شرکت در انتخابات منتفی ست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» میرحسین موسوی تکلیف را روشن کرد

میرحسین موسوی اعلام کرد که “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت”.

آخرین نخست وزیر ایران این مساله را در شرایطی گفته که از 7 ماه پیش به اتفاق زهرا رهنورد در بازداشت خانگی به سر می برد و در روزهای گذشته برای اولین بار موفق به ملاقات با هر سه فرزندش شده است.

براساس گزارشی که وب سایت کلمه منتشر کرده، ملاقات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با فرزندان شان در منزل یکی از دختران آنها صورت گرفته.

پیش از این که  یکی از دختران آنها موفق به ملاقات با والدین خود شده بود ماموران امنیتی در کنار آنها حضور داشتند اما این بار یک مقام قضایی نیز که نامی از او برده نشده در این ملاقات حضور داشته که براساس گزارش وب سایت کلمه اعتراض شدید میرحسین موسوی را به دنبال داشته که این شخص چرا و با دستور چه کسی در خانه فرزندش حضور یافته است.

میرحسین موسوی در این ملاقات که سایت کلمه آن را “ناگهانی و بی سابقه” توصیف کرده، نسبت به آینده کشور ابراز خوش بینی کرده و گفته است که “آینده روشن است”.

براساس این گزارش آقای موسوی با شرح برخی از محدودیتهایی که او و خانم رهنورد با آن مواجه هستند اما تاکید کرده از آنجایی که فشارها و محدودیتها به دلیل آرمان و سخن حقیست که هر دو به آن اعتقاد دارند، شکرگزارند و راضی به رضای خدا.

او و خانم رهنورد که به عنوان یکی از رهبران جنبش سبز شناخته می شوند گفته اند  کلیه ارتباطات آنها و نیز دسترسی به روزنامه، رادیو و حتی بعضا لوازم نوشتاری قطع شده و تعداد زیادی از آثار هنری و نقاشی های انها در روزهای ابتدایی حصر و در بازرسی ها از خانه توسط ماموران خارج شده و در جای نامعلومی نگهداری می شود.

انها این اقدامات را تنها برای پاک کردن ذهن شان ارزیابی کرده اما  گفته اند محال است با این گونه کارها ذهنشان نسبت به حقایق پاک شود.

آقای موسوی در این ملاقات همچنین پس از با خبر شدن از اخبار منتشر شده در برخی سایت‌های حکومتی در مورد سلامتی اش ضمن اظهار تعجب، هرگونه بیماری خود و خانم رهنورد را به صورت جدی تکذیب کرده است.

پیش از این برخی رسانه های حکومتی از انتقال نخست وزیر زمان جنگ به بیمارستان و وخامت وضعی جسمانی او خبر داده بودند.

وب سایت کلمه همچنین خبر داده که پس از این دیدار “و سخنان صریح میرحسین خطاب به مسئول قضایی حاضر در این ملاقات، فشارها بر مهندس موسوی و دکتر رهنورد افزایش یافته و مجددا کلیه ارتباطات محدود تلفنی آنان با خانواده و دخترانشان به طور کامل قطع شده است”.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در حالی از 7 ماه پیش در بازداشت خانگی به سر می برند که تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش مسئولیت رسمی این بازداشت خانگی نشده و آن را رسما تایید نکرده اند. محسنی اژه ای، دادستان کل کشور نیز طی روزهای گذشته بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز را رد کرده و گفته است: تعبیر بازداشت در اینجا صحیح نیست.  بازداشت نیستند که بحث آئین دادرسی مطرح شود. به نفع برخی از اشخاص است که محدودیتهایی برای آنها ایجاد شود.

مهدی کروبی نیز هفته گذشته پس از 7 ماه با فرزند ارشدش، حسین کروبی و خانواده اوبه صورت ناگهانی ملاقات کرده بود. در این ملاقات فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی نیز حضور داشته و خانواده به نقل از پدرشان اعلام کرده اند: “ من بر مواضع و عقاید فکری خود استوار ایستاده ام و ذره ای از مواضع خود کوتاه نخواهم آمد و حکومت و نیروهای اطلاعاتی طی مدت هفت ماه اخیر با روحیات من به خوبی آشنا شده اند و مواضع مرا می دانند و فهمیده اند که من چگونه فکر می کنم و به خود اجازه نمی دهند که مرا راهنمایی و ارشاد کنند چه برسد به اینکه بخواهند وارد چنین فازهایی در خصوص نوشتن توبه نامه و ندامت نامه با من شوند”.

برخی سایت های حکومتی، شایعاتی مبنی بر توبه آقای کروبی منتشر کرده بودند که خانواده او پس از ملاقات، همه این شایعات را به نقل از وی تکذیب کردند.

 

تکلیف انتخابات روشن شد؟

میرحسین موسوی در حالی نسبت به شرکت در انتخابات آتی ابراز ناامیدی کرده که بحث حضور یا عدم حضور دراین انتخابات که اسفند ماه امسال برگزار می شود طی هفته ها و ماههای اخیر به  چالشی جدی  تبدیل شده، برخی معتقدند با توجه به انتخابات مخدوش دهمین دوره ریاست جمهوری، شرکت در انتخابات معنایی ندارد اما برخی زمزمه ها نیز از حضوراحتمالی اصلاح طلبان در انتخابات آتی حکایت دارد.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران پیش از این با اعلام پیش شرط هایی خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفته بود: انتخابات حق ما است و اگر اعتراض داریم کسی حق ندارد انتخابات آزاد را از مردم بگیرد و در انحصار یک جریان خاص درآورد. فضا باید باز شود، در دانشگاهها و مجامع میزگرد پرسش و پاسخ گذاشته شود، احزاب و گروهها آزادانه فعالیت کنند، نماینده و نامزد داشته باشند، صراحت های قانون اساسی را رعایت کنید، حصرها و حبس ها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند.

او “آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و اجرای قانون اساسی” را از جمله شروط انتخابات تعیین‌کننده اعلام کرده بود.

آقای خاتمی همچنین در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی شمال کشور اعلام کرده است که “اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم مگر میتوانیم از حقوق مردم بگذریم؟ گیرم که تمام کسانی که در این حوادث کشته دادند بیایند بگویند از خون فرزندمان گذشتیم! اما مگر میتوان از حقوق حقه مردم گذشت؟ خیر. زندانیان سیاسی حتما باید آزاد شوند. فضای امنیتی باید باز شود. انتخابات باید آزادانه برگزار شود. مگر با آقای موسوی و کروبی قرار نگذاشتیم که سه شرط فوق را داشته باشیم و به آینده نگاه کنیم؟ در عین حال حرفهای من میتواند به عنوان یک اتمام حجت تلقی شود. هر چند به نظر نمیرسد گوش شنوائی وجود داشته باشد. اما روزی تاریخ قضاوت خواهد کرد”.

مصطفی تاج زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پس از انتخابات مخدوش 88 بازداشت شد نیز از زندان، از شروط آقای خاتمی حمایت و اعلام کرده است: تا پیش از 22 خرداد طرفدار این بودم که حتی الامکان در هر انتخاباتی با هر شکلی شرکت کنیم و حتی کسب اقلیت نمایندگی مجلس را نیز در نظر بگیریم، یعنی در عین حال که به شیوه برگزاری انتخابات اعتراض داریم اما در آن شرکت نیز کنیم. داستان جنبش سبز اما نظر من این امر را به شکل دیگری در آورد. در واقع جنبش سبز راه وسط را از بین برده، یا انتخابات باید آزاد باشد با همه مؤلفه ها یا ما نباید در آن شرکت کنیم و اجازه دهیم خودشان آن را برگزار کنند…

علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز به روزنامه آرمان گفته است: ما بر اساس شرایط موجود نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم. یعنی شرایط برای شرکت ما فراهم نیست مگر اینکه شروط آقای خاتمی را عملی کنند.

همزمان اما برخی سایت های حکومتی با انتشار لیستی 20 نفره مدعی شدند که این لیست، افراد مورد نظر اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس است. لیستی که با واکنش اصلاح طلبان مواجه شد و فرج کمیجانی، رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه اصلاح‌طلبان منتظر تحقق شروط مطرح شده توسط آقای خاتمی می‌باشند،گفته: بر این اساس هنوز اصلاح‌طلبان در مورد نوع ورود به انتخابات هیچ تصمیمی نگرفته‌اند.

محسن هاشمی نیز در واکنش به این لیست به وب سایت آینده گفته است: از برادران تشکر می‌‌کنم که به جای ما زحمت کشیدند و تصمیم به کاندیداتوری گرفتند و به جای ما متحمل زحمت شدند و از طرف ما ائتلاف تشکیل دادند. البته امیدوارم لطف برادران در همین حد متوقف شود و دیگر زحمت رای دادن به جای ما را متقبل نشوند.