پشتیبانی در ظاهر و ترس در نهان

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره رفتار حاکمان ایران با انقلاب مصر

سرویس فارسی شبکه بی بی سی پس از آنکه به پوشش اعتراضات گسترده علیه رژیم حسنی مبارک دست زد، با پارازیت ارسالی از داخل ایران روبرو شده است.

تلویزیون فارسی بی بی سی در همکاری با تلویزیون عربی بی بی سی به پوشش اخبار تحولات مصر مشغول بود و به گمان مسؤولان این شبکه، همین باعث آغاز کارشکنی ها از روز پنجشنبه شده است.

بنا بر اعلام این شبکه خارجی، بسیاری از بینندگان ایرانی گفته اند از نزدیک وقایعی را که در مصر و نقاط دیکر منطقه در حال وقوع است را دنبال کرده اند.

بی بی سی فارسی که مرکز آن در لندن است، عهد کرده که پخش برنامه هایش در ایران و پوشش خبری تحولات مصر را ادامه خواهد داد.

پیتر هوروک مدیر سرویس جهانی بی بی سی گفت: “ارسال پارازیت باید فوراً متوقف شود.”

وی گفت: “تمام دنیا در حال مشاهده وقایع مصر هستند و بازداشتن شمار بسیار مخاطبان ما در ایران از دستیابی به اخبار و اطلاعات کامل تلویزون فارسی بی بی سی، کار اشتباهی است.”

هورک افزود: “این یک تحول منطقه ای است که تحت پوشش شبکه فارسی بی بی سی قرار گرفته است و نظرسنجی از مخاطبان ما نشان می دهد مردم ایران مایلند از آنچه در مصر رخ می دهد مطلع باشند.”

“بی بی سی پوشش اخبار مصر را متوقف نخواهد کرد و به پخش آن برای مردم ایران ادامه خواهد داد.”

به نظر می رسد برنامه هایی که سبب نگرانی دولت ایران شده اند، شامل مجموعه ای است که بی بی سی فارسی و سرویس عربی به طور مشترک برای نمایش تبادل نظر پویای تماس گیرندگان از مصر و ایران ترتیب داده اند.

بی بی سی فارسی به دلیل نمایش تظاهرات متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری ایران در ژوئن 2009، هدف پارازیت های گسترده ای قرار گرفت.

ارسال پارازیت بر روی امواج تلویزیون فارسی بی بی سی در حالی رخ می دهد که صدها هزاران ایرانی با سر دادن شعارهایی در حمایت از اعتراض اعراب، به محکومیت آمریکا دست زدند و برای گرامیداشت سی و دومین سالگرد انقلاب اسلامی، در روز جمعه به راهپیمایی در تهران در دست زدند.

مردان، زنان و کودکان در هوایی سرد و ابری از بخش های مختلف تهران به سوی میدان آزادی، محل سخنرانی محمود احمدی نژاد، راهیپیمایی کردند.

از تظاهرکنندگانی که در حال ورود به میدان بودند، شعار “مصری ها، تونسی ها، اعتراضتان بر حق است و ما با شما هستیم” شنیده می شد.

تلویزیون دولتی ایران که به پخش زنده این مراسم مشغول بود، اعلام کرد راهپیمایی دولتی امسال نشانگر همبستگی با معترضان مصری و تونسی است. جمعیت نیز در همین حال فریاد می زد: “حسنی مبارک، قیام مردمت بر تو مبارک.”

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق ایران در اظهاراتی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد اعتراضات مصری ها به رهبری نظیر آیت الله روح الله خمینی نیاز دارد، فردی که انقلاب اسلامی سال 1979 و سرنگونی شاه تحت حمایت غرب را رهبری کرد.

رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی گفت: “رهبری نظیر امام خمینی برای مصر لازم است.” وی افزود تنها یک رهبر نظیر خمینی می تواند “در برابر فریبکاری آمریکا مقاومت کند.”

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 11 فوریه