احمدی نژاد؛ از آنفلوانزا تا ادامه قهر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» امضای صد نماینده برای سئوال از رئیس دولت

با وجود تلاش برخی از مسوولان و تکذیب‌های متعدد نشریاتی چون کیهان، به نظر می رسد اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای هر روز جدی‌تر میشود؛ اختلافاتی که در پی استعفای وزیراطلاعات آغاز و با ابقای وی توسط رهبر جمهوری اسلامی بالا گرفت. پس از آنکه برخی از اصول‌گرایان از سه شرط احمدی‌نژاد برای آشتی و بازگشت به کار در دیدار با رهبر جمهوری‌اسلامی خبر دادند، برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته که این شروط را به صورت کتبی به وی ارایه کند. 

این در حالی است که حجم دیدار گروه‌های مختلف اصول‌گرایان با احمدی‌نژاد نیز افزایش یافته است. پس از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و فراکسیون حامی احمدی‌نژاد در مجلس، اکنون گفته می‌شود که ده تن از وزرای کابینه نیز به دیدار احمدی‌نژاد رفته‌اند. احمدی‌نژاد در جلسه روز گذشته کابینه نیز شرکت نداشته و این جلسه با ریاست محمدرضا رحیمی، معاون اول وی و با حضور حیدر مصلحی انجام شده است. 

 

برای بازگشت

 امیرحسین ثابتی، از نویسندگان سایت رجانیوز، پیش‌تر از شروط سه‌گانه محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به نهاد ریاست جمهوری خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد رهبر جمهوری‌اسلامی هنوز با این شروط موافقت نکرده است.بر اساس نوشته وی احمدی نژاد در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده تنها در صورت انتصاب رحیم‌مشایی به سمت معاون اولی، عزل حیدرمصلحی و همچنین عزل سعیدجلیلی از دبیری شورای عالی امنیت ملی حاضر است به سر کار خود بازگردد. از سوی دیگر‌آکنون برخی خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که رهبر جمهوری‌اسلامی از احمدی نژاد خواسته این شروط را به صورت کتبی مطرح کند.   در چند روز گذشته بازار دیدارهای غیررسمی با احمدی‌نژاد نیز داغ شده است. خبرگزاری برنا -ـ وابسته به سازمان ملی جوانان - به نقل از یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس اعلام کرده است که احمدی نژاد در دیدار با برخی نمایندگان مجلس درباره توطئه‌ علیه خود سخن گفته است. به گفته این نماینده مجلس و به نقل از احمدی‌نژاد آیت‌الله خامنه‌ای نیز در جریان این توطئه‌ها قرار دارد. وی به نقل از رئیس دولت گفته است: “در این چند وقت اخیر رفتارها و موضع‌گیری‌هایی توسط مجلس و بعضی از نمایندگان صورت گرفته است. همچنین توطئه هایی علیه من وجود دارد که توسط برخی در این چند وقت اخیر انجام شده است”.

این خبرگزاری همچنین به نقل از نماینده‌ای دیگر خبر از دیدار مرتضی آقاتهرانی نماینده مجلس و معلم سابق اخلاق کابینه – با احمدی نژاد داده است. برنا همچنین نوشته که در روزهای آینده، آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله خزعلی با احمدی‌نژاد دیدار خواهند کرد. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده است که عده‌ای از استانداران، نشستی مشترک با یکدیگر داشته‌اند که در آن حمایت خود از رهبر فرزانه انقلاب و رییس جمهوررا اعلام کرده‌اند. 

از سوی دیگر وب‌سایت سحام‌نیوز نیز اعلام کرده که احمدی‌نژاد در دیداری با اعضای شورای شهر تهران از سلب اختیارات خود گله کرده است. به گزارش این سایت احمدی‌نژاد در این دیدار گفته است: “شما چطور از من می‌خواهید که بیش از این صبور باشم. اختیارات من در دولت در حد تعیین و تغییر وزیر بود که این اختیار نیز حالا از من سلب شده است”. از طرف دیگر خبرگزاری پانا - وابسته به ایرنا – نیز در خبری آورده است که ده تن از اعضای کابینه احمدی‌نژاد با وی دیدار کرده‌اند.  جزییات بیشتری از این جلسه هنوز منتشر نشده است.

جلسات مختلف با احمدی‌نژاد در حالی برگزار می‌شود که یک وب‌سایت حامی رحیم‌مشایی در این زمینه نوشته است: “این خبر از اساس دروغ است و دکتر احمدی نژاد بلافاصله بر اجرای دستور رهبری در ابقای مصلحی تاکید کردند و از ایشان برای حضور در هیئت دولت دعوت به عمل آوردند، از طرف دیگری رئیس جمهور بر اساس فشار کاری، در چند روز اخیر دچار مریضی آنفلونزای شدید شده و به سختی می توانست در محل کار حاضر شوند و به توصیه پزشکان مشغول استراحت بودند که موجب شد این جریان مشکوک از این موضوع سوء استفاده کرده و دست به چنین اخبار مضحکی بزند. همچنین یک منبع مطلع در دفتر ئیس جمهور به نهال نیوز گفت، دکتر احمدی نژاد با وجود مریضی، پس از سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مردم شیراز، شب گذشته به دیدار امام خامنه ای رفتند و با ایشان تجدید بیعت کردند”. 

در همین حال وب‌سایت آیین‌نیوز ـ- که گفته می‌شود جانشین وب‌سایت فیلترشده محرمانه‌نیوز شده – خبر منتشر شده توسط خبرگزاری فارس مبنی بر تماس تلفنی احمدی‌نژاد با رییس‌جمهور ترکمنستان را تکذیب کرده و نوشته است که چنین تماسی در روزهای گذشته انجام نگرفته است.

از سوی دیگر سیدعلی محمد بزرگواری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، به نقل از سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، خبر از آن داده است که احمدی‌نژاد هفته‌ آینده به طور رسمی و از طریق صدا و سیما با مردم گفت‌وگو می‌کند. خبر حضور احمدی‌نزاد در تلویزیون اما چند ساعت بعد با توضیحی از سوی وبسایت “هفت صبح” - نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی - همراه شد. این سایت نوشته است که حضور احمدی‌نژاد در صدا و سیما مشروط به آن است که برنامه وی زنده باشد و در صورتی که قرار باشد برنامه ضبط شود، وی از حضور در صدا و سیما اجتناب خواهد ورزید. این سایت به نقل ازیک منبع آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری نوشته است که مسایلی درباره پخش زنده این گفت‌وگو به وجود آمده است.

صد امضا برای سئوال از احمدی‌نژاد

در روزهای گذشته اخبار مختلفی درباره احتمال برخورد مجلس با وقایع اخیر منتشر شده بود. پیش از این سایت پارلمان‌نیوز در خبری اعلام کرده بود که ۱۲ نماینده مجلس خواستار آن شده اند که استیضاح احمدی‌نژاد در دستور کار قرار بگیرد؛ این خبر اما پس از مدتی تبدیل به بحث طرح سئوال از احمدی‌نژاد شد. به دنبال انتشار این اخبار، محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر به خبرآن‌لاین گفته است: “استیضاح منتفی است اما آقای مطهری قصد سوال از رییس جمهور را دارد و تاکنون ۵۲ امضاء هم جمع آوری کرده است”. این در حالی است که وب‌سایت نهال‌نیوز اعلام کرده است که علی مطهری تاکنون موفق شده است حدود ۱۰۰ امضا برای طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس جمع‌آوری کند. این سایت اقدام علی مطهری و دیگر نمایندگان را “ننگین” توصیف کرده که با اعتراض برخی از “روحانیون و بزرگان مجلس” نیز مواجه شده است.

در همین حال رسانه‌های خبری آورده اند که روز گذشته فراکسیون اصول‌گرایان جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی “حوادث اخیر” تشکیل داده است. هنوز از جزییات این جلسه خبری منتشر نشده است. ازسوی دیگر حسن سبحانی‌نیا، از اعضای هیات رییسه مجلس، نیز گفته است که امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی درباره “حوادث اخیر” خواهد داشت. 

در همین حال خبرگزاری فارس روز گذشته خبری منتشر کرد که بر مبنای آن بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشته‌اند. فارس این نامه را “مهم” ارزیابی کرده و از آن با عنوان”توضیه‌نامه یا آگاهی‌نامه” نام برده است. گفته می‌شود این نامه که در آن توصیه‌هایی به احمدی‌نژاد ”درباره قانون اساسی، وظایف اساسی ریاست جمهوری و همچنین اطاعت از رهبری و دین مبین اسلام”آمده است، قرار است در صحن علنی مجلس قرائت شود. فارس اضافه کرده: “در این نامه همچنین راجع به مسائل حاشیه‌ای اخیر توصیه هایی شده است و قرار است که این نامه ابتدا به رئیس جمهور داده شود و در صورتی که به آن عمل نشد، وکلای ملت آن را از تریبون مجلس قرائت خواهند کرد. این نامه همچنین خطاب به احمدی‌نژاد آورده‌ ‌است که شما بر اساس قانون اساسی سوگند یاد کرده‌اید که به مردم خدمت کنید و در کنار رهبر معظم انقلاب باشید؛ البته اشاره به حمایت‌های رهبری از دولت نیز نکته دیگر این نامه است”. با این حال فارس پس از چند ساعت این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

تحرکات نمایندگان مجلس درباره اختلاف میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای در حالی ادامه دارد که برخی از اصول‌گرایان درباره عدم تبعیت از رهبر جمهوری‌اسلامی به احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند. سید احمدعلم‌الهدی، امام جمعه مشهد در سخنانی در این باره گفته است: “چنانچه تبعیت از ولی فقیه از سوی کارگزاران کشور وجود نداشته باشد، حکومت آنها نامشروع است حتی اگر تمام مردم کشور به او رای داده باشند”. وی افزوده که “همه افراد در این نظام ولایی اعم از وزیر، نماینده مجلس، رییس قوه قضاییه و رییس ‌جمهور که می‌خواهند کارگزار کشور باشند باید از تمام تکالیف، احکام و دستورات ولی فقیه تبعیت کنند”. این عضو مجلس خبرگان رهبری گفته است: “زمانی که مردم به یک رییس‌ جمهور رای می ‌دهند، آراء آنها عددهای صفر است و عددی که آن صفرها را معنا دار کرده و به آن مشروعیت می دهد تنفیذ ولایت و مقام معظم رهبری است”.

از سوی دیگر علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نیز در گفت‌وگویی با فارس اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد باید مجری سیاستگذاری رهبر جمهوری اسلامی باشد ”و اینکه ما خودمان بخواهیم مرتبا استراتژی تعیین کنیم و موجی در جامعه راه بیاندازیم وظیفه آقایان نیست”. وی اضافه کرده است: “در حاکمیت اسلامی، هماهنگ کننده و سیاستگذار اصلی نظام طبق قانون اساسی، ولی فقیه است و تخلف از فرمان او نیز در حکم تخلف از فرمان خدا و امام زمان محسوب می شود. اختیاراتی که فقیه جامع الشرایط دارد، از ناحیه امام زمان به او تفویض شده و از این منظر، اختیارات ولی فقیه به اندازه امام معصوم بوده و تبعیت از او هم به همان اندازه واجب است”. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود چنین درباره برخی اختلفات میان رهبر جمهوری‌اسلامی و مسوولان اجرایی سخن گفته: “بارها شده که با مسئولین مدارا کرده و دهها بار تذکر مکتوب، خصوصی و حضوری می دهند اما وقتی ببینند زمینه اصلاح فراهم نمی شود، نیاز به برخورد است چرا که مصالح نظام این طور ایجاب میکند”.

از سوی دیگر پرویز سروری از فرماندهان سابق سپاه و نماینده کنونی مجلس نیز به هفته‌نامه یالثارات الحسین گفته است که “جریان انحرافی در دولت دهم از سه سال پیش فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است و به صورت آشکار از امکانات دولتی سوءاستفاده می‌کند. این جریان قبل از آنکه قصد شکست دادن جریان اصولگرایی را داشته باشد، در حال برنامه‌ریزی برای مقابله با ولایت فقیه وشکست آن است. این ابهام برای شخص من وجود دارد که چرا با وجود شواهد زیاد و انکارناپذیر، آقای احمدی‌نژاد همچنان به حمایت خود از این جریان انحرافی ادامه می‌دهد”.