هراس اسرائیل از لغو حمله به سوریه

نویسنده

» گزارش لوس‌آنجلس تایمز از واکنش تل آویو

تصمیم ناگهانی دولت اوباما در به تاخیر انداختن حمله آمریکا به سوریه به منظور گرفتن مجوز از کنگره، موجب نگرانی اسرائیلی‌ها شد.

بسیاری تصمیم لحظه آخر اوباما را نشانی از بی‌میلی آمریکا نسبت به درگیری شدن در خاورمیانه می‌دانند که برای کشوری که در مقابل دشمنانش شدیدا به آمریکا وابسته است نگران‌کننده است.

حتی اگر آمریکا نهایتا تصمیم به تنبیه سوریه به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی بگیرد، تاخیر اوباما در اسرائیل صدای عده‌ای را که از حمله یک‌جانبه علیه ایران طرفداری می‌کنند بلند می‌کند.

تعجبی ندارد که اعلامیه اوباما تبدیل به تیتر اول روزنامه‌های یکشنبه اسرائیل شد. جایی که شهروندان با عجله ماسک‌های ضدشیمیایی دریافت می‌کنند تا از حمله احتمالی سوریه یا ایران در پاسخ به حمله آمریکا در امان باشند.

برخی هم تامل بیشتر اوباما را ستوده‌اند. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند آمریکا نهایتا به سوریه حمله می‌کند و با یک آمریکای متحد این حمله شدیدتر هم خواهد بود. اما در منطقه‌ای که بیشتر به قدرت نظامی اهمیت داده می‌شود تا ایده‌آل‌های دموکراتیک، این تصمیم به عنوان ضعف تلقی می‌شود.

اوری آریل وزیر مسکن اسرائیل که به توصیه‌های نتانیاهو برای رعایت سکوت درباره این موضوع حساس گوش نکرده می‌گوید: “در ایران جشن می گیرند و احتمالا سرعتشان را برای ساخت سلاح هسته‌ای زیاد کرده‌اند. اگر کسی فکر می‌کند این رئیس‌جمهور بر پایه شواهد مربوط به ایران در عبور از خط قرمز به این کشور حمله خواهد کرد، دچار توهم هستید.”

نفتالی بنت، وزیر اقتصاد اسرائیل نیز عنوان کرده این اتفاقات ثابت می‌کند که اسرائیل باید به خود متکی باشد.

نتیانیاهو که نسبت به تصمیمات واشنگتن واکنش مستقیم نشان نداده است سعی کرده به جای نگرانی از خود اطمینان نشان دهد و عنوان کرد که اسرائیل آرام و از خود مطمئن است.

اما مقامات دیگر اسرائیلی چنین نظری ندارند. جاکوب دایان، مقام پیشین اسرائیلی در لوس‌آنجلس گفت: “موضوع سوریه نیست، موضوع ایران است. اگر آمریکا ضعیف ظاهر شود، بر اسرائیل هم تاثیر می‌گذارد. ما نیاز داریم که آمریکا قوی باشد.”

اسرائیل به عنوان تنها کشوری در خاورمیانه که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد بارها تهدید کرده به منظور جلوگیری از ایران در پیوستن به باشگاه هسته ای، به تاسیسات هسته‌ای این کشور حمله خواهد کرد. ایران بارها عنوان کرده که برنامه هسته‌ای این کشور تمام صلح‌آمیز است.

سال گذشته احتمال حمله اسرائیل بالا گرفت اما نتانیاهو در حمله بدون حمایت آمریکا با مخالفت اعضای حزب خود مواجه شد. اوباما در سفر خود به اسرائیل در اوایل امسال به اسرائیلی‌ها اطمینان داد که پشتیبان آنها خواهد بود.

ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا که مذاکرات صلح با سوریه را در دهه ۱۹۹۰ رهبری می‌کرد می‌گوید: “اسرائیلی‌ها بی‌صبر و عصبی هستند و نتایج فوری می‌خواهند. اما بین زمانبندی یک ابرقدرت و کشور کوچکی که با تهدید جدی مواجه است، تفاوت وجود دارد. توصیه من به اسرائیل صبر است و اینکه ببینند چه پیش می‌آید.”

اما بسیاری این تاخیر را به عنوان اشتباهی دیگر در رشته اشتباهات آمریکا از زمان بهار عربی توصیف می‌کنند. بسیاری در اسرائیل هنوز اوباما را به خاطر تنها گذاشتن حسنی مبارک رئیس‌جمهور سابق مصر، که مورد اعتماد آمریکا و اسرائیل بود، مقصر می‌دانند.

برای اسرائیل تصمیم کنگره آمریکا بسیار حساس است. با این‌که رهبران اسرائیل از آمریکا و جامعه بین‌المللی خواسته‌اند بشار اسد را تنبیه کنند، اما اسرائیل سعی کرده از درگیر کردن خود در مناظره آمریکا در این تصمیم‌گیری اجتناب کند.

آمریکا گفته است که در هر صورت حمله به سوریه در جهت حفاظت از اسرائیل خواهد بود.

منبع: لوس‌آنجلس تایمز - اول سپتامبر