احمد منتظری: در هرکاری یک پرونده امنیتی باز می کنند

نویسنده
سارا سماواتی

» برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری در مصاحبه با فرزندش

امسال هم مانند سالهای پیش مراسم سالگرد آیت الله منتظری در نجف آباد برگزار کردید. امااز آنجایی که شهر قم محل اقامت طولانی وی و خانواده اش است و نیز دفتر و منزل او هم آنجا قرار دارد، انتظار این بود که علاوه بر نجف آباد مراسمی هم در قم برگزار شود؛اتفاقی که نیفتاد.در این ارتباط با احمد منتظری گفت و گو کرده ایم که خبر از حضور لباس شخصی ها و تعطیل این مراسم می دهد.

متن مصاحبه در پی می آید.

 

آقای منتظری علت خاصی برای برگزاری مراسم آیت الله منتظری تنها در نجف آباد داشتید؟

پس از وفات آیت الله منتظری ما طبق عرف و سنت در صدد برگزاری مراسمی در شأن ایشان بودیم که متأسفانه در شب اول با تشکیل جمعیتی از لباس شخصی‌ها جلسه را تعطیل کردند.در مراسم شب چهلم هم با وجود اینکه مراسم با آرامش کامل برگزار شد و همانطور که ما از مردم خواسته بودیم هیچ شعاری داده نشد، باز متأسفانه تعداد زیادی از مردم را که به آرامی در حال خروج از جلسه بودند، دستگیر کردند. در بازداشت با توهین و تحقیر با آنها برخورد کردند. آنها را کتک زدند برخی را سرتا پا برهنه کرده بودند و بعضی از آنان را ۷۵ روز در بازداشت نگه داشتند و خیلی آنان را اذیت کردند.

 

امسال هم شما برای برگزاری مراسم در محل مراجعه کردید یا بر اساس همان تجربه مراعات کردید که مشکلی پیش نیاید؟

در واقع می خواستیم که مشکلی پیش نیاید. چون امنیت مردم برای ما مهم است. وقتی ما اعلام می کنیم مراسم هست یعنی باید بتوانیم امنیت شرکت کنندگان را هم تضمین کنیم. باید ببینیم یک امنیت بالای پنجاه درصدی وجود دارد آنوقت از مردم بخواهیم که تشریف بیاورند.

 

ولی قاعدتاً شما باید بتوانید هم مراسم برگزار کنید و هم از نیروی انتظامی خواهان برقراری امنیت شوید. به ویژه که آقای منتظری یک شخصیت ملی محسوب می شوند.

در مورد آقای منتظری متأسفانه اینطور نبوده است. در هر کاری که به ایشان مربوط باشد، می آیند و یک پرونده امنیتی باز می کنند. در همان مراسم شب چهلم ایشان هم که آن اتفاقات تلخ روی داد مگر نیروی انتظامی حضور نداشت؟ کافی است که یک عده لباس شخصی را بفرستند و به نیروی انتظامی هم بگویند دست اینها را باز بگذارید تا هر کاری می خواهند بکنند. در شب چهلم دقیقاً همینطور شد.

نکته جالب اینکه یکی از روحانیون که دیده بود لباس شخصی ها دارند مردم را کتک می زنند و نیروی انتظامی هم تماشا می کند. گفته بود: “خدا لعنت کند شما را”. افسر نیروی انتظامی خیلی ناراحت شده و گفته بود: خدا لعنت کند خودتان را! خودتان دارید با خودتان اینکار ها را می کنید. ما چه کنیم؟ به ما دستور داده اند دخالت نکنیم. یعنی سکوت نیروی انتظامی اینقدر علنی هست!

 

یعنی از نفرین یک روحانی رنجیده بود؟

رنجیده بود و گفته بود شما خود روحانیون هستید که دارید خودتان را از بین می برید دارید بر علیه خودتان تضییقات می کنید. در واقع جان کلام را گفته بود!

 

آقای منتظری! به هر حال پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در مملکت امیدهایی پیدا شده بود؛ به ویژه در زمینه مواردی که سرکوب آزادی های سیاسی و اجتماعی محسوب می شود و برخورد با آیت الله منتظری نیز در همان چهارچوب بوده است. آیا پس از روی کار آمدن آقای روحانی تغییری در این امور بوجود نیامده؟

 چرا تفاوت رفتار تا حدی پیدا شده. مثلاً چاپ کتاب های ایشان ممنوع بود. وزارت ارشاد به هیچ وجه مجوز نمی داد. حتا توهین می کردند به کسانی که برای مجوز مراجعه می کردند. ولی الان که آقای جنتی وزیر ارشاد هست یک تسهیلاتی فراهم شده است. یعنی گفته اند که کتابهای غیر سیاسی ایشان می تواند منتشر شود و تا حالا یکی از کتابها منتشر شده و به چاپ دوم هم رسیده. اما بقیه در دست اقدام است. در این حد مشکل حل شده ولی موارد دیگر به تدریج باید انجام شود… ظاهراً آقای روحانی معتقد به این است که به یکباره اینکار را بکند، همانطور که انتظار دارد مجامع جهانی تحریم ها را یکباره بردارد،اما متأسفانه اینطور نیست. در مورد تحریم های داخلی خودشان یکباره اقدام نمی کنند. نیروهای دگر اندیش که آقای منتظری یکی از آنهاست تحریم هستند در واقع. در همین هفته گذشته آقای روحانی یک پیامی دادند برای بزرگداشت ۲۵۰۰ شهید شهر نجف آباد. آنجا به نظر می رسد که ایشان می خواسته اند نام آقای منتظری را ببرند ولی مثل اینکه ممنوعیتی را حس می کرده اند. گفته اند این شهدای گرانقدری که رفته و شهید شده اند بخاطر آن روحانیون بلندپایه و مجاهد و زاهدی است که در آن دیار بوده اند.” در واقع احساس میشود که میخواهند اسم ببرند ولی تحریم ها و تضییقاتی را حس می کنند.

 

امکان مراجعه به میراث فکری، فرهنگی و فقهی ایشان چقدر برای هوادارانشان فراهم هست؟

خوب در فضای مجازی این امکان هست. کتاب های ایشان، حتا آنهایی که چاپ نشده، آثار سیاسی، خاطرات ایشان که هیچوقت اجازه چاپ نداشت، سالهاست که روی سایت ایشان و سایت های دیگر موجود هست و کاربران می توانند استفاده کنند ولی در سطح توده مردم که بتوانند کتابهای ایشان را بخرند و بخوانند همچنان محدودیت ها هست. هیچ کتابفروشی جرأت نمی کند که کتاب های ایشان را توی ویترین خود بگذارد. یعنی در سطح عمومی تضییقات و محدودیت هست.

 

منظورم امکان مراجعه به دفتر و کتابخانه شخصی ایشان بود؟

آنها هنوز پلمب است. هم منزل شخصی هم کتابخانه و حسینیه ایشان همچنان پلمب است و رفع مشکل نشده. چند ماه بعد از روی کار آمدن آقای روحانی یک قاضی در دادگاه ویژه قم به نام آقای “بروجردی” که حس کرده بود شاید یک مقداری شرایط عوض شده است پرونده حسینیه را رفع تو قیف کرده بود. حکم را به ما هم ابلاغ کردند و من هم نوشتم اعتراضی ندارم؛ انشاالله که طبق اساسنامه و وقف نامه عمل خواهیم کرد. بعد از چندی شنیدیم که از تهران این قاضی را توبیخ کرده اند که چرا از این محل رفع توقیف کردی؟ اینجا ممکن است محل تجمع طرفداران آقای منتظری بشود!

 

شما به عنوان وارث ایشان چه اقداماتی برای حفظ و نشر آثار ایشان می کنید؟

سعی در چاپ کتابهای ایشان است، چند کتاب هست که در دست انتشار است. در دو مورد ناشر هم مشخص شده. چون می دانید که بعضی از ناشران ملاحظه می کنند و می ترسند نزدیک شوند. در مجموع داریم تلاش می کنیم که آثار بیشتری از ایشان منتشر کنیم.

 

ایشان مجموعاً چند جلد کتاب دارند؟

 مجموعاً گمان می کنم پنجاه و پنج جلد باشد.

 

و چند جلد منتشر نشده است؟

در حدود شصت درصد آثارشان چاپ شده و برای بقیه داریم تلاش می کنیم.

 

سوال پایانی بازهم در مورد مراسم پنجمین سالگرد ایشان؛ شرکت کنندگان در مراسم از چه طیف هایی بودند؟ آیا شخصیت های نزدیک به دولت یا نظام یا بیت رهبری هم حضور داشتند؟

در نجف اباد تقریباً همه روحانیون و علمای طراز اول بودند. امام جمعه نجف آباد هم شرکت کرده بودند. استاندار و معاون شان، نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی و همچنین آقای حجتی وزیر کشاورزی و معاونان شان؛ البته نگفتند که به نمایندگی از جایی آمده اند.