ورود زنان به استادیوم‌ها آزاد می‌شود؟

ای بی سی نیوز
ای بی سی نیوز

» گزارش ای‌بی‌سی نیوز از آینده حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها

یک مقام ارشد دولتی به ا آوشیتد پرس گفت،‌ تعداد محدودی از زنان اجازه خواهند داشت بازی‌های جام جهانی والیبال را در تهران تماشا کنند. این بخشی‌ از تلاش‌ دولت برای شرکت زنان و خانواده‌ها در رویدادهای ورزشی مردان است.

شهیندخت ملاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ایران گفت، دولت امیدوار است از نبرد با تندروها بر سر این مسئله خودداری کند. با این حال،‌ این موضوع پیشاپیش به خاطر بازداشت سال گذشته یک زن ایرانی بریتانیایی که تلاش کرده بود مسابقه را تماشا کند، توجه جهانی را به ایران جلب کرده است.

ملاوردی که از سیاستمداران اصلاح‌طلب و فعال حقوق زنان گفت، زنان اجازه خواهند داشت برای تماشای مسابقات خاص مردان از جمله والیبال، ‌بسکتبال، هندبال و تنیس در ورزشگاه‌ها حضور یابند. اما زنان هنوز نمی‌تواند مسابقات فوتبال، شنا و کشتی را از نزدیک ببینند.

این تصمیم هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما ملاوردی به آسوشیتد پرس گفت: “تعداد محدودی از زنان، بیشتر خانواده بازیکنان تیم ملی” اجازه دارند برای تماشای مسابقات آتی والیبال در تهران حضور داشته باشند تا این تغییر به تدریج جا بیفتد.

او گفت: “اگر این اتفاق چندبار رخ بدهد نگرانی‌ها کاملا از بین می‌رود و ثابت می‌شود حضور زنان در مسابقات مردان مشکل‌ساز نیست. اقدامات لازم برای عدم گسترش نگرانی‌ها اتخاذ خواهد شد. این مسئله‌ای است که به سادگی می‌تواند آن‌را مدیریت کرد تا تبدیل به یک معضل نشود.”

از انقلاب اسلامی به این طرف زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را نداشته اند، اما زنان خارجی می‌توانند در مسابقات تیم‌های کشور خود شرکت کنند. روحانیون بلندپایه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت هستند چون مردان ورزشکار اغلب لباس‌های کم‌پوشش به تن می‌کنند و تماشاچیان حرف‌های رکیک به زبان می‌آورند.

این ممنوعیت توجه جهانی را زمانی به خود جلب کرد که سال گذشته غنچه قوامی، یک زن جوان ایرانی بریتانیایی، تلاش کرد برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا وارد ورزشگاه شود. قوامی چند ساعت بازداشت اما مدتی بعد آزاد شد اما چند روز بعد دوباره او را بازداشت کردند. او سرانجام به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال زندان محکوم شد اما در ماه نوامبر به قید وثیغه توانست آزاد شود.

قوه قضاییه ایران گفت، پرونده او مرتبط با همکاری با مخالفان نظام است اما FIVB که بر بازی‌های والیبال جهانی نظارت دارد، خواستار آزادی او شد و گفت:‌ “زنان و مردان سراسر جهان باید حق برابر برای شرکت در مسابقات را داشته باشند.” در همان زمان این سازمان تصمیم گرفت میزبانی بازی‌های قهرمانی والیبال مردان زیر ۱۹ سال را به ایران ندهد و گفت، این تصمیم تنها بر اساس مسائل فنی اتخاذ شده است.

هفته گذشته برای سنجش شرایط به تعدادی از زنان اجازه داده شد تا در مسابقه بسکتبال مردان در تهران شرکت کنند. هیچ اعتراض فوری صورت نگرفت اما برخی از تندروها تهدید کردند برای جلوگیری از شرکت زنان در مسابقه ۱۹ ژوئیه والیبال، بین تیم‌های ملی ایران و آمریکا جنجال عمومی به راه خواهند انداخت.

ملاوردی می‌گوید، حضور زنان در بازی‌ها می‌تواند ناسزاگویی هواداران را هم کاهش دهد.

وی گفت: “حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه یک حس رسمی ایجاد می‌کند که می‌تواند جو را معتدل کند و به آن فضایی اخلاقی بدهد.”

 در همین حال ملاوردی گفت، به دنبال سهم زنان در انتخابات سال آینده مجلس است. در حال حاضر تنها ۹ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس ایران زن هستند.

وی گفت: “این یعنی کمتر از ۳ درصد. باید در مجلس برای زنان سهم تعیین شود. چیزی که ما پیشنهاد داده‌ایم ۳۰ درصد کرسی‌های مجلس است.”

منبع: ای‌بی‌سی نیوز - 9 ژوئن 2015