تلفن ها قطع شده، مرخصی ها لغو

لیلا طیری
لیلا طیری

» دور تازه فشار بر زندانیان در سالگرد انتخابات

در سالگرد کودتای انتخاباتی 22 خرداد و شهادت جان باختگان اعتراضات مردمی و در حالیکه فشارها به خانواده های شهدا افزایش یافته، زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در داخل زندان ها نیز به شدت تحت فشار قرار گرفته اند. تعداد زیادزندانی در هربند، نبود امکانات پزشکی، لغو مرخصی هاو تغذیه ناکافی زندانیان را در شرایط دشواری قرارداده است.همزمان صدور احکام غیرقانونی ادامه دارد و در همین راستامجید سعیدی به اتهام عکسبرداری از میر حسین موسوی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

محرومیت روزافزون زندانیان

قطع تلفن و ملاقات و ممنوعیت ارتباط با سایر زندانیان که در روزها و هفته های اخیر به بهانه های مختلف شدت گرفته بود،  همچنان ادامه دارد.پس از آنکه زندانیان سیاسی زن از ارتباط با سایر زندانیان بند نسوان زندان اوین منع شدند و ملاقات های حضوری همه آنها لغو شد، خبرهای رسیده از بند 350 زندان اوین و همچنین زندان رجایی شهر نیز از اعمال محدودیت های بیشتر برای زندانیان سیاسی حکایت دارد تا آنجا که ارتباط تلفنی زندانیان سیاسی  بند 350 با خانواده هایشان از یکشنبه شب به طور کامل قطع شده است.

 براساس گزارش سایت کلمه، گاز بند 350 همچون  اندرزگاه 7 به بهانه ساخت و ساز و قطع شده و زندانیان مجبور به استحمام با آب سرد هستند؛ فضای بند نیز همچنان گرم است و هنوز وسایل خنک کننده برای این بند نصب نشده است.

براساس این گزارش در این بند به تازگی ساخت و سازهای ساختمانی شروع شده و روزهاست زندانیان شرایط مناسبی برای استراحت و خواب ندارند و مجبورند در حیاط زندگی کنند. آنها برای پیشبرد کارها و سر وسامان دادن مکانی که به زور در آن نگهداری می شوند مجبور به بیگاری و بنایی هم شده اند. از چند روز گذشته، زندانیان در حیاط زندان و زیر افتاب داغ به سر برده و غذا خورده اند.

تعدادی از خانواده ها در روزهای گذشته با مراجعه به دادستانی تهران نسبت به کار اجباری زندانیان شان اعتراض کرده اند. آنها گفته اند اگر این بند نیاز به تعمیرات ضروری دارد، ارتباطی به زندانی ندارد و پیش از انجام تعمیرات، زندانیان باید به مکانی دیگر منتقل شوند.

همچنین به گفته برخی از خانواده های زندانیان سیاسی، تعمیرات ساختمانی در حالی انجام می شود که در این فصل، این بند از زندان اوین که در زیر زمین قرار دارد بسیار گرم و از وسایل تهویه و خنک کننده مناسب نیز بی بهره است؛ موضوعی که موجب غیر قابل تحمل شدن زندگی برای زندانیان شده است.

گفته می شود امکانات پزشکی این بند نیز بسیار نامناسب است تا جایی که وقتی یکی از زندانیان بیمار می شود روزهای زیادی طول می کشد که او را به پزشک برسانند؛ این در حالی است که در این مکان، زندانیان زیادی بیمارند اما از کوچکترین امکانات پزشکی و درمانی بی بهره اند. مسعود لواسانی، روزنامه نگاری که ماه هاست در این بند زندانی است، دچار حمله های عصبی شدید شده، اما مسئولان زندان او را که نیاز شدیدی به روانپزشک دارد از هر گونه امکان درمانی محروم کرده اند.

محمد نوری زاد دیگر روزنامه نگار و نویسنده در بند ۳۵۰ نیز بیش از ده روز است که بیمار است و چندین بار از مسئولان بند تقاضای رسیدگی به بیماریش و مراجعه به پزشک را کرده است. اما هر بار مسئولان نسبت به تقاضای او بی اعتنایی می کنند. شرایط آن قدر در این بند بحرانی شده که بسیاری از زندانیان به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک، بیماری شان مزمن شده است و صدای سرفه های ممتد شان در شب به گوش می رسد.

رسانه ها خبر داده اند که  دادستان تهران روز یکشنبه با اعزام نماینده ای به بند ۳۵۰ دستور رسیدگی به مشکلات زندانیان این بند و بهبود وضع آنان را داده است.

هم اکنون در این بند عماد الدین باقی، محمد نوری زاد، بهمن احمدی امویی، علی بیکس، مجید دری، کیوان صمیمی، ضیا نبوی، احمد کریمی، سعید متین پور، علیرضا طاهری و بسیاری دیگر از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شوند.

آن سوتر و در زندان رجایی شهر، سهمیه تلفن زندانیان سیاسی کاهش یافته و زندانیان برای تلفن یک دقیقه ای نیز باید ساعت ها در صف بایستند.

گفته می شود محدودیت تلفن برای زندانیان سیاسی رجایی شهر برای کنترل هرچه بیشتر مکالمات این زندانیان است زیرا زندانیان عادی که جرایمی چون قتل و قاچاق مواد مخدر مرتکب شده اند می توانند به هر اندازه که می خواهند از امکان تلفن استفاده کنند.

به گزارش برخی منابع، مسئولین زندان از زندانیان سیاسی خواسته اند شماره هایی را که قصد دارند با آنها تماس بگیرند، از قبل مشخص کنند و غیر از آن شماره ها، نمی توانند با شماره دیگری تماس بگیرند که این موضوع با اعتراض این فعالان سیاسی و روزنامه نگاران زندانی روبه رو شده است.

داود سلیمانی، مسعود باستانی، احمد زیدآبادی، مهدی محمودیان، عیسی سحرخیز، منصور اسانلو، رسول بداغی و حشمت الله طبرزدی از جمله زندانیان رجایی شهر هستند.

 

وضعیت وخیم حمزه کرمی و عبدالله نوری

به گزارش منابع خبری، علیرغم شدت بیماری حمزه کرمی با درخواست مرخصی وی مخالفت شده است. حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت و از مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، مبتلا به بیماری قلبی و نیازمند درمان فوری است. کرمی در دادگاه بدوی توسط رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، قاضی صلواتی به ۱۶سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۱ سال تبدیل شد.

بیماری پوستی عبدالله مومنی نیز در زندان تشدید شده و مسئولان زندان هیچ پاسخی به درخواست های مکرر وی نمی دهند.

بر اساس گزارش ادوارنیوز، عبدالله مومنی که از ۲۴ فروردین مجددا به زندان بازگشته و در بند ۸ زندان اوین محبوس است، از مدتها پیش درخواست رسیدگی درمانی به ناراحتی پوستی خود را به مسئولان بهداری زندان اوین ارائه داده است اما هر بار به درخواست او بی توجهی می شود.

روز گذشته در پی درخواست مجدد عبدالله مومنی مسئولان زندان وی را به فردی معرفی می کنند که خود را “پزشک قانونی” معرفی می کند. این فرد پس از شنیدن شرح بیماری آقای مومنی و با این استدلال که وی یک زندانی سیاسی است به جای آنکه به مسایل درمانی عبدالله مومنی بپردازد اقدام به توهین و هتاکی می کند و با الفاظ رکیک و به شکل موهن و تحقیرآمیزی با او رفتار می کند.

این درحالی است که یکسال از بازداشت عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران می گذرد و وی بارها از عدم رسیدگی درمانی در مدت حبس خود شکایت کرده است.

 

بازداشت شدگان شیراز

در شیراز قرار بازداشت موقت صابر عباسیان، رییس ستاد ۸۸ استان  فارس دو ماه دیگر تمدید شد و از وضعیت سجاد و حمزه بنام هیچ خبری در دست نیست.

سجاد بنام، دانشجوی مهندسی کامپیوتر که در روز سیزده آبان نیز بازداشت شده بود، در تاریخ 21 خرداد امسال پس از فراخوانده شدن به حراست دانشگاه، به اطلاعات شیراز احضار و بازداشت شد. حمزه بنام نیز که نسبت فامیلی با این دانشجو دارد فارغ التحصیل علوم قضایی دانشگاه شیراز است که 24 خرداد سال گذشته بازداشت شده بود و 22 خرداد امسال پس از احضار به اداره اطلاعات شیرازمجددا بازداشت شده است و تاکنون هیچ خبری از وضعیت این دو بازداشتی در دست نیست.

 

سه سال زندان برای عکاسی از موسوی

مجید سعیدی، عکاس سرشناس ایرانی که پس از انتخابات بازداشت شده بود به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

مجید سعیدی عکاس مطبوعاتی شب جمعه دهم سال گذشته تیر از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده و ماموران بخشی از وسایل شخصی وی را نیز با خود برده بودند.وی در دادگاههای متهمان حوادث پس از انتخابات که به نام دادگاه نمایشی مشهور شد، نیز حضور یافت و چندی بعد به قید وثیقه ازاد شد.

سعیدی بیست سال سابقه عکاسی دارد و با روزنامه ها و نشریات داخلی و رسانه های بین المللی کار کرده است.

مجید سعیدی می‌گوید: “اگر بنا باشد به قانون احترام گذاشته شود، بیگناهی من ثابت خواهد شد زیرا من کاری به جز انجام وظیفه روزنامه نگاری خودم نکرده ام. من همانطور که همایش انتخاباتی موسوی را پوشش دادم، از همایش احمدی نژاد هم عکس تهیه کردم. چرا من را به جرم عکاسی از موسوی، نه احمدی‌نژاد، محاکمه می‌کنند؟”