نوشت «امر دین عظیم تر از آن است که فقط به عاشقان سپرده شود. کافران ومنکران هم درین وادی حقی وحظی دارند». وباز صاحب همین قلم بود که برای اولین وآخرین بار در دانشکده الاهیات دانشگاه تهران آراء لودویگ فویرباخ ودیوید هیوم را در نقد دین تدریس کرد وبه دانشجویان طریقه ساخت شکنی دین را آموخت. شریعتی هم چندان از نفاق دینی و تزویر روحانی سخن گفت که دین فروشان برآشوفتند و برای فروکوفتنش با شکنجه گران سلطنتی هم داستان شدند”.

وی روزهایی را یادآوری می کند که به گفته وی “دین را نقد همدلانه می‌کردیم. و گلزار دیانت را تهی از آفات و خرافات و گزندگان و درندگان می‌خواستیم ومی‌خواهیم”.

پیش از این ۵ روشنفکر دینی دیگر نیز در نامه‌ای٬ به نقد صدور حکم ارتداد برای شاهین نجفی پرداخته بودند.

شاهین نجفی نزدیک به یک ماه پیش ترانه‌ای با نام “نقی” منتشر کرد. این ترانه در سایت یوتیوب نزدیک به ۷۰۰ هزار بازدید داشت. اما انتشار آن٬ با واکنش برخی نیروهای مذهبی همراه شد و برخی از مراجع مذهبی نیز گفتند که مجازات فردی که به امامان شیعه اهانت کند٬ مرگ خواهد بود.

در روزهای نخست انتشار این آهنگ٬ سایت شیعه آن‌لاین نوشت که به فردی که بتواند شاهین نجفی را به قتل برساند٬ مبلغ ۱۰۰ هزار دلار جایزه خواهد داد. به نوشته این سایت این مبلغ توسط “یک بانی خیر از یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس” تامین خواهد شد.

پلیس آلمان اعلام کرده است که با بالا گرفتن تهدیدات علیه جان شاهین نجفی٬ وی را تحت حفاظت خود قرار خواهد داد. گفته می‌شود که وی از منزل مسکونی خود خارج شده و در مکانی نامعلوم٬ تحت حفاظت پلیس قرار گرفته است.

شاهین نجفی اما در روزهای گذشته٬ ترانه جدیدی با نام “ایستاده مردن” منتشر کرده است که واکنشی به اتفاقات رخ داده در پیرامون وی است. نجفی در گفت‌وگوهایی که پس از انتشار این آهنگ انجام داده٬ هرگونه قصد توهین به امامان شیعه یا مقدسات مذهبی را رد کرده است.

از سوی دیگر نامه‌ای با امضای ۴۰ تن از افرادی که خبرگزاری فارس آن‌ها را “نویسنده” خوانده منتشر شده است. این افراد در نامه خود از صدور حکم ارتداد برای شاهین نجفی حمایت کرده‌ و نوشته‌اند که نجفی “مهره استعمار” است که وظیفه داشته “فتنه رشدی” را تجدید کند. آن‌ها همچنین اعلام کردند که حق تالیف اثار خود را به فردی خواهند داد که حکم قتل شاهین نجفی را اجرا کند.

نجفی گفته است که هنگام سرودن ترانه این اثر٬تحت تاثیر صفحه‌ای در فیس‌بوک با عنوان “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بوده است. این صفحه که ده ها هزار عضو دارد با زبان طنز٬ به نقد احکام دینی می‌پردازد.

در همین حال در روزهای گذشته یک روزنامه چاپ آلمان خبر داد که برخی مسئولان کنسولگری جمهوری اسلامی در مونیخ، ایمیلی برای ایرانیان ساکن این کشور فرستاده اند که می‌تواند برای این خواننده خطر جانی داشته باشد. این ایمیل با “بسم‌الله الرحمن الرحیم” آغاز می‌شود و در آن توجه مخاطبان نامه به حکم ارتداد شاهین نجفی جلب شده است. در این ایمیل شاهین نجفی به علت “توهین به مقدسات شیعی”، ادامه نقد “ملعون” خوانده شده است.