قدرت نمایی و تهدید حکومت علیه مخالفان

نویسنده

» تحلیل ال پائیس از کشمکش های داخلی

آنخلس اسپینوسا

دولتمردان جمهوری اسلامی بحران کشتی های صلح به مقصد غزه را دستمایه قرار دادند تا توجه کشورهای جهان را از مشکلات داخلی خود دور کنند. علی خامنه ای، رهبر انقلاب، در بیست و یکمین سالگرد فوت سلف خود و بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهار داشت: “اسراییل یک تومور سرطانی است.”

این مراسم فرصتی بود که طی آن حکومت می خواست محبوبیت خود نزد مردم را به کسانی که مشروعیت آن را زیر سؤال برده اند نشان دهد. براساس ارقام رسمی، تجمع دو میلیون ایرانی در حرم آیت الله خمینی پیام محکمی برای مخالفان است، به ویژه اینکه به سالگرد انتخاباتی که تقلبی خوانده شد نیز نزدیک هستیم.

خامنه ای در ادامه افزود: “حمله به کشتی های کمک به غزه سبعیت حکومت صهیونیستی را نشان داد.” سپس از ملت های جهان خواست جلوی وحشیگری اسراییلی ها را بگیرند. محمود احمدی نژاد نیز با پرداختن به موضوع مورد علاقه خود، یعنی حذف اسراییل، اظهار داشت: “بزودی هزاران کشتی حامل کمک های مردمی از سراسر جهان به سوی غزه روانه می شوند.”

با این حال، برهیچ کس پوشیده نیست که درحالی که مردم خاورمیانه خود را برای تظاهرات علیه اسراییل آماده می کنند، در ایران مجوزی برای تجمع مردم معترض صادر نمی شود. میرجاودان فر، تحلیلگر، در این رابطه می گوید: “خامنه ای می ترسد. نه از اسراییل، بلکه از مردم کشورش.” ترس دولت جمهوری اسلامی این است که هر تجمعی می تواند به یک تجمع ضد دولتی تبدیل شود؛ همان طور که تجمعات سال گذشته در روز قدس و روز عاشورا این چنین شد.

مخالفان ایرانی پس از گذشت ۱۲ ماه همچنان اصرار بر این دارند که احمدی نژاد “انتخابات ۱۲ ژوئن را دزدیده است”. و یک هفته به سالگرد این انتخابات مانده، شاهدیم که حساسیت حکومت تا چه حد افزایش یافته. رییس جمهور بار دیگر تکرار کرد “انتخابات ۱۰۰ درصد آزاد برگزار شده” و خاطرنشان کرد که دولت ایران “دموکراتیک ترین دولت جهان است”. او گفت: “ما همیشه در رأس بوده ایم. مرگ بر فتنه گران!” و هزاران ایرانی که توسط مسؤولان حکومت با ۴۹ هزار و ۶۰۰ اتوبوس تا حرم آیت الله خمینی آمده بودند نیز جملات او را تکرار کردند.

خامنه ای که در همه امور حکومتی حرف آخر را می زند نیز به انتقاد از رهبران مخالفان پرداخت.

یکی از نشانه های تفرقه شدید میان شخصیت های حکومت این بود که طرفداران احمدی نژاد با سر دادن شعار اجازه ندادند حسن خمینی، یکی از نوادگان آیت الله خمینی، سخنرانی کند. او چندین بار سعی کرد سخنرانی خود را ادامه دهد، ولی موفق نشد. سپس اظهار داشت: “شأن سالگرد امام این چنین نیست که عده اندکی انجام می دهند.” و درنهایت از ادامه سخنرانی منصرف شد.

برخلاف سال های پیش، نه موسوی و نه کروبی در مراسم حاضر نبودند. کروبی در سایت اینترنتی خود نوشته است که شب قبل از مراسم، رفتن به حرم را برای او ممنوع کرده اند. محمد خاتمی، رییس جمهور اصلاح طلب سابق نیز در ردیف اول که به مقامات عالی رتبه اختصاص دارد حضور نداشت. ولی کسی که حضور داشت و تلویزیون دولتی نیز مرتباً او را نشان می داد، علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود؛ شخصیت پرقدرت سیاسی که علی رغم طرفداری از جنبش مخالفان، امکان حضور در ردیف اول را یافته بود.

 

منبع: ال پائیس، ۵ ژوئن