حمایت‌های جدید از کروبی و موسوی

نویسنده
مریم زمانی

» وضعیت جبهه اصلاح طلبان شفاف تر شد

با پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، آخرین گروهها و چهره‌های شاخص در جناح اصلاح‌طلب نیز در حال اعلام مواضع انتخاباتی خود هستند تا آرایش سیاسی این جناح در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به بیشترین درجه شفافیت برسد. اعلام حمایت دو حزب کارگزاران و عدالت و توسعه از موسوی در برابر اعلام حمایت جبهه آزادی و احتمال حمایت ادوار تحکیم از کروبی، و نیز حمایت علیرضا علوی‌تبار از موسوی و حمایت دکتر سروش از کروبی، از آخرین موضع‌گیری‌های انتخاباتی در طیف اصلاح‌طلب است.

هرچند تا قبل از زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات هم تقریبا مشخص بود که دو نامزد اصلاح‌طلب چه کسانی هستند، اما با پایان ثبت‌نام، گمانه‌زنی‌های پیرامونی درباره احتمال انصراف این دو نامزد یا حضور چهره‌های جدید به کلی از بین رفته و بدین ترتیب دوگانه کروبی- موسوی، تصویر نهایی حضور انتخاباتی اصلاح‌طلبان را شکل داده است.

 

حامیان جدید

 

روز گذشته دکتر سروش در گفت‌وگو با روزآنلاین اعلام کرد که در انتخابات آتی از مهدی کروبی حمایت می‌کند. سروش در انتخابات قبل هم در آخرین روزها به شکلی غیرمنتظره از کروبی حمایت کرده بود.

در مقابل، سایت قلم دیروز خبر حمایت علیرضا علوی‌تبار از موسوی را منتشر کرد و از قول او، موسوی را “بهترین کاندیدای موجود برای خروج از این شرایط نابسامان” توصیف کرد.

اما علاوه بر چهره‌ها، در میان احزاب سیاسی نیز موضع‌گیری‌های جدیدی به نفع دو نامزد اصلاح‌طلب اعلام شده است. یکی از اینها، حزب کارگزاران است که دیروز بیانیه رسمی خود را در حمایت از موسوی منتشر کرد. البته پیش‌تر هم خبر حمایت این گروه از موسوی منتشر شده بود، اما با توجه به حضور کرباسچی، دبیرکل این حزب در رأس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، انتشار بیانیه حمایت کارگزاران از موسوی، این حمایت را جدی‌تر از قبل می‌کند.

همزمان با اعلام رسمی حمایت کارگزاران از موسوی که در محافل سیاسی به عنوان دست چپ هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شود، حزب دست راست هاشمی رفسنجانی هم به تردیدها پایان داد و به حمایت از موسوی پرداخت تا شایعات مربوط به حمایت هاشمی از موسوی را به یقین نزدیک‌تر کند.

حزب عدالت و توسعه که تا پیش از این به دنبال نامزدی حسن روحانی بود، دیروز در یک نشست مطبوعاتی به اعلام حمایت از موسوی پرداخت و فاطمه، دختر هاشمی رفسنجانی نیز که عضو شورای مرکزی این حزب است، در این نشست حاضر شد تا پس از اعلام حضور فائزه هاشمی در ستاد میرحسین، دومین دختر رئیس مجلس خبرگان نیز به جمع حامیان موسوی بپیوندد.

اما در مقابل، جبهه آزادی که از احزاب فعال اصلاح‌طلب در خانه احزاب است، روز گذشته به اعلام حمایت از کروبی پرداخت و همزمان سایت حزب اعتماد ملی نیز خبر داد که سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) تصمیم به حمایت از کروبی گرفته است.

این سازمان سیاسی البته هنوز موضع خود را به طور رسمی اعلام نکرده، اما خبرهای غیررسمی که از اظهارنظرهای غیررسمی به دست می‌آید نشان دهنده تمایل اکثر اعضای این گروه به حمایت از کروبی است؛ هر چند بعید نیست این حمایت، در صورت اعلام علنی، به شکل حمایت مشروط یا چیزی شبیه به آن مطرح شود.

یکی از اعضای این سازمان دیروز اعلام کرد که موضع رسمی این گروه پس از نشست شورای سیاست‌گذاری اعلام خواهد شد؛ اما اگر این موضع، حمایت از کروبی باشد، ادوار تحکیم را باید پس از اعتماد ملی، دومین حزب شاخصی دانست که به جمع حامیان کروبی که تاکنون اکثرا از چهره‌ها و نه گروهها بوده‌اند، می‌پیوندد.

در مقابل، حامیان میرحسین موسوی نیز بیکار ننشسته‌اند و حمایت جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد را جلب کرده‌اند که امروز قرار است در یک مجتمع دانشگاهی وابسته به این دانشگاه، گردهمایی خود را با پیام موسوی آغاز کنند.

 

احزاب مردد

 

تا این زمان، بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی این جناح نیز به اعلام موضع در حمایت از یکی از دو کاندیدا پرداخته‌اند و از میان تشکل‌های شاخص عضو یا نزدیک به جبهه اصلاح‌طلبان، گروههای اندکی باقی مانده‌اند که هنوز موضع خود را در حمایت از کروبی یا موسوی روشن نکرده‌اند.

یکی از شاخص‌ترین گروههایی که تاکنون بدون موضع مانده، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم است که پس از مجمع روحانیون مبارز، دومین گروه مهم روحانی در جناح اصلاح‌طلب به شمار می‌رود. این گروه، برخلاف مجمع روحانیون و اکثر احزاب این جناح که از میرحسین موسوی حمایت کرده‌اند، تاکنون حاضر به حمایت از موسوی نشده و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص حمایت این تشکل از کروبی نیز در رسانه‌ها مطرح شده است.

این همزاد اصلاح‌طلب جامعه مدرسین قم، چهار سال قبل هم موفق نشد برای حمایت از یک کاندیدا به تصمیم برسد و اعضای شورای مرکزی آن به سه بخش تقسیم شدند که از معین، کروبی و هاشمی حمایت می‌کردند.

حسین موسوی تبریزی، دبیرکل این مجمع، سه هفته پیش از موضع‌گیری این تشکل تا آخر هفته خبر داد؛ اما ظاهرا هنوز بحث‌های درونی این مجمع به پایان نرسیده و به نظر می‌رسد که رسیدن اعضای مرکزیت این گروه روحانی به توافق نهایی، دشوار باشد؛ هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که در صورت قطعی شدن اعلام حمایت از یکی از دو نفر، کفه به نفع کروبی سنگین‌تر است.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز هنوز نتوانسته به اعلام موضع بپردازد. اعضای این گروه برغم دو دیدار با موسوی و کروبی هنوز نتوانسته‌اند برای حمایت از یکی از این دو نامزد اصلاح‌طلب به نتیجه برسند. بی‌شک بین نمایندگان دوره‌های قبلی مجلس که هم‌اکنون در مجمع ادوار عضویت دارند، حامیان هر دو چهره حضور دارند؛ اما آن‌طور که از گزارش‌ها به نظر می‌رسد تعداد افراد متمایل به موسوی در این گروه بیشتر از حامیان کروبی است.

این تشکل، قرار است امروز با موسوی دیدار داشته باشند و از آنجا که یک سالن 200 نفره با حضور خبرنگاران برای این دیدار در نظر گرفته شده، بعید نیست که در همین جلسه، حمایت مجمع نمایندگان ادوار مجلس از میرحسین موسوی توسط یدالله اسلامی، دبیرکل این مجمع، به طور رسمی اعلام شود.

 

آخرین مواضع

 

مهدی کروبی دیروز جدیدترین بیانیه انتخاباتی خود را با موضوع “احیای حقوق اقلیت های قومی و مذهبی” منتشر کرد. این نامزد اصلاح‌طلب، پیش از این هم بیانیه‌هایی را با موضوع احیای سازمان برنامه‌ریزی، واگذاری سهام شرکت‌های گاز و نفت به مردم و بسط حقوق شهروندی منتشر ساخته بود.

کروبی اما در بیانیه چهارم به موضوع حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی پرداخته و در هشت محور، بر احیای اصول مربوط به اقوام در قانون اساسی، افزایش سهم اقلیت‌ها در مدیریت کشور، رفع موانع تحصیل قومیت‌ها با زبان خود، جیران محرومیت‌ها در نقاط مرزی، رفع محدودیت‌های گزینشی برای اهل سنت و قومیت‌ها، بسط عدالت و حقوق شهروندی، تقویت حکمرانان و ادارات محلی و منطقه‌ای و عدم دخالت دولت در امور دینی و مذهبی مردم تاکید کرده است.

میرحسین موسوی نیز که به استان مرکزی سفر کرده است، دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اراک به انتقاد از فضای بسته دانشگاه،بازداشت دانشجویان و ستاره‌دار شدن دانشجویان در دولت نهم پرداخت و ضمن انتقاد از عملکرد رسانه ملی، از احمدی‌نژاد پرسید: “کجاست آن نفتی که قرار بود سر سفره‌ها بیاید؟ اگر منابع کشور در خدمت اغراض کوتاه مدت سیاسی و برای جنجال، هیاهو و گول زدن مردم استفاده شود، به مردم ظلم کرده‌ایم و این خود بزرگ‌ترین فساد است.”

این نامزد انتخاباتی همچنین با انتقاد از قانون‌گریزی دولت احمدی‌نژاد، گفت: “اگر این مساله ادامه پیدا کند، لطمات زیادی به کشور ما وارد خواهد کرد. اگر در اول انقلاب گفته می‌شد که مثلا 10 هزار دلار به خزانه ریخته نشده، دولت بدون استیضاح در مقابل افکار عمومی سقوط می‌کرد. ولی امروز از سوی دیوان محاسبات عمومی بحث ریخته نشدن میلیاردها دلار از سوی دولت به خزانه کشور مطرح شده است و آب از آب تکان نمی‌خورد و این یک خطر است.”