نمیدانیم این وضعیت تا کی ادامه دارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های علی نظری و حیدری در مصاحبه با روز:

خانواده مزدک علی نظری، روزنامه نگاری که به 40 ماه حبس محکوم شده در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که او تاوان حرفه روزنامه نگاری و عمل به رسالت خبری خود را میدهد.

همزمان خانواده های محمد حیدری و مهدی افشار نیک، دو روزنامه نگاری که 13 مهرماه در منازل خود بازداشت شده اند در مصاحبه با “روز” از وضعیت آنها ابراز نگرانی کردند.

آنها گفتند که نسبت به وضعیت این دو روزنامه نگار هیچ اطلاع خاصی ندارند و نمیدانند این وضعیت بلاتکلیفی و بی خبری تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

مهدی افشارنیک به گفته خانواده اش در بند 2 الف سپاه و در سلول انفرادی به سر می برد و محمد حیدری اما مشخص نیست در کدام بند هست همسرش به “روز” میگوید روز گذشته برگه ملاقات با محمد دادند که در این برگه نوشته شده بود بند 209 اما بعد گفتند کارشناس پرونده اجازه ملاقات نداده است.

 

مزدک علی نظری در بند 350

خانواده مزدک علی نظری در مصاحبه با “روز” گفتند که این روزنامه نگار که به 40 ماه حبس محکوم شده برای تحمل محکومیت اش خود را به زندان اوین معرفی کرده و اکنون در بند 350 به سر می برد.

امیر نظری، برادر مزدک به “روز” میگوید: دوشنبه با مزدک ملاقات کردیم حالش خوب بود اما خب به هر حال زندان است و او از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به 40 ماه زندان محکوم شده و دادگاه تجدید نظر هم حتی یک روز هم از محکومیت کم نکرد و عین همان رای قاضی مقیسه را تایید کرد..

مزدک علی نظری، سال 88 بازداشت و پس از 3 ماه با قرار وثیقه 150 میلیون توامنی آزاد شده بود. برادرش می گوید: 9 اتهام به مزدک زدند اما او هیچ یک از این اتهامات را قبول نداشت مثلا گفتند توهین به رهبری یا توهین مقدسات … که مزدک همه این اتهامات را رد کرد و تاکید داشت که او فقط یک روزنامه نگار است که فعالیت هایش روشن و شفاف است و هیچ کاری نکرده که اشد مجازات را برای اتهاماتی که به او زده اند برای او صادر کردند.

آقای علی نظری، مسول سایت خبرنگاران صلح بود که پیش از انتخابات 88 فیلتر شده بود. او همکار روزنامه هایی چون فرهیختگان بود و برادرش می گوید: مزدک هیچ فعالیتی جز کار حرفه ای روزنامه نگاری اش نداشت او حتی اگر به تجمعی رفته برای تهیه گزارش و خبر بوده و از سوی روزنامه نامه داشته حتی این نامه ها به دادگاه هم ارائه شد که نشان میداد او برای انجام کار خبری خود بیرون رفته و در تجمع یا درگیری بوده، اما قاضی هیچ توجهی نکرد. این در حالیست که یک خبرنگار که نمی تواند بنشیند خانه و گزارش و مطلب بنویسید. باید حضور داشته باشد و از وقایع و اتفاقات جامعه بنویسد مزدک هم به هر حال به عنوان یک خبرنگار حضور داشته اما قاضی کاملا این مساله را نادیده گرفت.

 

نگرانی از وضعیت محمد حیدری

همسر محمد حیدری، روزنامه نگاری که از 13 مهر در بازداشت به سر می برد اما در مصاحبه با “روز” ضمن اعلام بی خبری از وضعیت همسرش، گفت که به شدت نگران اوست.

مهری قاسم پور می گوید: دیروز به ما گفتند می توانیم با محمد ملاقات کنیم یک برگه رسمی نیزبرای ملاقات  دادند که مهر و امضا داشت  و نوشته بود که بند 209 است اما گویا در داخل زندان اقایان با هم به توافق نرسیدند چون اجازه ملاقات به ما داده نشد و گفتند که کارشناس پرونده گفته او انفرادی است و امکان ملاقات ندارد و بعد برگه را از ما پس گرفتند.

همسر محمد حیدری می افزاید: از وضعیت محمد به هیچ عنوان هیچ اطلاعی ندارم و روز به روز بر شدت نگرانی ام افزوده می شود. در تمام این مدت فقط یکبار خیلی کوتاه زنگ زده و احوالپرسی کرده و دیگر هیچ خبری نیست نه میدانیم در چه شرایطی است و نه میدانیم که چرا اجازه تلفن یا ملاقات نمیدهند. واقعا نگران هستیم و نمیدانیم شرایط به چه صورتی است.

از خانم قاسم پور می پرسم که آیا اطلاع دارد همسرش در کدام بند است؟ او می گوید: به طور مشخص نمیدانیم اما در برگه ای که برای ملاقات داده بودند و ملاقات هم نشد، نوشته بودند 209. از طرفی دیروز به رئیس دفتر بازپرس پرونده همسرم گفتم که حداقل به پدر محمد  که بی تاب است بگویید تا بداند بچه اش را به چه اتهامی بازداشت کرده اید که او به پدر محمد گفت اتهامش تبلیغ علیه نظام است. بیش از این هم دیگر هیچ اطلاع دیگری نداریم و نمیدانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

 

مهدی افشارنیک در بند 2 الف سپاه

مهدی افشارنیک دیگر روزنامه نگاری است که 13 مهر ماه در منزلش بازداشت شده و همسرش پنج شنبه هفته قبل ملاقاتی کوتاه با او داشته است. ملاقاتی که در حضور ماموران امنیتی بوده و جز احوالپرسی هیچ حرف دیگری زده نشده.

شهلا صفی پور، همسر آقای افشارنیک به “روز” میگوید که این روزنامه نگار در بند 2 الف سپاه و در سلول انفرادی است.

مهدی افشارنیک روز سه شنبه نیز تماسی کوتاه با خانواده اش داشته. خانواده اش می گویند که جز احوالپرسی هیچ حرفی نمی زند و در پاسخ به سوالات تنها می گوید که نمیتواند صحبت کند.

این روزنامه نگار، متخصص حوزه نفت و انرژی بوده و زمان بازداشت در روزنماه اعتماد کار میکرد.