دو پزشک متخصص ایدز، عامل آمریکا در ایران؟

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز از تبلیغات تازه وزارت اطلاعات

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، یک مقام ارشد ضد اطلاعات ایران اعلام کرده است، دو پزشک نامدار ایرانی متخصص در زمینۀ ایدز از جملۀ گروهی هستند که به اتهام ارتباط با آمریکا و مشارکت در هستۀ مخفیانۀ جاسوسی آمریکا محاکمه می شوند.

این مقام خاطر نشان کرده است، این دو برادر فعال با نام های دکتر آرش علائی و دکتر کامیار علائی متهم به مشارکت در طرح 32 میلیون دلاری آمریکا برای کمک به راه اندازی “براندازی نرم” در جمهوری اسلامی ایران هستند. گفتنی است ایران دائما ً آمریکا را به استفاده از فعالان و گروه هایی که با غرب در ارتباطند، بعنوان ابزارهایی برای براندازی رژیم متهم می کند.

این مقام وزارت اطلاعات “ایجاد بحران اجتماعی، برپایی اعتراض های خیابانی و برانگیختن ناآرامی ها و خصومت های قومی” را اهداف این توطئه برشمرده است. وکیل برادران علائی گفته است، انتظار دارد ظرف چند روز آینده حکم این دو برادر که محکومیت 10 سال حبس است، صادر شود. او در عین حال خاطر نشان کرده است، نسبت به این حکم تقاضای فرجام خواهد داد.

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوۀ قضاییه هفته گذشته خاطر نشان کرد، برادران علائی و دو مظنون دیگر متهم به “داشتن ارتباط با دشمنان نظام و تضعیف جمهوری اسلامی هستند.” اما بردن نام این مظنونین در آستانۀ به قدرت رسیدن باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا صورت می گیرد. اوباما اعلام کرده است که از انجام گفتگوی دیپلماتیک با ایران استقبال خواهد کرد. در همین حال، محافل برجستۀ سیاسی ایران از جمله احزاب تندرو و میانه رو به شدت دربارۀ چگونگی، مدت و زمان بهبود روابط با آمریکا و غرب مانور می دهند و با یکدیگر به مناظره می پردازند.

اما شهرت برادران علائی در محافل عمومی پزشکی ایران به خاطر بالا بردن سطح آگاهی مردم دربارۀ بیماری ایدز در ایران است. کامیار علائی تحصیلکردۀ مؤسسۀ آموزش عالی هاروارد در رشتۀ سلامت عمومی است. آرش علائی نیز به راه اندازی تعدادی کلینیک در ایران به منظور مداوای بیماری ایدز کمک کرده است.

برادران علائی در ماه ژوئن 2008 دستگیر شدند و تصور می شود در بخش زندانیان سیاسی زندان اوین باشند. چندین گروه بین المللی طرفدار حقوق بشر از جمله پزشکان مستقر در کمبریج، ایالت ماساچوست راه برادران علائی را دنبال کرده اند.

فرانک دوناگ هیو رئیس سازمان پزشکان در بیانیه ای اعلام کرده است، “به نظر می رسد دستگیری و در حال حاضر محاکمۀ این دو پزشک برجستۀ بیماری ایدز که سفرهای بسیاری نیز داشته اند، تلاشی برای بستن درهای همکاری های پزشکی و سلامت عمومی دربارۀ بحران های جهانی بهداشت باشد.”

هزاران تن طی هفتۀ گذشته با هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل تماس گرفته اند و خواستار آزادی برادران علائی شده اند. آمریکا و اتحادیۀ اروپا نیز بازداشت این دو برادر را محکوم کرده اند. وزارت خارجۀ آمریکا هفتۀ گذشته در بیانیه ای اعلام کرد، “در گذشته نیز ایران از اتهامات مشابهی برای متهم کردن و بازداشت فعالان جامعۀ مدنی و ایرانیانی که در جهت ارتقای درک متقابل میان دو کشور فعالیت کرده اند، استفاده کرده است.”

در این بیانیه آمده است، “ما به دولت ایران تأکید می کنیم با پایان دادن به سیاست بازداشت خودسرانۀ شهروندان خود و یا بکارگیری اتهاماتی مانند زیرپا گذاشتن امنیت ملی بعنوان بهانه ای برای هدف گیری هر شهروند ایرانی، به اصول بین المللی پایبند باشد.”

منبع: لوس آنجلس تایمز، 20 ژانویه