شیپور جنگ خاموشی می گیرد؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تبدیل کره زمین به میدان نبرد

در حالیکه رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا برای اولین بار به‌طور رسمی از وجود طرحی برای حمله نظامی به ایران خبر داده، محمود احمدی‌نژاد، باز هم دلیلی بر حمله به مخالفان خود یافته و گفته است: “برخی در داخل بحث حمله آنها را مطرح می‌کنند که همه اینها جنگ روانی است و احمق‌ترین سیاستمداران آنها هم می‌دانند تعرض به ایران یعنی خودکشی.”

مقامات اسراییلی بارها اعلام کرده اند در صورت عدم واکنش جامعه جهانی نسبت به ایران اتمی، خود دست به اقدام یک جانبه علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی خواهند زد.

تهدیدی به اندازه کافی جدی که باعث شد اسحاق آل‌حبیب، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، روز چهارشنبه گذشته در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و روسای شورای امنیت و مجمع عمومی به آن اشاره کند وبنویسد دریاسالار مایک مولن و دیگر مقام‌های آمریکایی ایران را به استفاده از نیروی نظامی «تهدید» کرده‌اند.

وی در ادامه نامه خود نوشت: “آنها می‌‌دانند اگر این‌بار کسی بخواهد تعرضی بکند دایره عکس‌العمل‌ ما محدود به جای خاصی نیست و همه جای دنیا عرصه نبرد است و اگر می‌خواهند گفت‌وگو کنند این گفت‌وگو باید با رعایت ادب بوده و آنها قیافه ابرقدرتی خود را کنار بگذارند و هدفی از قبل برای این گفت‌وگو تعیین نکنند مبنی براینکه می‌بایست چیزی که آنها می‌خواهند ما آن را بگوییم که این اتفاق نخواهد افتاد.”

پیش از آن هم آیت‌الله خامنه‌ای، آمریکا و اسراییل را تهدید کرده بود که در صورت حمله نظامی به ایران، واکنش جمهوری اسلامی محدود به خاورمیانه نخواهد بود.

 

مقامات نظامی: جنگ شوخی است

 احمدی نژاد هم در همین راستا حمله به ایران را مصادف با “تبدیل کره زمین به میدانی برای جنگ” دانسته و با بیان اینکه حمله به ایران یک شوخی است، افزوده: “اسراییل فقط برای ارضای نیروهای داخلی و حفظ حکومت زهوار در رفته ای که آنجا هست، این تهدیدات را می کند، در حالی که به سمت نابودی در حال حرکت است.”

سرلشکر فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی  مبنی بر اینکه پاسخ ایران به حمله احتمالی اسرائیل فرامنطقه ای خواهد بود، تصریح کرده: “آقا ولی امر مسلمین هستند و موضع خود را بیان کرده اند، نیروهای مسلح نیز آماده بوده تا هرجا ایشان امر کنند، اجرای امر کنند. به عنوان یک نظامی باید تهدیدها را جدی بگیریم. ما نظامی ها همواره آماده هستیم و باید تهدیدات را جدی بگیریم، اما قاعدتا نه آمریکا و نه اسرائیل شرایط اقدام نظامی را ندارند.”

رییس ستاد کل نیروهای مسلح، گفته است: “بارها آمریکایی‌ها گفته اند که جمهوری اسلامی از قدرتی برخوردار است که اسراییل اگر قصد براندازی یا نابودی خود را دارد، می تواند جرات چنین حرکت نابخردانه ای را به خود بدهد. زیرا اسراییل چه چیزی دارد که در مقابل جمهوری اسلامی با ۷۰ میلیون نفر جمعیت جان بر کف و تجهیزات مدرن و فناوری روز، بایستد؟ “

البته محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان نگران ادای دین به فلسطین است؛چرا که می گوید در صورت حمله نظامی به ایران، جمهوری اسلامی “بهانه” لازم برای ادای “تکلیف اولیه خود در قبال فلسطین” را پیدا خواهد کرد. نقدی با اشاره به اخبار مربوط به احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای کشور می افزاید: “به خاطر تعهدات و ضوابط بین المللی، فرصتی ایجاد نمی شود تا تکلیف اولیه خود در قبال فلسطین را انجام دهیم. همه ما لحظه شماری می کنیم تا کشورهای سلطه‌گر دست از پا خطا کنند و ما بهانه حقوقی برای پس گرفتن سرزمین‌های اشغالی داشته باشیم.”

سپاه پاسداران نیز، هفته گذشته بیانیه ای  در این باره صادر کرد. این نیروی نظامی اعلام کرد در صورت حمله احتمالی، منافع دشمنان را در “هر نقطه دلخواه” هدف قرار می‌دهد.

سپاه پاسداران در بیانیه خود تاکید کرده بود که این نیرو با اتکا به توانمندی‌ها و قدرت دفاعی خود پاسخ حمله احتمالی را خواهد داد.

این نیروی تحت فرمان آیت الله خامنه ای در بیانیه خود نوشت: “سپاه پاسداران ‌به درجه‌ای از آمادگی رسیده است که می‌تواند هر گونه تهدید عملی و حماقت احتمالی دشمنان بزرگ و کوچک را با پاسخ قاطع و جدی مواجه ساخته و با بهره گیری از ظرفیت بسیج جهان اسلام، منافع آنان را در هر نقطه دلخواه مورد هدف قرار دهد و در نبردی سرنوشت‌ساز، شکست قطعی را به دشمنان تحمیل کند.”

در تحولی دیگر، روز جمعه، سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع، در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه، اعلام کرد جمهوری اسلامی یک موشک جدید زمین به زمین به نام “قیام یک” را با موفقیت آزمایش کرده است.

وحیدی زمان انجام این آزمایش را اعلام نکرد اما گفت که “این موشک از کلاس جدید موشک های ایران و دارای ویژگی های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.” وزیر دفاع گفت یکی از خصوصیات موشک “قیام یک” نداشتن بالک است که قدرت تاکتیکی موشک را افزایش می دهد و افزود که کمتر موشکی چنین قابلیتی را دارد. احمد وحیدی افزود: “از ویژگی‌های دیگر این موشک این است که احتمال اصابت موشک‌های دیگر به آن به شدت کاهش یافته است.”

وزیر دفاع جمهوری اسلامی، اظهار داشت: “صنایع داخلی در حال حاضر توانایی تولید تمامی نیازهای نیروهای مسلح را دارد و انواع هواپیما، ناوشکن، زیردریایی و موشک هایی مانند فاتح، سجیل، شهاب، نصر، قدر و نور را می سازد.”

خبر آزمایش این موشک در حالی اعلام می شود که خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از وزیر دفاع روسیه گزارش داده این کشور هیچ تصمیمی در مورد تحویل موشک های ضد هوایی اس -۳۰۰ به ایران اتخاذ نکرده و گفته است: “ما چیزی تحویل نمی دهیم.”

 قرارداد خرید شبکه دفاع ضد هوایی موشک های اس-۳۰۰ سه سال پیش بین ایران و روسیه بسته شد اما روسیه تاکنون از تحویل این شبکه خودداری کرده است.

راه اندازی نیروگاه بوشهر که به گفته غربی ها بهانه ادامه غنی سازی را از جمهوری اسلامی می گیرد، می تواندشیپور جنگ را خاموش کند؟