شورای نگهبان را بی اعتبار می خواهند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ادامه نگرانی جنتی و همفکرانش از انتخابات خبرگان

در ادامه ابراز نگرانی های منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری و روایت سناریوهای مختلف برای ردصلاحیت های احتمالی، دبیر شورای نگهبان جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی که گفته بود “معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، بر مبنای نظرمراجع قانونی است و نه چیز دیگر” مدعی شده است که شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها “بر سه اصل شرع، اخلاق و قانون تاکید دارد”.

آیت الله احمدجنتی در جریان “همایش روسای دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استانهای سراسر کشور” گفت: “نمایندگی مجلس خبرگان منافع اقتصادی ندارد. اما «قدرت طلبان»قصد دارند با ورود به این نهاد برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند.”

او در اظهارات خود اضافه کرده است که “در انتخابات مشکل شورای نگهبان با کسانی است که هدف آنها نشستن بر کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی «به هر قیمتی» است. زیرا آنها شورای نگهبان را مانع خود می دانند.”

به گفته دبیر شورای نگهبان “مهم‌ترین تلاش آنها تضعیف شورای نگهبان و بد بین کردن مردم به شورای نگهبان است تا نظارت این نهاد را در جامعه «بی اعتبار» جلوه دهند.”

احمدجنتی همچنین تاکید کرده است که “ما بر سه اصل شرع، اخلاق و قانون تأکید داریم و سعی می کنیم وظیفه خود را انجام دهیم. امیدوارم با توکل به خداوند بتوانیم به وظایف قانونی خود به درستی عمل کنیم.”

این اظهارات احمد جنتی در شرایطی منتشر شده است که به نظر می رسد بخشی از گفته های او کنایه به اکبرهاشمی رفسنجانی است و در بخشی دیگر به سخنرانی اخیر حسن روحانی درباره انتخابات واکنش نشان داده است.

احمد جنتی پیش از این در ۴ بهمن ماه سال گذشته در جریان “گردهمایی ناظرین امین انتخابات” در مشهد نیز گفته بود: “عده ای هستند که با علم به اینکه رد صلاحیت می شوند؛ با قصد لطمه زدن به اعتبار شورای نگهبان وارد عرصه انتخابات می شوند. اما شورای نگهبان هیچ انعطافی ندارد و طبق قانون به وظایف خود عمل خواهد کرد.”
او با اشاره به اهمیت نظارت شورای نگهبان در انتخابات پیش رو بدون نام بردن از آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی افزوده بود: “ما در شورای نگهبان افرادی را رد صلاحیت کرده ایم که هیچ احدی جرات رد صلاحیتشان را نداشته و این بدان معناست که شورای نگهبان بر سر حفظ و حراست از کیان نظام اسلامی با هیچ کسی معامله نمی کند…عده ای بر ما انتقاد وارد می کردند که چرا فلان فرد مشهور را رد صلاحیت کرده اید و یک فرد معمولی را تائید می کنید که باید گفت هر گونه رد و یا تایید صلاحیتی صرفا بر اساس قانون انجام شده و در این راستا هیچ مسامحه ای صورت نگرفته و هر کجا که غفلتی واقع شد ضربه خورده ایم.”

این کنایه دبیر شورای نگهبان درحالی در آن زمان مطرح شده بود که اکبرهاشمی رفسنجانی چند روز پیش از آن ۲۴ دی ماه در جریان دیدار خود با مسولین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید کرده بود که “متأسفانه برخی مسؤولین در ابراز نگرانی‌ها و تهدیدات سیاسی خود کسانی را مخاطب قرار می‌دهند که در جامعه هیچ یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رأی مردم را ندارند و گویا این کارسازترین ابزار قدرت است.”

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به گفته رهبر جمهوری اسلامی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر رای مردم را “حق الناس” خوانده بود در این اظهارات خود گفته بود که “امیدواریم از لحاظ قانون در همه‌ی مراحل ثبت‌نام، نظارت، اجرا و شمارش، هیچ شبهه‌ای نداشته باشیم تا حماسه‌های سیاسی مردم ایران به خوبی شکل بگیرد.”

احمدجنتی اما در بخش دیگر از گفته های خود که به معیار شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت ها اشاره کرده است به نظر واکنش به گفته های اخیر حسن روحانی درباره انتخابات می رسد.

رییس دولت جمهوری اسلامی ۹ خردادماه با اشاره به اتهام ها و برچسب هایی که به افراد مختلف پیش از انتخابات زده می شود گفته بود: “همه ما در درون جامعه اسلام، قانون اساسی، انقلاب، امام و رهبری را قبول داریم، بنابراین هر گروه جناح و حزبی که قانونی است، باید بتواند فعالیت قانونی کند. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، بر مبنای نظرمراجع قانونی است و نه چیز دیگر. به هیچ وجه در انتخابات به اتهامات و شایعات نمی توانیم توجه کنیم.”

وی همچنین تاکید کرده بود که “دولت به هیچ‌وجه به عنوان حامی این جناح یا آن جناح وارد انتخابات و درگیر جریان‌های سیاسی نخواهد شد، زیرا دولت، فرای جناح‌ها ، احزاب و تجمعات سیاسی است و تنها به عنوان مجری قانونی وارد عمل می‌شود. درست است که دولت باید پایش را از رقابت‌های سیاسی بیرون بکشد، اما نباید اینگونه باشد که قوای دیگر و شبه دولتی‌ها و سایر جمع‌های قدرتمند حق داشته باشند، به عنوان حامی جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شوند.”

به گفته حسن روحانی”مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار و یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است زیرا این حرف برای انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مدیران رده بالای کشور که مسئولیتشان فراتر از احزاب و جناح‌ها است باید به شیوه ای عمل کنند که این تهمت به آنها زده نشود.”

او همچنین گفته بود که “انتخابات بدون رقابت امکان پذیر نیست و انتخابات غیر آزاد معنا ندارد و اگر انتخابات شد یعنی آزادیم و اگر انتخابات به معنی واقعی بود، می‌توانیم همه در آن رقابت سالم داشته باشیم و همه باید شرایط این انتخابات سالم را فراهم کنیم. از امروز شروع نشود که این آقا در فلان شهر نباید صحبت کند و آنقدر برچسب داریم که نمی‌دانم چگونه تولید می‌شود. بنابراین ببینیم چگونه می‌توانیم دنیای اسلام را به الگوی جمهوری اسلامی دعوت کنیم.”

واکنش اخیر احمد جنتی به گفته های حسن روحانی البته اولین رویارویی در گفته های آنها نیست، از ابتدای سال جاری تاکنون چندین بار دبیر شورای نگهبان و رییس دولت جمهوری اسلامی اظهاراتی را مطرح کرده اند که در حقیقت در پاسخ به گفته های یکدیگربوده است.

چنانکه در همین ارتباط گفته های ۹ خرداد حسن روحانی نیز خود در واکنش به گفته های همزمان و پیشین احمدجنتی درباره انتخابات مجلس و خبرگان رهبری بود. احمد جنتی هم ۹ خرداد در دیدار با فرمانداران گفته بود که “برخی افراد در سمت‌های دولتی گرایش‌های سیاسی مختلفی دارند و به صراحت این گرایشات را اعلام می‌کنند. دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند.”

او همچنین گفته بود که “امسال انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پیش داریم و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دولت و وزارت کشور نمی‌توانند به جریان خاصی گرایش داشته باشند. وظیفه‌ای که قانون بر عهده آنها گذاشته است باید به طور کامل اجرا شود. متاسفانه برخی مقامات ما گرایشات سیاسی خود را مخفی نمی‌کنند و به صراحت اعلام می‌کنند که به جریان سیاسی خاصی وابسته هستند. آیا یک عضو حزب می‌تواند در اجرای انتخابات جانبدارانه عمل نکند؟”

احمد جنتی البته در حالی از عدم بی طرفی برخی مسولان دولتی ابراز نگرانی کرده است که در سال های گذشته بسیاری از چهره ها و افراد مختلف در جمهوری اسلامی در اظهار نظرهای خود پیرامون انتخابات، او و شورای نگهبان را به جانب داری از اصولگرایان و رد صلاحیت اصلاح طلبان و افراد مستقل متهم کرده اند.

احمد جنتی یا محمد یزدی و برخی دیگر از اعضای شورای نگهبان که مسولیت تایید صلاحیت کاندیداهای خبرگان رهبری یا مجلس شورای اسلامی را دارند خود همزمان از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند که این تشکل در کنار جامعه روحانیت مبارز در سالهای گذشته در حمایت از اصولگرایان برای انتخابات فعالیت می کند و برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز از چند ماه پیش درحال برنامه ریزی و فعالیت سیاسی است.

از دیگر سو اما اشاره اخیراحمد جنتی به اینکه “قدرت طلبان قصد دارند با ورود به خبرگان رهبری برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند” در ادامه نگرانی های دامنه دار او و سایر منصوبان آیت الله علی خامنه ای از انتخابات مجلس خبرگان رهبری نقش و پیروزی احتمالی هاشمی رفسنجانی یا روحانیون نزدیک به او در انتخابات و البته تعیین رهبر آینده جمهوری اسلامی مطرح شده است.

درهمین ارتباط دبیر شورای نگهبان ۲۹ اردیبهشت ماه نیز در اظهاراتی دیگر در جمع طلاب و روحانیون گفته بود: “باید با حساسیت از مسائل مربوط به انتخابات و کیفیت فعالیت افراد در آن مطلع باشید. الآن افرادی در این انتخابات(خبرگان رهبری) فعال شده اند که «مسئولیت‌های بالایی» هم دارند، اما اساساً چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند و همه هَمِّشان افزایش قدرت خودشان و کاهش اقتدار ولایت است. البته تا الآن خدا لطف کرده و مانع تحقق اهداف آنان شده است.”

او ۱۹ دی ماه سال گذشته هم طی اظهاراتی در جریان همایشی با نام “هم اندیشی ولایتمداران استان فارس” گفته بود: “خبرگان آینده سرنوشت ساز است و از مدتها قبل هم گروهی به فکر قبضه کردن خبرگان هستند و از طرفی دیگر افراد متدین، ولایی، امام و رهبری دوست هستند که همواره به دنبال رصد کردن فعالیت ها حرکت می کنند و اجازه انحراف را نخواهند دارد.”

او در این گفته هایش البته از شخص یا گروه خاصی نامی نبرده اما تاکید کرده بود: “افرادی که که از جانب گروهی مد نظر قرار گرفته اند هیچکدام صلاحیت ندارند در این میان خبرگان باید افرادی باشد که در زمان انتخاب رهبری فردی را که دارای تقوا، جسارت، بصیرت، و مورد قبول علما باشد را مطرح کنند. کسی که به عنوان رهبر از جانب خبرگان «انتخاب می شود» باید نبض سیاست و اقتصاد جهان را بشناسد و از طرفی نقشه دشمنان را پیش بینی کند.رهبر جامعه اسلامی نباید از تهدید دشمنان بترسد بلکه باید با ایستادگی و بصیرت تمامی نقشه ها را خنثی کند.”

با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری برخی رسانه ها مدعی اند که روحانیون اصلاح طلب همراه با اکبرهاشمی رفسنجانی رییس سابق مجلس خبرگان، علی اکبرناطق نوری، سید حسن خمینی و فرزندان برخی از روحانیون و مراجع تقلید شیعه و همچنین رییس کنونی دولت جمهوری اسلامی، حسن روحانی که خود یکی از اعضای فعلی مجلس خبرگان و رییس “کمیسیون صیانت از رهبری” است، برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری که ۷ اسفندماه سال جاری برگزار می شود برنامه ریزی کرده اند.

از سوی دیگر مرگ آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری در خردادماه گذشته و بیماری پروستات رهبر جمهوری اسلامی، کهنسالی بسیاری از اعضای کنونی خبرگان رهبری و بیماری و مرگ تعدادی از آنها در کنار پرنفوذ تر شدن آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته ترس از آینده رهبری در جمهوری اسلامی را در میان منصوبان آیت الله علی خامنه ای افزایش داده است.