اعضای جبهه پایداری نامتعادل اند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» منتقدان احضار پیاپی وزیران:

در حالی که درگیری میان مجلس نهم و دولت یازدهم با احضار و سئوال‌های مکرر از وزرای دولت ادامه دارد٬ یک فعال سیاسی اصول‌گرا از اعضای جبهه پایداری به عنوان گروهی نام برده که خواستار استیضاح وزرای دولت روحانی هستند.

احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان “خط امام و رهبری” درباره سئوال‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی و احضار آن‌ها به مجلس٬ گفته است: “بیشتر نمایندگان موافق استیضاح از دو گروه پایداری و جمعیت ایثارگران هستند. متاسفانه این دو گروه در کار خود تعادل ندارند… تعدادی از نمایندگان هستند که برای هر موضوعی که اتفاق می افتد سئوالات خود را مطرح می کنند و به استیضاح رو می آورند”.

پیش از این خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی٬ از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سئوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.

ماه گذشته معاون نظارت مجلس گزارشی از نظارت خود بر عملکرد سه ماه اول دولت روحانی منتشر کرده بود که بر اساس اطلاعات مندرج در آن، نمایندگان مجلس از شهریور ماه سال جاری تا هفته نخست آذر ماه٬ بیش از ۱۴۰۰ بار به وزرای دولت روحانی تذکر داده‌اند.

مجلس در زمان معرفی کابینه٬ به سه تن از وزرای پیشنهادی دولت روحانی رای اعتماد نداده بود. پس از سه ماه نیز وزرای پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش٬ موفق به کسب رای اعتماد شدند٬ اما وزیر ورزش باز هم رای اعتماد کسب نکرد. نمایندگان مجلس همچنین تاکنون بارها در نامه‌های جمعی٬‌ به وزرای دولت و روحانی تذکر داده‌اند.

در هنگام رای اعتماد به کابینه حسن روحانی٬ روزنامه توقیف شده بهار در گزارشی نوشته بود که اعضای جبهه پایداری٬ توافق کرده بودند که به هیچ‌یک از وزرای دولت روحانی رای موافق ندهند و تلاش خود را برای حذف چند تن از آن‌ها انجام دهند.

آن زمان وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - در این زمینه نوشته بود: “جبهه پایداری که بیشترین مخالفان وزرای پیشنهادی را به خود اختصاص داده ‌است، تصمیم گرفته‌اند به هیچ یک از وزرای دولت یازدهم رای اعتماد ندهند تا اینکه زمینه افتادن برخی وزراء و نیز کاهش آرای وزرای دیگر را فراهم سازند. دراین صورت زمینه تشکیل دولت مقتدر نیز از بین می رود”.

چند ماه بعد امیرحسین قاضی‌زاده٬ سخنگوی وقت جبهه پایداری٬ در این زمینه گفته بود: “در زمان رای اعتماد به وزرای دولت روحانی٬ فراکسیون اصول‌گرا تصمیم گرفتند که به پنج نفر حتما رأی بدهند و به پنج نفر هم حتما رأی ندهند”.

اعضای جبهه پایداری عمدتا وزرای سابق٬ نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند. این جبهه سیاسی بهار سال ۹۰ تشکیل شد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی این جبهه سیاسی یاد می‌کنند. این گروه سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ- وزیر علوم دولت احمدی‌نژد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کردند؛ مساله‌ای که با واکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه شده و از این حرکت با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد کرده بودند.

فراکسیون جبهه پایداری در مجلس حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، سالک، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی و میرکاظمی از جمله اعضای این جبهه در مجلس هستند. اعضای این فراکسیون از جمله فعال‌ترین منتقدان دولت روحانی و اعضای کابینه وی در مجلس هستند. از آن جمله اخیرا و پس از توقیف هفته‌نامه یالثارات و تذکر به دو نشریه ۹ دی و وطن‌امروز٬ در تذکری به روحانی خواستار “حفظ آزادی بیان” توسط دولت او شده بودند.

داریوش قنبری٬ نماینده مجلس هشتم٬ درباره مخالفت‌های اعضای این جبهه با دولت روحانی گفته بود: “لیدری مخالفت با دولت روحانی در مجلس، جبهه پایداری است زیرا کاندیدای اینها که سعید جلیلی بود رای نیاورده است بنابراین درحال انتقام کشی از دولت روحانی هستند”.

با این حال، علی‌رضا محجوب٬ نماینده مجلس٬ درباره مخالفت اعضای جبهه پایداری با دولت٬ گفته بود: “امروز به‌عنوان مخالفان سیاسی و طرفدار رئیس‌جمهور سابق که در انتخابات اخیر کاندیدا داشتند، می‌شناسیم‌شان. نباید در شرایط فعلی که فقط ۱۰۰ روز از کار دولت گذشته انتظار داشته باشیم مخالفان سرسختی چون جبهه پایداری که علیه رئیس‌جمهور فعلی حرف زدند و شعار دادند، یکباره تغییر موضع دهند”.