اتهامات جدید علیه ایران

نویسنده

فیاما نیرنشتین

تاثیر گفته ها چنان زیاد بود که یکی از وزرای کابینه پیشنهاد داد تا دولت ملی و یکپارچه ای تشکیل شود. رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، هم روز پنجشنبه در ملاقات با همتای سوری اش، بشار اسد، به یاد حسن نصرالله و خالد مشعل و گروه های تروریستی بزرگ و کوچک، افتاده بود و گفت: “امیدواریم که هوای گرم تابستان با پیروزی مردم منطقه مصادف شود و دشمنان منطقه شکست بخورند”. به همبن منظور بشارت داد که جنگ تازه ای با اسرائیل آغاز خواهد شد. این تهدیدی بود که ما رابه یاد تهدیدات آغاز جنگ شش روزه از سوی مصر و سوریه می اندازد.

اگر یک غربی گمان کند که این بیشتر به یک شوخی شبیه است، بهتر است عقیده اش را عوض کند، این ها اطلاعات امروزی است: روزنامه لبنانی الشرق الاوسط که به زبان عربی در لندن منتشر می شود، از سوی یک منبع خبری ایرانی گزارش داد که ایران یک میلیارد دلار سلاح روسیه و کره شمالی را از طریق سوریه خریداری کرده است که 400 تانک پیشرفته تی 72، هجده میگ جنگی روسیه و هشت هلیکوپتر ام 8 علاوه بر ابزار جنگی متفاوت، خریداری کرده است. همچنین ایران به سوریه کمک خواهد کرد تا کارخانه ساخت موشک میان برد بسازد و تانک های ساخت ایران در اختیار آنها قرار خواهد داد. همچنین احمدی نژاد متعهد شده است که به سوریه کمک کند تا سلاح اتمی و شیمیایی بدست بیاورند. ایران به بشار اسد قول داده است که برای سرنگونی فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، به آنها کمک کند تا سوریه بتواند نفوذ خود را در لبنان دوباره بدست آورد. اسد هم به نوبه خود قول داد، بعد از اینکه از سنگینی توجه های بین المللی که بعد از حمایت از صلح در اسرائیل به او می شود فارغ شد، در هیچ نشستی با اسرائیل حضور پیدا نکند. این یک وعده استراتژیک برای احمدی نژاد است که برای ساختن ساختن یک نیروی بزرگ هژمونیک که ابعاد آن روز به روز بزرگ تر می شود، احتیاج دارد.

ایران به سرعت دارد برنامه هایش را در سطح وسیع تکمیل می کند: روزهای اخیر هم بحث بازپس گیری یکی از جزایر خلیج فارس، بحرین، مطرح شد. در همین حال در این روزها پیش نویس طرحی در نشریه داخلی بنگاه اطلاعاتی آمریکا با عنوان “تهدید های تروریستی علیه آمریکا” عنوان کرده است که شاخه ای از رهبری القاعده، با وجود سنی بودن آنها، در ایران فعالیت می کنند. سه رهبر مهم القاعده که سعد، پسر بن لادن، هم در میان آنهاست، در ایران مستقر هستند و عملیات تروریستی در عراق را از آنجا هدایت می کنند. این اطلاعات و اطلاعات فراوان دیگری که بدست آمده در روزنامه آمریکایی نیویورک سان به چاپ رسیده است، اما ایران که مصمم است هر روز به موج تنش دامن بزند و کار را برای کسانی که در پی ایجاد صلح در خاورمیانه هستند، مشکل می کند و هر روز حلقه هژمونی ایران در خاورمیانه، سنگین تر می شود.

اسرائیل که مدت هاست که در هراس جنگ داخلی است، روز گذشته با حرارت واکنش نشان داد. آویگور لیبرمن، وزیر امور استراتژیک اسرائیل روز گذشته اعلام کرد: “از آنجایی که تهدید ایران بالاتر از بحث های سیاسی قرار دارد، از دولت و رئیس اپوزیسیون، ناتنیاهو، می خواهم که به امکان تشکیل یک دولت متحد ملی، فکر کنند”. از زمان جنگ هم این زنگ خطر سیاسی از سوی رئیس کمسیون امنیت و امورخارجه کنست، به صدا درآمده بود: “ایران یک خطر بزرگ و نه فقط برای اسرائیل، بلکه برای توازن منطقه، محسوب می شود”. و همچنین دفتر نخست وزیر هم که اعلام کرده است “چهره اش را رو به صلح گرفته است”، چنین به نظرکه از نهاد نامطمئن و رادیکال اسد، نا امید شده است. در یک کلام؛ در حالی که اسرائیلی ها و دنیای متمدن به دنبال صلح هستند و مشغول آزادسازی زندانیان اند و امیدشان را به اجلاس پاییز بسته اند، بعضی از دیوانه ها در گرمای تابستانی با آتشی بزرگ بازی می کنند. باید دید تونی بلر با ورودش به صحنه حاور میانه چه خواهد کرد.

منبع: ایل جورناله 22 ژوئیه 2007