نمایندگان جرات افشای عاملان جنایات را ندارند

نویسنده

» گزارش کمیته حقیقت یاب محرمانه خواهد ماند

در حالی که  دادگاه بسیاری از فعالان سیاسی دستگیر شده پس از انتخابات به صورت علنی برگزارشد، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اعلام کرد که نتیجه تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره حوادث پس از انتخابات، به صورت علنی منتشر نخواهد شد.

حسین سبحانی نیا به خبرگزاری مهر گفته است که نتیجه این تحقیقات، در هفته جاری تنها در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.

 به گفته این نماینده مجلس مسائل مربوط به حوادث پس از انتخابات، مسائل کوی دانشگاه و دستگیری‌های اخیر، از مهمترین محور‌های این گزارش است.

 کمیته حقیقت یاب مجلس، پس از انتخابات 22 خرداد و بازداشت های گسترده فعالین سیاسی و مطبوعاتی و همچنین معترضان به تقلب صورت گرفته در انتخابات، با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. براساس گزارش ها برخی از اعضای این کمیته متهم هستند که درصدد جلوگیری از افشای حقیقت ، عضو این کمیته شده اند. از سوی دیگر در مسیر انجام تحقیقات این کمیته نیز فراز ونشیب های فراوانی به وجود آمد. به عنوان نمونه می توان به استعفای کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از عضویت در این کمیته اشاره کرد.

اعلام غیرعلنی بودن جلسه قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب درحالی صورت می گیرد که طی هفته های گذشته با مرگ دکتررامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه بر پیچیدگی های این پرونده افزوده شده است.

این پزشک جوان پیشتر در مجلس و در حضور اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس، درباره وقایع و جنایات بازداشتگاه کهریزک سخن گفته بود.

اگر چه  دادستان تهران گفته است که علت مرگ این پزشک جوان مسمومیت دارویی بوده است امامسعود پزشکیان،  نماینده تبریز با رد چنین ادعاهایی با توجه به سلامت روانی وی گفته است که ادعای خودکشی امکان وقوع ندارد.

بازداشتگاه کهریزک، محلی بود  که تعدادی از معترضان به انتخابات 22 خرداد به آنجا فرستاده شدند.

پس از  جان باختن سه نفر دراین بازداشتگاه،، مسوولان مدعی شدند آیت الله خامنه ای دستور تعطیلی این بازداشتگاه را به دلیل غیراستاندارد بودن آن صادر کرده است. البته گفته نشد که غیراستاندارد بودن به شرایط زندان برمی گردد یا بدرفتاری مسوولان زندان.

بعد تر اعلام شد که تعدادی از مسولان و کارکنان متخلف کهریزک بازداشت شده اند اما تاکنون اسامی و سمت این افراد اعلام نشده و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به جنایات کهریزک تشکیل نشده است.

در عین حال از احمدی مقدم  و سردار رادان، مسولان نیروی انتظامی  و  سعید مرتضوی ، دادستان وقت تهران به عنوان  متهمان پرونده کهریزک نام برده می شود اماتاکنون هیچ خبری درباره مورد بازخواست قرار گرفتن این سه مقام مسول منتشر نشده است. اکنون نیز به نظر می رسد یکی ازعلل غیر علنی اعلام شدن گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس، به این قضیه مربوط باشد.