پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران…

 

 

 

ماجرای پیچیده یک اتفاق ساده

نویسنده: مرجان نعمت طاوسی

144ص،‌ تهران: انتشارات آگه، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه داستان های کوتاهی است که اغلب از نگاه راوی سوم شخص بازگو شده و حول یک محور مشترک شکل گرفته اند. در اغلب داستان ها، نویسنده از نگاهی فلسفی، به خاطرات و دغدغه ها و دلتنگی های شخصیت های اصلی پرداخته است. واگویه های درونی شخصیت های داستان، به طور عمده از نگاه راوی دانای کل توصیف شده اند. از نظر ساختار، کتاب شامل هفت فصل است: فصل صفر، فصل یکم: گرایش به انسان، فصل دوم: گرایش به لذت و هیجان، فصل سوم: گرایش شدید به منطق، فصل چهارم: گرایش شدید به غم، فصل پنجم: گرایش شدید به مرگ، فصل آخر.

 

 

انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی

نویسندگان: جان ماناگن، پیتر جاست

مترجم: احمدرضا تقاء

211ص، تهران: نشر ماهی، 1389، چاپ اول

این کتاب، خوانندگان را به گونه ای مختصر و مفید با مبانی انسان شناسی آشنا می کند. نویسندگان که از فارغ التحصیلان برجسته رشته انسان شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا هستند و سال ها تجربه تدریس دانشگاهی را پشت سر دارند، بیش از تاکید بر کشفیات انسان شناسان، تلاش کرده اند بر نوع نگاه انسان شناسان به آموخته هایشان، و به عبارتی، بر مقدم شمردن مفاهیم بر داده ها تاکید کنند. بنا براین آنها در کتاب حاضر، بیش از آن که به مرور جدیدترین جریان های این حوزه بپردازند، به مسائلی پرداخته اند که از دیرباز رکن اصلی پژوهش های انسان شناختی بوده و در این حوزه ارزش ماندگار داشته است.

 

 

احمد رضا احمدی از ایوان خانه اشان فرار کرد (مصور، رنگی)

تصویرگر: کریم نصر

48ص، تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از شعرهای جدید «احمد رضا احمدی» است که با تصاویر و طرح های زیبایی به چاپ رسیده است. «اگر در بسته شود»، «شب با کبریت تو»، «شبی شکسته بود»، «شب طویل»، «همانگونه که»، «گیسوی تو را»، «ای یارم»، «هزار دوزخ»، «دستان تو»، « در کمین»، «چه ایمن»، «زیباترین»، «پوشیده»، «از سرما»، «همه بازگشت ها» و «دست هایم»، عناوین شعرهای این مجموعه کوچک اما زیبا و خواندنی هستند. در شعر «از سرما» می خوانیم: [این اردیبهشت/این فروردین/حتی سراسر تابستان/ما را تسلی نیست.]

 

 

از این دو راهه منزل

نویسنده: بهاء الدین خرمشاهی

380ص، تهران: نشر قطره، 1389، چاپ اول

این کتاب، شامل مجموعه ای از مقالات نویسنده در زمینه قرآن پژوهی، دین، فلسفه، عرفان، ادبیات قدیم و جدید، یاد بزرگان و نقد کتاب است. «بهاء الدین خرمشاهی»، پژوهشگر و مقاله نویس پرکار و سخت کوشی است که تاکنون بیش از 1100 مقاله نوشته. عناوین بعضی از مقالات کتاب عبارت انداز: «درباره فقه اللغه قرآن»، «گفتگو در زمینه ترجمه قرآن»، «عقل و دین»، «بعضی نابسامانی ها در غزلیات مولانا/شمس»، «تجربه کاری و روان شناسی سعدی»، «چرا حافظ همیشه با ماست؟ »، «سهل و ممتنع در سخن سعدی»، «غزل هایی نویافته از حافظ، مکتوب در زمان حیات او(؟)»، «محتوا و صورت در غزل حافظ»، «فال حافظ»، «آیا شعر حافظ برای جوانان مفهوم است؟»، «کجا چگونه دگر مثل شاملو داریم»، «کیوان قروینی» و…

 

 

سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی

نویسنده: محمود امیدسالار

544ص،‌ تهران:‌ بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه سی و دو مقاله درباره نقد و تصحیح متون ادبی فارسی است. این مقالات در چهار بخش با عناوین «شاهنامه»، «متون»، «فن تصحیح متن» و «مباحث ادبی» دسته بندی و ارائه شده اند. عناوین بعضی از مقالات این مجموعه عبارت انداز: «نسخه شاهنامه لندن»، «عبارتی از مقدمه شاهنامه ابومنصوری»، «دو بیت از شاهنامه تصحیح خالقی مطلق»،‌«اقبال آشتیانی و برنامه تصحیح شاهنامه»، «علامه قزوینی، شاهنامه»، «نظری بر بوطیقای شاهنامه»، «متن نهایی شاهنامه»، «تاریخ بیهقی و سواد امیران غزنوی»، «علامه قزوینی و فن تصحیح: ملاحظاتی پیرامون چهار مقاله»، «داراب نامه طرسوسی»، «سمک عیار»، «علی نامه ربیعی»، «گرشاسپنامه»، «اهمیت اعجام صحیح در تصحیح انتقادی متن»، «خالقی مطلق و فن تصحیح متن در ایران»، «قدمت نسبی برخی از متون فارسی موجود در روایات زردشتی» و «بهار و تصحیح متن».

 

 

نمایش های ایرانی، جلد سوم: آیین مزدایسنا

نویسنده: صادق عاشورپور

235ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1389، چاپ اول

جلد سوم از مجموعه «نمایش های ایرانی» به معرفی و بررسی نمایش های آیین «مزدایسنا» اختصاص دارد. کتاب، با سخنی کوتاه درباره این آیین و فلسفه و اعتقادات آن آغاز می شود. عناوین بعضی از مباحث جلد سوم عبارت انداز: «میر نوروزی (میرمیران)»، «میر میران یعنی چه؟»، «شاه کشی»، «منشاء و پیدایش نمایش میر نوروزی»، «چگونگی تدارک وسایل نمایش میر نوروزی»، «نمایشگران نمایش میر نوروزی»، «چگونگی اجرای میرنوروزی»، «سقوط میرنوروزی»، «کوسه برنشین و میر نوروزی»، «نمادها و نشانه ها در میر نوروزی»، «پیشینیان و میر نوروزی»، «میرنوروزی در زمان خلفا»، «مردگیران»، «چگونگی نمایش مردگیران و اجرای آن»، «منشاء و پیدایش نمایش مردگیران»، «شبیه کراسوس»،‌«منشاء و پیدایش نمایش شبیه کراسوس»،‌«کاغذین جامگان»، «منشاء و پیدایش نمایش کاغذین جامگان»، «سوگ سیاوش» و…

 

 

دوله ها و سلطنه ها در عصر قاجار

نویسنده: عزت الله رکوعی

406ص، تهران: نشر کیوان، 1389، چاپ اول

این کتاب، بیوگرافی و شرح احوال گروهی از «دوله ها» و «سلطنه ها» در عصر قاجار است. کتاب، به صورت الفبایی و در قالب یک فرهنگ تدوین شده است. نخستین شخصیت معرفی شده، «آصف الدوله»، از رجال اوایل عصر قاجار و آخرین آنها، «میرزا ابوالحسن خان»، معروف به «یغما جندقی»، شاعر و ادیب اواخر این عصر است.

جشن ها و آیین های ایرانی از دیروز تا امروز

نویسنده: منصوره میرفتاح

492ص، تهران: نشر محمد، 1389، چاپ اول

این کتاب به بررسی آیین ها و مراسم ملی و مذهبی،‌ همچنین جشن ها و سوگواری های ایرانیان، از گذشته های دور تا به امروز می پردازد. بسیاری از این آیین ها و مراسم هم چون «جشن مهرگان»، «جشن سده»، «شب یلدا»، «چارشنبه سوری» و «جشن نوروز»، میراث به جا مانده از تاریخ و تمدن ایران در دوران پیش از اسلام است. برخی از آنها نیز مانند «عید مبعث»، «عید فطر»، «عید غدیر» و مراسم و عزاداری ماه محرم، پس از گسترش اسلام و سپس تشیع در ایران رواج یافته است. 

تاریخ سخت کشی

نویسنده: عباسقلی غفاری فرد

343ص،‌ تهران: انتشارات نگاه، 1388، چاپ اول

این کتاب، گزارشی تاثرانگیز از آزار و شکنجه انسان ها، در دوره های مختلف تاریخ ایران است. نویسنده با مراجعه به اسناد، مدارک و منابع تاریخی،      نمونه های گوناگونی از «سخت کشی» در روزگاران گذشته را به تصویر     می کشد و البته از دیدگاه تاریخی به این پدیده می نگرد. او از «بریدن اندام ها»، «کندن پوست»، «سوزانیدن و کباب کردن»، «پاره پاره کردن»، «زنده به گورکردن» و سایر آزارها و شکنجه های دردناک، همراه با نمونه های تاریخی آنها، سخن می گوید. سرنوشت دردناک و غم انگیز «بابک خرم دین»، «حسین بن منصور حلاج»، «عبدالله بن مقفع»، «مانی»، «مزدک»، «مازیار» و «ملک المتکلمین»، همچنین آزار و شکنجه برخی از رجال و شخصیت ها در کشورهای همسایه ما در دوره های گوناگون تاریخی، نمونه هایی از «سخت کشی» است که در این کتاب بازگو شده است.

 

 

ابتدانامه

سراینده: سلطان ولد

تصحیح: محمد علی موحد، علیرضا حیدری

408ص، تهران: انتشارات خوارزمی، 1389، چاپ اول

تصحیح حاضر از مثنوی «ابتدا نامه»، بر اساس کهن ترین نسخه های موجود از این اثر، صورت گرفته است. «سلطان ولد» فرزند ارشد «مولانا»، در سال 690 ه. ق به تبعیت از پدر، به سرودن این مثنوی پرداخت. «ابتدانامه» بالغ بر ده هزار بیت است و بر وزن «الهی نامه»، اثر «سنایی» سروده شده است. ارزش تاریخی و تعلیمی «ابتدانامه» بیش از ارزش ادبی آن است؛ چرا که این مثنوی، قدیمی ترین گزارش دست اول از ماجرای «شمس» و «مولانا» را در اختیار ما می گذارد. از نظر تعلیمی نیز، «ابتدانامه» را می توان ذیلی بر «مثنوی» دانست؛ ذیلی که هم تلقی و برداشت نزدیک ترین کسان «مولانا» را از تعالیم او منعکس می سازد، و هم درک و فهم تحولاتی را که پس از «مولانا» در راه و روش سلسله ای که به نام او ایجاد شد، آسان می کند.

درآشپزخانه حسن آقا

نویسنده: حسن عبدالکریمی

344ص، تهران: نشر تاریخ ایران، 1389، چاپ اول

این کتاب، به وسیله «حسن کریمی» که یکی از قدیمی ترین و مجرب ترین آشپزان کنونی ایرانی است، برای آموزش آشپزی مدرن و ایرانی به علاقمندان نوشته شده است. او حدود چهل سال است که به آشپزی اشتغال دارد و این حرفه و هنر را دنبال می کند. «کریمی» آشپزی را تحت نظر «هما فرمانفرمائیان» که خود زنی با کفایت بود، آغاز کرد و رموز آن را از او آموخت. دستورالعمل هایی که برای آشپزی مدرن و ایرانی در این مجموعه ارائه شده، حاصل سال ها تجربه و تلاش است و تداوم تاریخ چهارهزار ساله آشپزی ایران را همچنان زنده نگه می دارد.