تحقیر تکذیب می ‌شود

نویسنده
حسین محمدی

» دو هفته پس از سفر احمدی‌نژاد به برزیل

با گذشت نزدیک به دو هفته از سفر محمود احمدی‌نژاد به برزیل٬ سفیر جمهوری اسلامی در این کشور گفت که ایجاد حاشیه در سفر محمود احمدی‌نژاد به برزیل ناشی از “جوسازی” رسانه‌های غربی است که تحت تاثیر “لابی صهیونیست” هستند.

در زمان ورود احمدی‌نژاد به برزیل٬ هیچ‌یک از مقامات بلندپایه‌ی این کشور برای استقبال از وی در فرودگاه حاضر نشدند؛ رفتاری که با واکنش تند رسانه‌های اصول‌گرا و برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

محمدعلی قانع‌زاده٬ سفیر جمهوری اسلامی در برزیل٬ اما می‌گوید که “سطح مقامات برزیلی حاضر در فرودگاه و نوع مراسم استقبال از رئیس جمهوری ایران با مراسم انجام شده برای سایر روسای جمهور کشورهای شرکت کننده تفاوتی نداشته است”.

این در حالی است که در گزارش سایت رسمی ریاست جمهوری در این باره آمده که احمدی نژاد در بدو ورود به ریودوژانیرو، تنها مورد استقبال معاون خود و سفیر جمهوری اسلامی در این کشور قرار گرفت.در مراسم بدرقه‌ی احمدی‌نژاد نیز هیچ از مسوولان برزیلی در فرودگاه حاضر نشدند.

قانع‌زاده همچنین گزارش رسانه‌های برزیلی درباره‌ی رد درخواست ملاقات احمدی‌نژاد با رییس‌جمهور برزیل٬ دیلما روسوف٬ را کذب دانسته است.

این در حالی است که پس از سفر احمدی‌نژاد٬ عوض حیدرپور، از اعضای کمیسیون امنیت ملی گفته بود: “اخبار رسیده حاکی از این است که برخوردی که با رئیس جمهور شده است بسیار سخیف بوده است و آقای احمدی نژاد باید همان ابتدا که وارد فرودگاه برزیل شده بود سفرش را ادامه نمی‌داد و باز می‌گشت”.

سفر احمدی‌نژاد به برزیل٬ با واکنش تند برخی از گروه‌های حامی حقوق‌بشر٬ مدافعان حقوق هم‌جنس‌گرایان و گروه‌های مذهبی در این کشور روبه‌رو شده بود. آن‌ها احمدی‌نژاد را نمونه‌ی “نفرت مذهبی” دانسته بودند. در این تظاهرات پلاکاردهایی نیز علیه احمدی‌نژاد٬ در دست تظاهرکنندگان بود.

یک وب‌سایت نزدیک به محمدباقر قالیباف٬ درباره‌ی سفر احمدی‌نژاد به برزیل٬ نوشته بود: “‌چگونه است زمانی که لولا داسیلوا برای شرکت در اجلاس گروه ۱۵ به ایران سفر کرده بود با استقبال منوچهر متکی وزیر خارجه وقت کشورمان روبرو شد. همچنین دیدار داسیلوا با رهبر انقلاب و رئیس مجلس شورای اسلامی در دستور برنامه‌های او قرار گرفته بود اما حضور مقامات ایرانی در این کشور با بی‌تفاوتی آنها روبرو شده است؟”

از موارد دیگری که در سفر احمدی‌نژاد به برزیل حاشیه‌ساز شد٬ انتشار عکس‌های وی با کارکنان فرودگاه و ماموران امنیتی بود. سایت فردا در این‌باره نوشته بود: “آیا وقت آن فرا نرسیده که دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به این اعمال یک سویه در سیاست خارجی و مورد بی‌مهری گرفتن مقامات بلند پایه کشورمان از سوی مسئولان دیگر کشورها پاسخگو بوده و واکنشی در خور این رفتار خارج از عرف دیپلماتیک نشان دهد؟”

احمدی‌نژاد در جریان تبلیغات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری٬ با اشاره به سفر سیدمحمد خاتمی به فرانسه٬‌گفته بود: “آن روزی که رئیس جمهور سابق با آن وضعیت به فرانسه رفت یکی از غم‌انگیزترین روزهای زندگی‌ام بود. ژاک شیراک در بالای پله‌های محل استقرار خود ایستاده بود و رئیس جمهور قبلی ایران در پایین پله‌ها از ماشین پیاده شد و پله‌های متعدد را پشت‌سر گذاشت تا به او برسد و این حرکت از موضع ضعف باعث تحقیر ما شد”؛ این روایت اما با تصاویر موجود از دیدار خاتمی با ژاک شیراک بسیار متفاوت بود.

پیش از این و در زمان ریاست‌جمهوری لولا داسیلوا٬ که روابط گرمی با جمهوری اسلامی داشت٬ این کشور پیشنهاد کرده بود که حکم سنگسار سکینه محمدی اشتیانی لغو و وی به برزیل پناهنده شود.

سفر احمدی‌نژاد به برزیل٬‌ نزدیک به دو ماه پس از انتشار اخباری مبنی بر آزار جنسی یک دختر خردسال در استخری توسط یک دیپلمات ایرانی انجام شده بود. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ابتدا اتهام‌ها علیه حکمت‌الله قربانی را رد کرد و آن‌ها را ناشی از “تفاوت فرهنگی” دانست٬ اما پس از بازگشت قربانی به ایران٬ وی از کار خود برکنار شد.

چند هفته پس از این اتفاق٬ خبرگزاری فارس نوشته بود که یکی از کارکنان سفارت جمهوری‌اسلامی در برزیل٬ هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته است.

دیلما روسوف، رئیس جمهوری برزیل در نخستین روزهای آغاز کارش بر پیشنهاد لولا داسیلوا، رئیس پیشین این کشور مبنی بر اعطای پناهندگی به سکینه محمدی آشتیانی، تاکید کرده بود و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود که این حکم را لغو کنند.

مقام‌های جمهوری‌اسلامی و محمود احمدی‌نژاد٬ پیش از این بارها از برزیل به عنوان کشوری که قادر است معادلات جهانی را تغییر دهد٬ نام برده بودند. اما پس از انتخاب روسوف به عنوان رییس‌جمهوری این کشور٬ روابط دو کشور به سردی گرایید.