ادامه حصر به دلیل انتقام جویی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» میرحسین موسوی به زندان خانگی بازگردانده شد

میرحسین موسوی یک روز پس از انتقال به بیمارستان، به زندان خانگی بازگردانده شد؛ دخترانش که روز گذشته برای دقایقی امکان ملاقات با او یافته اند اعلام کرده اند که قلب نخست وزیر سابق ایران به شکل جدی در خطر است و هیچ قدمی برای درمان صورت نگرفته.

میرحسین موسوی را براساس اعلام دخترش خیلی سریع تر از آن زمانی که باید به حبس خانگی برگردانده اند.

اصرار حکومت برای ادامه حصر میرحسین موسوی و دیگر رهبران جنبش سبز باعث افزایش نگرانی ها درباره جان آنها شده، و به گفته محمد کیانوش راد، عضو جبهه مشارکت و نماینده سابق مجلس، نشان از هراس حکومت از محبوبیت و نفوذ اجتماعی آنها در میان مردم دارد. فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات هم معتقد است که ادامه حصر در شرایط فعلی هیچ توجیهی جز انتقام جویی و کینه ورزی ندارد.

 محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در جمع خبرنگاران گفت دولت هرگونه خبر در این ارتباط (حصر) را با حساسیت دنبال میکند.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسیده بود “با توجه به ناراحتی قلبی میر حسین موسوی تلاش دولت برای مسئله رفع حصر به کجا رسیده” گفته است: “در مورد مسئله رفع حصر نگاه دولت برای مردم و اصحاب رسانه پوشیده نیست اما پیگیری این مسئله در بخشی از موارد خارج از اختیار دولت است با این حال این موضوع در حال انجام است اما اگر لزوماً بخواهیم این مسئله را در مصاحبه های مختلف اطلاع رسانی کنیم، شاید به هدفی که داریم کمک نکرده باشیم”.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخاباتی در پاسخ به دانشجویان دانشگاه شریف که خواستار رفع حصر از رهبران جنبش سبز بودند گفته بود: “مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصرند آزاد شوند، حتی آنهایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند، آنها هم آزاد بشوند”.

مدتی کوتاه پس از روی کار آمدن دولت او هم، پرونده حصر به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد اما در عمل هیچ اتفاقی روی نداد و رهبران جنبش سبز، علیرغم وضعیت نامساعد جسمی همچنان در حصر خانگی به سر می برند.

 

انتقام جویی

محمد کیانوش راد، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه مشارکت در مصاحبه با “روز” محبوبیت و نفوذ اجتماعی بالای رهبران جنبش سبزدر میان مردم و هراس حکومت از این نفوذ اجتماعی را عامل ادامه حصر می داند و می گوید: کاملا روشن است که افرادی در این سن و سال نیاز به مراقبت های ویژه و خاص دارند که بخشی از آن مراقبت ها در ارتباط با حضور اعضای خانواده، مثل فرزندان و بستگان نزدیک و درجه یک و پس از آن، دوستان این افراد است. متاسفانه به دلایل کاملا روشن که مبتنی بر نگرانی دستگاههای تصمیم گیرنده از میزان محبوبیت و نفوذ گسترده اجتماعی آقای میرحسین موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد از یکسو و از سوی دیگر کسانی چون بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده که حقیقتا در وضعیتی هستند که به صورت مداوم می بایستی تحت نظر پزشکی قرار بگیرند، است، این عزیزان می بایستی همچنان در حبس و حصر و زندان باشند.

او می افزاید: اگر آنگونه که برخی مسئولین ادعا می کنند اقدامات آنها از جمله مثلا ۹ دی و یا اقدامات مشابه آن توانسته وضعیت رهبران جنبش اصلاحی ایران را در محاق قرار دهد و مردم آنها را ترک کرده اند، و اگر خودشان چنین ادعایی را باور دارند تنها راه ساده و عملی نشان دادن آنکه مردم همچنان به رهبران خود اعتماد دارند آن است که اجازه دهند اینها در شرایط عادی به زندگی شان ادامه دهند و از مراقبت هایی که می بایستی در اختیار آنها قرار بگیرد بهره مند شوند.

کیانوش راد هزینه هرگونه اتفاقی برای رهبران جنبش سبز را متوجه حکومت می داند و می گوید: این نهایت کج سلیقگی، نهایت بی تدبیری و بی بصیرتی است که کسانی که به عنوان خادمان ملت شناخته شده اند در شرایطی قرار بگیرند که از حداقل امکانات زیستی محروم باشند. اگر خدای ناکرده در شرایط فعلی اتفاق ناگواری برای این عزیزان رخ دهد قاعدتا این هزینه ای بر روی دست نظام خواهد بود. کاملا روشن خواهد بود که چنین مسئله ای باعث سست شدن اعتماد مردم، بیش از گذشته، و همچنین فشارها و نکته گیری هایی از سوی مجامع بین المللی خواهد شد. به همین دلیل تصور میکنم اگر قوه عاقله ای در مسئولان وجود داشته باشد می بایستی با رفع شرایط حصر اجازه بدهند که آنان به صورت شهروندان عادی به زندگی شان ادامه دهند. کاملا روشن است که نه تنها آقای میرحسین موسوی و آقای کروبی و خانم رهنورد، بلکه سایر فعالان سیاسی در ایران که چارچوب حرکت اصلاحی را پذیرفته اند قاعدتا در چارچوب های قانونی به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد و هیچ گونه رفتاری مبتنی بر ضدیت با قانون از سوی آنها قابل تصور نیست، در نتیجه لازم است تصمیم گیرندگان در مورد این عزیزان با آینده نگری نسبت به موضوع برخورد کنند.

او انتظار توبه و تغییر مواضع از سوی رهبران جنبش سبز برای رفع حصر از آنها را خیالی باطل می داند و می گوید:کسانی که امروز در جایگاه خطبای جمعه و سایر تریبون ها قرار گرفته اند بایستی روزی در مقابل ملت پاسخگو باشند، البته آنها امروز خودشان را در جایگاه قدرقدرتی می یابند و به خود اجازه می دهند از تریبونی که برای توصیه به تقوا پایه گذاری شده، یعنی نماز جمعه، بدترین و زشت ترین و یکجانبه ترین تهمت ها را به مخالفین سیاسی خود وارد کنند. این در حالی است که اجازه کمترین دفاعی را به آقای موسوی و کروبی و سایر عزیزان نمی دهند. اینکه آقای موسوی و آقای کروبی و خانم رهنورد توبه بکنند، خیال باطلی است که اینها در سر می پرورانند. هر وقت احساس می کنند مردم با حرکت های معنادارشان از جمله انتخابات ۲۴ خرداد در مسیری خلاف خواسته های این بخش از حاکمیت طی طریق می کنند آنها به ناچار فشارها را بر رهبران و فعالان سیاسی وارد می آورند.

این فعال سیاسی می افزاید: درهمین موضوع بیماری آقای میرحسین موسوی چه کسی است که نداند در این سن و وضعیت حتما بایستی فرد تحت مراقبت های جدی پزشکی قرار بگیرد؟ اینکه به صورت کاملا پلیسی و در شرایط کاملا امنیتی فردی را به بیمارستان بیاورند و بلافاصله او را مجددا به محل زندان برگردانند کاری کاملا خلاف منطق، قانون و انسانیت است. امیدواریم به هر حال مسئولین تصمیم گیر در این مورد تجدیدنظر بکنند و فضا برای همدلی بیشتر مردم و آشتی ملی و نزدیک تر شدن مردم به حاکمیت فراهم شود.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اما انتقام جویی و کینه ورزی را عامل ادامه حصر رهبران جنبش سبز می داند: آن گونه که در خبرها آمده مدت هاست حال آقای موسوی و خانم رهنورد در وضعیت خطرناکی قرار دارد. مطمئنا اگر خدای ناکرده برای این دو بزرگوار اتفاقی بیفتد، نظام و نهادهای حاکمیتی باید به جد پاسخگو باشند. انتخاباتی در سال ۸۸ برگزار شد که ابهامات آن سبب حوادث تلخی شد و بخش بزرگی از ملت هزینه های گزافی برای آزادگی و حفظ حقوق خود پرداخت کردند. در انتخابات بعدی هم این بخش از جامعه این مسائل ناگوار را پشت سر گذاشته و آشتی کرده و با نگاه به آینده در انتخابات شرکت کردند که نتیجه انتخابات به کام ملت بود. در شرایط حاضر وبا توجه به شرایط، ماندن این عزیزان در حصر و زندانی ها در زندان هیچ توجیهی غیر از انتقام جویی و کینه ورزی ندارد. عقلانیت و مصلحت و عدالت ایجاب می کند که تغییری در روش ها حاصل شود و قبل از آنکه حادثه ای جبران ناپذیر پیش آید همه زندانیان سیاسی و عقیدتی به نزد خانواده هایشان برگردند تا بار دیگر ملت شاد و با انرژی، به جای درگیری ها به سازندگی مشغول شوند.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده “زن” میگوید: یک بخشی انتقام جویی است. بخش دیگر کوتاه نیامدن و سوم اینکه می خواهند دولت آقای روحانی را ناکام نشان دهند؛ اینکه موفق نبود ونتوانست کاری بکند و این طوری از نظر خودشان اصلاح طلبان ریزش بکنند.

او هزینه هرگونه اتفاقی برای رهبران جنبش سبز در حصر را برای حکومت بسیار بالاتر از هزینه رفع حصر از آنها می داند و می گوید: حتما هزینه اش برایشان خیلی بیشتر از این خواهد بود که رفع حصر کنند و نظام و حاکمیت باید پاسخگو باشند. البته خدا نکند اتفاقی بیفتد اما به هر حال هر حادثه ای ممکن است.

 

آخرین وضعیت میرحسین موسوی

نرگس و زهرا موسوی اعلام کرده اند که میرحسین موسوی در شرایطی به زندان خانگی بازگردانده شده که درمانی صورت نگرفته و قلب او در خطر جدی است.

وب سایت کلمه هم خبر داده در حالی که پس از عمل آنژیو، پزشکان به دلیل وضعیت قلبی میرحسین موسوی موفق به اقدامات پزشکی بعدی از قبیل فنر گذاری و … نشده اند او را به زندان خانگی منتقل کرده اند.

به نوشته وب سایت کلمه، پزشک معتمد خانواده میرحسین موسوی از فرآیند درمان او حذف شده است.

براساس گزارش این وب سایت میرحسین موسوی “بدون حضور خانواده تحت عمل آنژیو گرافی قلب قرار گرفته، اما با توجه به حساس بودن شرایط، پزشکان، اوضاع جسمی و وضعیت قلب وی را برای فنر زدن مساعد تشخیص نداده و گفته اند که قلب وی آمادگی آن را ندارد”.