هنوز مجوز زنان صادر نشده

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» چرا وزارت کشور "تصمیم نهایی" دولت را ابلاغ نمی‌کند؟

تایید و تکذیب‌های سریالی حضور زنان در مسابقات والیبال همچنان ادامه دارد. حالا پس از ابراز امیدواری معاون رییس جمهوری این بار سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرده که هنوز مجوز حضور زنان به پلیس ابلاغ نشده است. این درحالی است که هفته گذشته تعدادی از زنان ایرانی توانستند پس از مدتی محدودیت و ممنوعیت در سالن محل برگزاری مسابقه‌ای از لیگ حرفه‌ای بسکتبال در تهران شرکت کنند. اما این مقام پلیس حضور آنها را محدود و هماهنگ‌شده نامیده است.

 

حامیان احمدی‌نژاد: چرا حالا اعتراض نمی‌کنید؟

معاون اجتماعی ناجا و سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری روز یکشنبه ۱۷ خرداد عنوان کرد که هیچ ابلاغی برای حضور بانوان در استادیوم‌های والیبال به دست این نیرو نرسیده است. سردار سعید منتظرالمهدی توضیح داد: “وزارت ورزش، وزارت کشور و نیروی انتظامی سه هسته اصلی تصمیم‌گیری در این زمینه هستند و وزارت کشور که مرجع رسمی است تاکنون هیچ ابلاغی صادر نکرده و برای حضور بانوان در استادیوم والیبال ما ابلاغیه‌ای نداشتیم، اگر ابلاغ شود ما امنیت را تامین می‌کنیم.”

او همچنین در مورد حضور تعدادی از زنان در سالن بسکتبال دانشگاه آزاد تهران گفت: “شاید تعدادی بودند که هماهنگ شده بود.”

همزمان وبسایت حامی محمود احمدی‌نژاد نیز معترض است که چرا صدور اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها برخلاف زمان احمدی‌نژاد٬ با مخالفت مراجع تقلید و نمایندگان مجلس مواجه نمی‌شود؟ وبسایت میدان ۷۲ به نقل خاطره‌ای از احمدی‌نژاد پرداخته که در آن ادعا شده رییس‌جمهور سابق حتی رضایت رهبر جمهوری اسلامی را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها جلب کرده بود اما آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل مخالفت‌های زیاد از تصمیم خود برگشت: “یکی از کسانی که قبلا به ایشان ارادت داشتیم و الآن هم دوستشان داریم […] گفت تمام مسایل و برنامه های فرهنگی شما از ارزشها و از مسیر اصلی منحرف است. من گفتم شما یک موضع دولت را نشان بدهید که مخالف فتواهای رهبری باشد. گفت: ورزشگاهها! من گفتم من با رهبری صحبت کردم، رهبری گفتند در دولتهای دیگر بخاطر اینکه سوء استفاده و بهره برداری سیاسی ممکن بود بشود، اجازه ندادم ولی ایشان به بنده اجازه دادند. بعد چون فضا خراب شد، ایشان فرمودند موضوع را جمع کنید چون فعلا مسأله اول مملکت این نیست.”

اشاره این وبسایت به دستور محمود احمدی‌نژاد خطاب به محمد علی‌آبادی، رییس وقت سازمان تربیت بدنی در اردیبهشت ۱۳۸۵ است که در نامهای نوشت: “با برنامه ریزی صحیح و مقتضی شئون بانوان، بخشی از مرغوبترین مکان‌های تماشاگران در ورزشگاه‌هایی که مسابقات فوتبال ملی و مهم برگزار می‌‌شود، به طور ویژه به بانوان و خانواده‌‌ها اختصاص یابد”.

این دستور خیلی زود با مخالفت مراجع تقلید و رهبری جمهوری اسلامی به بن بست رسید. ابتدا آیت‌الله فاضل لنکرانی واکنش نشان داد و با حضور زنان در ورزشگاه ها، حتی اگر جای جداگانه‌ای به آنان اختصاص داده شود، مخالفت کرد. او گفته بود که اسلام نگاه کردن زن به بدن مرد را حتی اگر به قصد لذت بردن نباشد، جایز نمی‌داند؛ ضمن اینکه اسلام بر عدم اختلاط زن و مرد تاکید دارد. آیت‌الله صافی گلپایگانی هم فتوا داد که حضور بانوان در ورزشگاه ها و تماشای مسابقات ورزشی مردان “خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی است”، چرا که همه فقیهان نگاه کردن زن و مرد بیگانه به بدن یکدیگر را حرام می دانند. او از دولت خواسته بود که تصمیمش را پس بگیرد تا امام دوازدهم شیعیان راضی و خرسند شود.

آیت‌الله میرزا جواد تبریزی و آیت‌‌الله مکارم شیرازی هم از مخالفان بودند. مکارم شیرازی در یک سخنرانی عنوان کرد که ورزشگاه اصولا ناامن و جای درگیری و زد و خورد است، پس “وقتی همه در خانه به راحتی می‌‌توانند مسابقات را زنده در تلویزیون ببینند، چه ضرورتی وجود دارد که بانوان و خانواده‌‌ها در فضای نا‌ امن ورزشگا‌هها حضور پیدا کنند؟ چرا مسئله‌‌ای را که ضرورت ندارد، این‌ گونه در جامعه مطرح کنیم تا شوک شدیدی به جامعه وارد شود؟”

توضیحات رییس سازمان تربیت بدنی ایران هم مبنی بر اینکه این دستور فعلا اجرا نخواهد شد و تنها زمانی عملی می‌شود که سازمان یقین حاصل کند که از جنبه‌ های مختلف مشکلی برای ورود بانوان به ورزشگاهها وجود ندارد، سودی نداشت. در نهایت کمتر از ۲۰ روز پس از صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها، سخنگوی دولت خبر لغو آن را اعلام کرد. در بیان دلیل این عقب‌نشینی هم گفته شد که آیت‌الله خامنه‌ای دستور داده نظر مراجع تقلید محترم شمرده شود.

 

فرصت کم دولت برای تحقق وعده حضور زنان

اینک تنها چند روز به موعد میزبانی ایران در بیست و ششمین دوره مسابقات والیبال لیگ جهانی باقیست و به نظر می‌رسد که با تهدید سال گذشته فدراسیون جهانی والیبال٬‌ ایران چاره‌ای جز اجازه ورود به زنان ایرانی برای تماشای این مسابقات را نداشته باشد. سال گذشته این فدراسیون به دنبال تلاش‌های فعالان حقوق زنان در داخل و خارج کشور٬ میزبانی رقابت‌های نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را از ایران گرفت و بعید نیست که در صورت تداوم محرومیت زنان ایرانی٬ تنبیهات سخت‌تری در انتظار والیبال ایران باشد.

روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه٬ شهین‌دخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری اسلامی در امور زنان از “تایید نهایی” ورود زنان به سالن‌های والیبال خبر داده اما اجرای آن را منوط به ابلاغ وزارت ورزش و جوانان دانسته بود.

او اضافه کرده بود: “برای والیبال فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد از قبل هم مشکلی نبوده است.”

فروردین ماه امسال محمد دامادی٬ عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با روزآنلاین عنوان کرد که موافق حضور زنان برای تماشای مسابقات والیبال است. او خواستار واکاوی و بازنگری درباره علل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها شده بود: “چه اتفاقی در ورزشگاه‌ها می‌افتد که می گوییم خانم‌ها نمی‌توانند حضور داشته باشند؟ اگر ما ورودی‌هایشان را جدا کنیم، اگر امنیت‌شان را تامین کنیم، چه مشکلی پیش می‌آید؟ چه تفاوتی است بین یک ورزشگاه با خیابان ولیعصر یا میدان ونک تهران؟ ورزشگاه با محیط‌های کاری چه فرقی دارد؟ مگر ما می‌آییم در محل کار یا خیابان سیم خاردار و دیوار بکشیم؟”

رئیس کمیته والیبال فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ کسانی که “فحاشی” و “عدم رعایت شان زنان” را دلایلی برای ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌دانند نیز گفته بود: “در خیابان هنجارشکن نداریم؟ باید بگوییم امنیت نیست، زنان به خیابان نیایند؟ یا مثلا وقتی اسیدپاشی اتقاق افتاد باید می‌گفتیم زنان دیگر به خیابان نروند چون هر لحظه امکان دارد روی آنها اسید بپاشند؟ در مورد فحاشی در ورزشگاه‌ها هم باید گفت در خیابان‌ها هم فحاشی می‌شود. ما باید این مسائل را طور دیگری حل کنیم. من صرف محروم کردن قشر عظیمی از جامعه را صلاح نمی‌دانم.”

عکس: حضور تعدادی از زنان ایرانی برای تماشای مسابقه‌ای از لیگ حرفه‌ای بسکتبال در تهران