هند طلب ایران را به روپیه می پردازد

نویسنده

» گزارش فرست پست معاملات نفتی ایران

وزیر نفت هندوستان، ویراپا مویلی، گفت که هندوستان با پرداخت پول نفت ایران به روپیه می تواند در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳  تا ۸.۵ میلیارد دلار پس انداز کند.

هندوستان برای عبور از تحریم های  امریکا، نفت ایران را به روپیه می خرد و با بالا رفتن دلار، خرید نفت از ایران جذاب تر شده است. بالارفتن واردات نفت از ایران می تواند به سقوط روپیه در برابر دلار نیز کمک کند.

مویلی در نامه ای به مانموهان سینگ، نخست وزیر هندوستان، توضیح می دهد که این روش از بالارفتن قیمت ارز خارجی در برابر روپیه، جلوگیری می کند.

وزیر نفت هند گفت که پس انداز هند در بخش انرژی می تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

پیشنهاد مویلی با تمایل دولت هند به افزایش واردات از ایران همراه شد و به بالارفتن ارزش روپیه که بیشترین سقوط را در ۱۸ سال گذشته داشت، کمک کرد.

تحریم های آمریکا و اروپا علیه بخش نفت ایران صادرات نفت این کشور را به نصف رسانده است. صاردات نفت ایران ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود.

در نیمه اول سال ۲۰۱۳ صادرات نفت ایران از چهار خریدار بزرگ اش، چین،هند، ژاپن و کره جنوبی، بیش از پنجاه درصد سقوط کرد و به ۹۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

تحریم های اروپا و آمکریکا باعث شد که ایران قبول کند نفت خود را در برابر دریافت روپیه بفروشد و همین امر منجر به تقویت روپیه شد.

وزیر اقتصاد هند در ماه اوت گفت:  “بین تحریم های سازمان ملل و تحریم های مطلق ممکن است فضای بیشتری برای واردات از ایران بوجود بیاید.”

هفت ماه اول امسال، واردات هند از ایران ۴۶ درصد افزایش داشته است.

فرست پست، 1 سپتامبر