ایرانیان خارج از کشور: ما همه با هم هستیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بزرگداشت 22 خرداد در سراسر جهان

عکس: ساندرا رودبارکی

روز بیست و دوم خرداد، سالروز انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، در خارج از کشور، حال و هوایی متفاوت با همیشه داشت. ایرانیان خارج از کشور، به مناسبت سالگرد “کودتای انتخاباتی” در بسیاری از شهرهای جهان گردهم آمده بودند تا نشان دهند “همه، با هم هستند” و پیگیر خواسته ها و مطالبات هم‌وطنان‌شان در داخل هستند و صدای معترضان را به گوش جهانیان خواهند رساند.

 

پاریس: زنجیره سبز

ایرانیان ساکن پاریس، به مناسبت 22 خرداد، در میدان صلح این شهرو در کنار دیوار حقوق بشر تجمع کردند. در این تجمع که حدود 200 نفر از ایرانیان مقیم پاریس در آن شرکت داشتند، شیرین عبادی، عبدالکریم لاهیجی و محمدجواد اکبرین سخنرانی کردند. این مراسم به همت “کمیته مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی” برگزار شد.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در سخنرانی خود گفت: “در یک سال گذشته مردم ایران شاهد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران بودند. خشونتهای حکومتی روزبروز افزایش پیدا می کند. بعضی از رسانه ها فکر می کنند جنبش سبز با این خشونتها ضعیف تر شده است اما من موافق نیستم و دلایلی برای این اظهار خود دارم.”

رییس کانون مدافعان حقوق بشر  افزود: “در قانون اساسی، تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی مردم است و مردم خواهان برپایی تظاهرات بودند درحالیکه رژیم ایران اجازه برپایی تظاهرات را به مردم نداد. این دلیل بر عدم تداوم جنبش آزادی خواهی مردم ایران نیست.”

این وکیل برجسته ایرانی با اشاره برخی اتفاقاتی که در ماه های اخیر رخ داده است ـ هم چون اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی و عدم تحویل جنازه آن ها ـ و همچنین بازداشت نرگس محمدی در نیمه شب گفت:“حکومتی که چنین شیوه هایی را بر می گزیند، از سر ضعف و ذلت است و نه قدرت. حکومتی که از جنازه ها هم می ترسد قوی نیست.”

 عبادی همچنین با اشاره به مبارزه یک ساله جنبش سبز برای رسیدن به دموکراسی در ایران، گفت:“مطمئن باشید مبارزه مسالمت آمیز و مدنی، پیروزی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.”

عبدالکریم لاهیجی، دیگر سخنران این مراسم بود. لاهیجی گفت: “خبرگزاری های خارجی مرتب می نویسند که رژیم موفق به از بین بردن اپوزیسیون داخلی (جنبش سبز) شده است؛ جنبشی که بعد از انتخابات مهندسی شده 12 ژوئن تشکیل شده است. چرا غرب این را می گوید؟ برای اینکه دیگر تظاهراتی در خیابان ها نیست؟ این چگونه قضاوتی است نسبت به جنبش مردم ؟ اگر دلیلش را بخواهید بدانید همانا آن‌است که این دولت حتی به مردم خودش هم اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیزنمی دهد.”

نایب رییس فدراسیون بین المللی حقوق بشر که به فرانسه سخن می گفت،افزود: “میلیونها ایرانی با آمدن به خیابان ثابت کردند، این دولت هیچگونه مشروعیتی در برابر مردم ایران ندارد.”

عبدالکریم لاهیجی سپس خطاب به فرانسویان حاضر در مراسم اظهار داشت: “دولت های غربی متأسفانه سیاستی دوگانه در پیش گرفته اند؛ ما مردم ایران از شما می خواهیم اولتیماتومی جدی به دولت روحانیون بدهید. اولتیماتوم بدهید که رژیم، زندانیان سیاسی را بدون هیچگونه پیش شرطی آزاد کند و به وضعیت حکومت نظامی در ایران پایان بدهند و اگر کارگر واقع نشد سفرای خودتان را از کشور ایران فرا بخوانید. شما پیش تر این کار را کردید چرا الآن این اقدام صورت نمی گیرد؟! زمانی را بیاد بیاورید که بخاطر قتل‌های زنجیره ای اقدامی مشابه در برلین صورت دادید. اما چرا من راجع به سیاست دوگانه غرب صحبت کردم؟ برای اینکه بگویم این سیاست را کنار بگذارید و صریح تر با رژیم ایران وارد بحث شوید. قراردادهای اقتصادی تان را با ایران پایان بخشید و دیگر ابزار آلات سانسور و سرکوب به ایران نفروشید، چرا که این ابزار وسیله ای برای سرکوب مردم داخل ایران به شمار می رود.به شما یادآوری می کنم در قوانین قضایی شما جرمی تعریف شده است که می گوید: عدم کمک رسانی به انسانی که در خطر است، جرم محسوب می شود. شما اگر ملت ایران را یاری نکنید خودتان در جرم رژیم ایران شریک هستید.”

محمدجواد اکبرین، روزنامه نگار و دین‌پژوه دیگر سخنران این مراسم بود. اکبرین گفت: “بزرگ‌ترین دستاورد جنبش سبز، در یک سال اخیر این بوده است که موفق شده پس از سه دهه، میان نیروهای سیاسی ایرانی در خارج و داخل کشور، همبستگی ایجاد کند و دیالوگی میان آن ها برقرار نماید.”

وی افزود: “حکومت ایران نیز در سال گذشته ثابت کرد برای بقای قدرت خود، خون و آبروی مردمش را به آسانی می ریزد و به ارزانی می فروشد”.

شرکت کنندگان در این مراسم سپس زنجیره سبز انسانی را از میدان صلح تا میدان «انوالید» تشکیل دادند. شرکت کنندگان در این زنجیره، همگی ماسک های سفید رنگ متحدالشکل بر صورت زده بودند. برگزار کنندگان این برنامه، دلیل تشکیل چنین زنجیره ای را رساندن پیام مردم ایران به تمامی نقاط دنیا اعلام کردند و اظهار داشتند که استفاده از ماسک ها برای همبستگی با زندانیان سیاسی گمنام است.حاضران همچنین همگی عکس هایی از سعید متین پور در دست داشتند.

 

استرالیا: ملبورن و سیدنی

در اولین سالروز انتخابات ریاست جمهوری، ایرانیان شهر ملبورن استرالیا، اعتراض خود را به جهانیان نشان دادند و ضمن همبستگی‌با مردم ایران و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های جان باختگان اعتراضات خیابانی یک سال اخیر در داخل کشور خواستار آزادی زندانیان عقیدتی‌و همچنین “توجه ویژه حاکمان دنیا به نقض مسلم حقوق بشر توسط حاکمیت نا‌مشروع” علیه هموطنان خود شدند.

این مراسم که به دعوت کمپین “اتحاد برای ایران” برای حدود ۸۰ شهر در سراسر دنیا برگزار شده است در شهر ملبورن با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از ایرانیان برگزار گردید. برگزار کنندگان این مراسم، “اتحاد برای ایران(ملبورن)” و همچنین “رأی من کجاست؟(ملبورن)، بودند.

این مراسم به شکل راهپیمایی سکوت برگزار شد و شرکت کنندگان با حمل عکسهای زندانیان عقیدتی‌و همچنین پلاکارد‌های حاوی شعار‌های حمایت از حقوق مردم ایران و آزادی و مردم سالاری، صدای بی‌صدای ایرانیان داخل کشور در آن سوی آبها شدند. شرکت کنندگان، مراسم را با سرود “یار دبستانی” آغاز و با سرود “ای ایران” به پایان رساندند.

همچنین جمعی دیگر از حامیان جنبش سبز در استرالیا نیز، به مناسبت نخستین سالگرد جنبش سبز، تجمعی در تاون هال شهر سیدنی برگزار کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران، برقراری آزادی بیان و توقف سرکوب ها شدند.

 

لندن: تظاهرات و تجمع

ایرانیان مقیم انگلستان و همچنین گروهی از فعالان حقوق بشری در انگلستان هم با دعوت دو گروه “جنبش سبز لندن” و “رای من کجاست”، دست به تظاهرات در شهر لندن زدند و در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر تجمع کردند. تجمع کنندگان در این مراسم عکس هایی از شهدای جنبش سبز و زندانیان سیاسی ایران، و همچنین پلاکاردها و اعلامیه هایی پیرامون مسائل ایران در دست داشتند.

در مراسم بزرگ داشت روز 22 خرداد در لندن، عده از شخصیت های سیاسی و روزنامه نگاران به ایراد سخنرانی درباره جنبش سبز و مسایل امروز ایران پرداختند.

 

آلمان: تجمع در همه شهرها

در کشور آلمان نیز، در شهرهای برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، دوسلدرف، دورتموند و فرانکفورت، تجمعات و تظاهرات گسترده ای برگزار گردید.

در هامبورگ تظاهرات ۲۲ خرداد ۸۹، به دعوت و تلاش “انجمن ۲۲ خرداد”، در مرکز آن شهر برگزار شد.

گروهی از حامیان جنبش سبز به همراه جمعی تشکل های ایرانی دیگر، با در دست داشتن پرچم، پلاکارد و شعارهای جنبش مردم داخل ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند. در این برنامه نمایندگان احزاب آلمانی نیز، در حمایت از جنبش مردم ایران سخنرانی کردند.

در شهر کلن نیز تظاهراتی به دعوت بیش از ۱۷ تشکل ایرانی برگزار گردید که جمع وسیعی درآن شرکت کردند. تظاهرات کلن با راهپیمایی سکوت آغاز شد و با قرائت بیانیه‌های برگزارکنندگان تظاهرات در یکی از میادین مرکزی شهر پایان یافت. در این بیانیه‌ها از جمله تأکید شده بود که این تشکل‌ها “احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور ایران نمی‌دانند.“  صدها بادکنک که تصاویر شیوا نظرآهاری، از فعالین زندانی حقوق بشر، بر آنها کشیده شده بود، در کلن به هوا رها شد.

برلین نیز شاهد تجمع گسترده ایرانیان و حامیان جنبش سبز، در سالگرد انتخابات و آغاز حوادث خونین بعد از آن بود. تجمع کنندگان با شعارهایی با مضمون مخالفت با سرکوب در ایران، خواستار توقف اعدام و شکنجه زندانیان سیاسی شدند.

در فرانکفورت، تجمع کنندگان ضمن حمایت از جنبش سبز، با پخش موزیک و شعارهایی در حمایت از جنبش آزادی خواهی ایرانیان، افکار عمومی آلمان را به مسائل ایران معطوف کردند.

همچنین نمایشگاه عکسی از شهدای بعد از انتخابات برگزارشد که مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

در شهر دوسلدورف آلمان هم جمعی از ایرانیان در مجاورت برج تلویزیون از ساعت ۱۱ صبح تا یک بعدازظهر در اعتراض به تقلب در نتایج انتخابات سال گذشته و در حمایت از “رعایت حقوق بشر و آزادی در ایران” تجمع کردند.

این مراسم با سخنرانی، خواندن ترانه و سر دادن شعار و همچنین سخنرانی امید نوری‌پور، نماینده‌ ایرانی تبار حزب سبزها‌در پارلمان آلمان همراه بود.

 

آمریکا: واشنگتن و نیویورک

در شهر واشنگتن، پایتخت امریکا، “کمیته همبستگی از خواسته های دموکراتیک مردم ایران”، با همکاری جوانان ایرانی-آمریکایی، اقدام به برگزاری یک راهپیمایی از مقابل دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن به سمت دفتر سازمان ملل، و تجمع در فریدام پلازا کردند.

در این مراسم علی افشاری، جو استورک (سازمان عفو بین الملل) و رکسانا صابری (روزنامه نگار ایران- آمریکایی) سخنرانی کردند.

در نیویورک نیز، حامیان جنبش سبز به مناسبت فرا رسیدن ۲۲ خرداد و سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، دست به تجمعی اعتراضی زده و در حمایت از ایرانیان سبز داخل کشور و همچنین زندانیان سیاسی در ایران، مقابل مقر اصلی سازمان ملل متحد، ساعت ها بست نشستند.

 

بلژیک: بروکسل

حامیان جنبش سبز و ایرانیان آزادیخواه مقیم بلژیک نیز به مناسبت سالگشت ۲۲ خرداد، روبروی سفارت ایران در بروکسل گرد هم آمدند و دست به تجمع اعتراضی نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات و اعدام زندانیان سیاسی و تداوم بازداشت ها زدند.

 

 نروژ: اسلو

در اسلو، پایتخت نروژ، مراسمی با دعوت تشکل “کمیته نروژی-ایرانی حمایت از مبارزات مردم ایران” برگزار شد که تعدادی از احزاب، سازمانها و فعالین سیاسی و مدنی با گرایش های مختلف در برگزاری آن مشارکت داشتند.

سبزهای مقیم نروژ ضمن حمایت از جنبش داخل کشور، خواستار رساندن صدای آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم میهنمان به گوش جهانیان، به ویژه مردم آزادیخواه، صلح طلب و بشر دوست نروژ شدند.

 

ژاپن: توکیو

در توکیو، حامیان جنبش سبز، تجمعی در مقابل نمایندگی جمهوری اسلامی در آن شهر تدارک دیدند و با شعارها و پلاکاردهایی، خواستار رفع ستم و سرکوب و اعدام در ایران گردیدند. سبزهای ژاپن همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

 

 آفریقای جنوبی: جام جهانی و جنبش سبز

شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی که روز جمعه رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ در آن افتتاح شد، روز شنبه شاهد گردهمایی گروهی از ایرانیانی بود که در سالگرد ۲۲ خرداد، مردم و فوتبال‌دوستان را به حمایت از مبارزه مردم ایران برای دموکراسی و حقوق بشر فرامی‌خواندند.

سپیده، یکی از سازمان‌دهندگان این گروه در ژوهانسبورگ، درباره فعالیت‌شان به خبرگزاری آلمان گفت :“ما گروهی هستیم که پوسترها و عکس‌هایی در دستمان هست، هر جا ملت جمع می‌شوند می‌رویم با آنها صحبت می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که این چه کمپینی است یا راجع به حقوق بشر در ایران می‌گوییم. بعضی‌ها بعد از شنیدن صحبت‌های ما، با امضای خود، از این کمپین حمایت می کنند.”

این ایرانی ساکن آفریقای جنوبی گفته است که فعالیت آنها با استقبال خوب مردم و مهمانان مواجه شده است:“مردم آفریقای جنوبی می گویند که برای ملت ایران هم این امید وجود دارد که روزی مثل خودشان کشوری داشته باشند که هر عقیده‌ای بتواند بیان شود و آزاد باشد.”

 

دانمارک: کپنهاگ

تشکل “انجمن ایران آزاد” در دانمارک نیز، همزمان با شهرهای دیگر اروپا و نقاط جهان، در راستای حمایت از جنبش سبز مردم ایران، تظاهراتی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ برگزار کرد، که دهها تن از آن استقبال نمودند و ساعتها به تجمع و اعتراض به حکومت ایران پرداختند.

 

هلند: لاهه

جمعی از فعالان هلندی “کمیته ایران”، در اولین سالگرد اعتراضات وسیع ضد دولتی مردم ایران، در مقابل سفارت ایران در هلند تجمع و برای تحویل امضاهای جمع آوری شده سبزهای آن کشور، به سفارت ایران در لاهه مراجعه کردند اما سفارت از پذیرش آنها خودداری کرد. در روی لیستی که قرار بود به سفارت داده شود، امضاهای نمایندگان احزاب هلندی و سایر شخصیت های سیاسی و اجتماعی هلند به چشم می خورد.

 

کانادا: ونکوور و اتاوا

در شهرهای ونکوور و اتاوا نیز، حامیان جنبش سبز و ایرانیان آزادیخواه گرد هم آمدند و از جنبش مردم ایران و مطالبات آنها پشتیبانی کردند. در اتاوا هم تمام دیوارهای سفارت جمهوری اسلامی توسط جوانان با رنگ سبز پوشیده شد.

 

امارات متحده: دوبی

در دوبی، پلیس امارات متحده عربی “تحت فشار دولت ایران”، مانع از تجمع ایرانیان معترض مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این کشور شد.بنا به گزارش های رسیده، با اصرار معترضین و با توجه به شرایط سخت آن کشور، سبزها تنها توانستند تنها ده دقیقه و در سکوت، دستهایشان را با نشان دادن علامت وی (V) بالا ببرند و در مقابل سفارت تجمع کنند.

 

ایتالیا

در شهر رم، جمع گسترده ای از ایرانیان حامی جنبش سبز و همچنین نهادهای حقوق بشری، در میدانی موسوم به «اسپانیا» گردهم آمدند و با در دست داشتن پلاکاردها و اعلامیه هایی در حمایت از جنبش سبز مردم ایران و فعالان دانشجویی و مطبوعاتی دربند، خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

 

ترکیه

علیرغم تمام محدودیت ها که پلیس ترکیه ایجاد کرده بود، حامیان جنبش سبز در پایتخت آن کشور دست به تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی زدند و ساعتها با شعارهایی مانند “مرگ بر دیکتاتور”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و احمدی نژاد رئیس جمهور ما نیست”، در مقابل سفارت ایران مراتب اعتراض خود را در سالگرد 22 خرداد اعلام کردند.