اسلحه کریمی را به دست راننده‌اش دادند!

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» روایت جدید دستگاه قضایی از هفت‌تیرکشی مداح مشهور

جانشین فرماندهی ناجا به صراحت گفته بود سرنشینان خودرویی که از سوی محمود کریمی هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند، اراذل و اوباش نیستند و با مراجعه به کلانتری از این اقدام شکایت کرده‌اند. اما هم‌صنفی‌های کریمی در محافل و مجالس خود همچنان از مداح مسلح حمایت و به شاکیان و راویان این اتفاق، انواع و اقسام اتهامات را وارد می‌کردند. تا اینکه شاکی در مصاحبه‌ای از اعلام رضایت خود خبر داد؛ رضایتی که به نظر می‌رسد تحت فشار و یا از بیم حملات صورت گرفته باشد. حالا سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرده که اساسا فرد تیرانداز، محمود کریمی نبوده بلکه راننده‌اش بوده است. او همچنین رسانه‌ها را به دلیل عدم خویشتنداری مقصر دانسته است. گفتنی اینکه در هیچ یک از روایات‌ حامیان و منتقدان این ماجراهم ، راننده محمود کریمی حضور نداشت.

 

اژه‌ای: مشکل از همین رسانه‌هاست

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه خود وقتی با سئوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده شلیک محمود کریمی در اتوبان بابایی مواجه شد، گفت: “متأسفانه رسانه‌ها مطالبی را نوشتند که عمدتاً درست نبود. من به شما تأکید می‌کنم که در شرایط این چنینی اجازه دهید تحقیقات انجام شده و پس از مشخص شدن ابعاد مختلف جریان نسبت به آن اطلاع‌رسانی شود.”

به گفته او، پس از تیراندازی، شاکی که به همراه همسرش بوده پیاده شده و چون کریمی را می‌شناخته با هم احوال‌پرسی می‌کنند و “با خوبی و خوشی عذر خواهی کرده و از هم جدا می شوند”. اما فردای آن روز چون متوجه شده که نمی‌تواند ماشینی را که مورد اصابت گلوله قرار گرفته تعمیر کند و یا بفروشد به پلیس مراجعه می‌کند.

سخنگوی قوه‌قضاییه و دادستان کل کشور همچنین عنوان کرده که شاکی شکایتی از محمود کریمی نداشت و تنها خواستار دریافت خسارت ماشینش بود.

نکته جدید در صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای این بود که گفت: “راننده آقای کریمی گفته است من تیراندازی کرده‌ام و مجوز تیراندازی هم برای من است چون آنها راه را بسته بودند و چند بار خودرو را به سمت گارد ریل و نزدیک تریلی برده بودند.”

خبرنگاری از او پرسید که بنا به گزارش رسانه‌ها، شخص کریمی گفته که مجوز حمل اسلحه دارد اما دادستان کل کشور پاسخ داد: “مشکل از همین رسانه هاست؛ چرا که آنها نمی گذارند تحقیقات تمام شود.”

 

روایت مغایر شاکی پرونده

“م.و” جوانی که دارای مدرک لیسانس و شغل آزاد است، راننده همان خودرویی است که مورد اصابت گلوله قرار گرفته. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد توضیح داده است: “در تاریخ ۵ دی ماه ساعت ۱۲.۵ شب در اتوبان شهید بابایی به همراه همسرم در خودروی ۲۰۶ مان به همراه دو خودروی دیگر در مسیر، در حال تردد بودیم. من با خودرو‌ام یک لحظه سبقت گرفتم و بعد دوباره کنار آمدم. نمی‌دانم در ذهن آقای کریمی چه گذشت و چرا احساس خطر کردند که به ما شلیک کردند. البته من ابتدا متوجه شلیک نشدم؛ کمی که از صدای عجیبی که شنیده شد گذشت و ما مسافتی را همچنان ادامه می‌دادیم که ایشان چراغ زدند و ما هم به کنار اتوبان آمدیم و توقف کردیم. تازه آنجا متوجه شدیم که به خودروی‌مان شلیک شده است.”

او در این مصاحبه عنوان کرده که خود کریمی راننده یک ماشین شاسی‌بلند بوده و در کنارش پسرش و در صندلی عقب دو زن حضور داشتند. ادامه روایت این جوان، دو تعارض با روایت دادستان کل کشور دارد؛ یکی اینکه از آن خوش و بش و احوال‌پرسی که اژه‌ای مدعی شده خبری نیست و دوم اینکه همان شب شکایت کرده‌اند، نه فردا: “ایشان اعتراض کردند که چرا سرعت داشتید و چرا اینطور رانندگی کردید و بحث‌های اینچنینی شد و اصلا مجالی نشد که ما حرف بزنیم. آنقدر ترس و واهمه از اتفاق داشتیم که اصلا در این باره هیچ حرفی نزدیم. شما هم جای ما باشید و ببینید در آن موقع شب در اتوبان به خودروی‌تان شلیک کردند، اصلا حرفی نمی‌زنید. خب هراس داشتیم. البته همین که ایشان دید من و همسرم افراد عادی هستیم و به یک خودروی شهروند عادی شلیک کرده، سوار خودروی‌شان شدند و رفتند و من و همسرم در آن موقع شب تنها کاری که توانستیم بکنیم این بود که به پلیس زنگ زدیم و آنها مامور فرستادند. و ما هم به کلانتری رفتیم و شکایت را تنظیم کردیم.”

این شهروند در نهایت دلیل انصراف از شکایتش را “ارادت به امام حسین(ع) و حرمت امام حسین(ع)” وخواست مادرش عنوان کرده و گفته است که “یک خانواده مذهبی و محترم داریم که از قضا از مریدان امام حسین(ع) هستیم و از قضا در شب حادثه هم نوار مداحی در ماشین من روشن بود. خود من و خانواده‌ام پای همین مداحی‌ها می‌نشینیم و از مخاطبان همین مداح‌ها هستیم. این‌طور نیست که یک فرد اوباش باشیم… می‌خواهم حامیان آقای کریمی هم این را بدانند که من هم از حامیان آقای کریمی بوده‌ام و هستم.”

او همچنین اضافه کرده که “گلوله در عین حرکت به پایین در خورده بود. اگر کمی بالاتر بود حتی ممکن بود به خود ما هم اصابت کند. همین الان هم با وجود گذشت دو هفته از حادثه خانم من به‌شدت هراس دارد و هنوز می‌ترسد و با هر صدا یا اتفاقی دچار استرس می‌شود.”

 

انتقاد از مداحان کم سواد و بی‌مایه

در همان روزی که دادستان کل کشور، رسانه‌ها را بابت ورود به پرونده تیراندازی محمود کریمی سرزنش می‌کرد، روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی در یادداشتی بدون اشاره به نام محمود کریمی نوشت: “آیا این مظلومیت اهل بیت علیهم السلام و مهجوریت قرآن و احادیث نیست که برای توجیه کار خلاف عرف و خلاف قانون فلان مداح مشهور که در یک دعوای ساده خیابانی دست به سلاح برده و اقدام به تیراندازی کرده است، تمام مقدسات به یاری طلبیده می‌شود، آیات قرآن و احادیث مورد تحریف قرار می‌گیرند، پیامبران و انبیاء الهی با یک فرد عادی مقایسه می‌شوند و در نهایت هرگونه انتقاد به این ماجرا «نشانه گرفتن هیئت‌های عزاداری و اصل و فلسفه قیام عاشورا» تلقی می‌گردد؟!”

در این مطلب همچنین با اشاره به طیفی از مداحان آمده است: “… کم نبوده‌اند افراد کم سواد و بی‌مایه‌ای که با کمک رسانه ملی تبدیل به چهره‌هایی مشهور و معروف شده‌اند. اینان به دلیل کم ظرفیتی نه تنها برای جامعه فایده‌ای نداشته‌اند، حتی در بسیاری موارد، به خود غره شدند و برای قشر خاص خودشان هم باعث آبروریزی و بدنامی گردیدند. کم نبوده است خبرهایی که از ارتباطات نامشروع، مال پرستی و مال دوستی، اقدامات خلاف عرف و قانون، سوءاستفاده از جایگاه‌ها و… از این قشر در جامعه منتشر شده…”

اشارات روزنامه جمهوری اسلامی به دفاعیات افرادی مانند منصور ارضی و سعید حدادیان از محمود کریمی است. منصور ارضی، مداح معروف و پرنفوذ در مراسم “دعای کمیل حرم حضرت عبدالعظیم” با بیان اینکه “الان دشمنان بهتر از ما می‌دانند که کدام هیات و یا کدام نوکر موثرتر است و اگر بتوانند می‌روند اذیت می کنند آن نوکر امام حسین را” تاکید کرده بود هرکس درباره اتفاق پیش آمده صحبت و تحلیل کند “تمام اجر محرم صفر” خود را از دست داده است.

همچنین سعید حدادیان یک مداح معروف دیگر متنی نوشت و در آن مدعی شد که “رسانه‌های اسرائیلی… در عصای کریمی‌ها اژدهایی می‌بینند که ریسمان‌های سیاه و سفید سحر جادوهای شیطانی‌شان را می‌بلعد”. او همچنین پرسیده است: “هیچ فکر کرده‌اید که اگر خدای ناکرده در این مشاجره بلایی سر حاج محمود آمده بود، امروز حال و هوای ایران اسلامی چگونه بود؟”

محمد طاهری، یکی دیگر از مداحان هم در مراسمی عنوان کرده که “این توطئه پیچیده‌ای است” و “می خواهند اذهان عمومی را از در خانه امام حسین دور کنند و محمود کریمی هم نوکر با اخلاص امام حسین است”.

 خانه مداحان هم در حمایت از محمود کریمی بیانیه داده و مدعی شده است: “ آنچه در پس پرده ماجرای رخ داده می گذرد نشانه گرفتن هیاتهای عزاداری و اصل و فلسفه قیام عاشوراست.” هر چند نایب رئیس خانه مداحان چند روز بعد حمایت از کریمی را رد کرده و گفته است: “اینکه مداح سلاح حمل کند چیز بی‌ربطی است اما شاید مداحی، سپاهی یا افسر نیروی انتظامی باشد که به واسطه‌‌ شغلش اجازه‌ حمل سلاح دارد.”

 

شعبان بی‌مخ هم هیات داشت!

علی غزالی، مدیرمسئول وبسایت آینده آنلاین که نخستین بار خبر تیراندازی محمود کریمی را افشا کرد در یادداشتی از چند اتفاق رخ داده در روزهای اخیر خبر داده است. یکی اینکه بنا به نظر دفتر یکی از مقامات عالی رتبه مقرر شده تا اتفاقات اتوبان بابایی “به صورت جدی بررسی و بدون اغماض برخورد شود”.

همچنین از جلسه‌ای با حضور مداحان مشهور و با نفوذ خبر داده که در آن مطرح شده “اگر امروز از محمود کریمی دفاع نکنیم اعتبار و… دستگاه امام حسین( بخوانید منافع شخصی خودمان!) از بین می‌رود و قرار بر این شده که با تمامی مقامات آشنا در این خصوص مذاکراتی صورت گیرد.”

مدیر این وبسایت اصولگرای منتقد در پایان نوشته است: “شعبان بی مخ هم در جنوب شهر، هیاتی مشهور و بزرگ داشت و قرار نیست غلط هر شخص را با عنوان اینکه هیات‌دار است و… نبینیم و شرع مقدس هم چنین جوازی نداده است که امروز برادران مداح چنین انتظاری دارند.”