اگر دنبال معنویت هستید به ایران سفر کنید

نویسنده

chaozahmadinejad502.jpg

فریبا صراف

هوگو رافائل چاوز فریاس، رییس‌جمهور ۵۲ ساله‌ ونزوئلا از ششمین سفر خود به ایران، با دستی پر به کشورش بازگشت.این سفر برای وی چنان موفقیت آمیز بود که در جمع خبرنگاران گفت: “این همکاری‌های اقتصادی باعث پیشرفت ما می‌شود و می‌تواند یک انقلاب اقتصادی برای کشور ما به وجود آورد. من نمی‌دانم با چه زبانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت ایران از طرف دولت و ملت ونزوئلا اعلام کنم”.

چاوز که به صراحت “هدف اصلی” این دیدار را “اقتصادی” خواند، همچنین گفت: “در این دیدار قراردادهایی که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود بسته شد.” او اضافه کرد: “اثر این قرار دادها بر اقتصاد ونزوئلا بسیار مهم خواهد بود، یکی از اهداف ما تاسیس کارخانه های مادر در کشور ونزوئلا از جمله تاسیس کارخانه لبنیات و کارخانه ماشین آلات مربوط به بسته بندی ذرت است. در آینده نزدیک ما خودمان قادر خواهیم بود کارخانه های کوچک ومتوسط را در سطح کشور خودمان ایجاد کنیم و در واقع یک انقلاب اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی در کشور ما ایجاد می شود که در جهت فرآیند سوسیالیزم ونزوئلا خواهد بود”.

سخنانی که مورد تایید محمود احمدی نژادهم بود: “خوشبختانه ونزوئلا با مدیریت هوشمند آقای چاوز در آستانه یک جهش بزرگ علمی و اقتصاد قرار دارد.”

چاوز که “ایران را خواهر ونزوئلا” نامیده، در این سفر یک هواپیمای ایرباس 340 متعلق به سال 1993 هم به ایران اجاره داد [قرار است در آینده‌ای نزدیک هواپیماهای بیشتری از این دست به ناوگان هوایی ایران بپیوندند] و در حالیکه تا آخرین لحظات تکرار می کرد “ما در حال حاضر روابط عمیقی با ایران داریم” به کشورش بازگشت.

در این دیدار اما هر جا صحبت به ایران رسید، بحث “معنویت” بودو مبارزه با غرب.به گزارش ایسنا، هوگو چاوز “مهم‌ترین توانمندی‌های ایران در حال حاضر” را “معنویت سیاسی” دانست و گفت: “توانمندی ایران خیلی فراتر از ثروت‌های مادی این کشور است. بزرگترین غنای ایران، ارزش معنوی حاکم بر این کشور است که می‌توان آن را معنویت سیاسی و روح معنویت ایران نامید و نیز تمدن چندین هزار ساله کشور که هنوز هم ادامه دارد.”

و درست به همین دلیل، او که نشان عالی جمهوری اسلامی را هم بر سینه داشت، بقیه “کسانی را که به دنبال روح معنویت هستند” نیز به ایران “دعوت” کرد و با اشاره به اینکه” غنای معنوی توانسته ایران را با ارزش‌هایی مغایر با ارزش‌های اروپا و غرب بسازد” گفت: “این پیشرفت مغایر با سیاست‌های جمع‌آوری سرمایه است چراکه تمدن اسلامی متفاوت با تمدن غربی که بر اساس خودخواهی و سرمایه‌داری است، شکل گرفته است.”

سخنانی که به محمود احمدی نژاد بسیار خوش آمد. او ضمن آنکه ایران را “خانه دوم چاوز” خواند همچنین گفت: “ما اقتدار و پیشرفت ونزوئلا را اقتدار و پیشرفت ایران می‌دانیم.”

و در این احساس یگانگی، تاکید کرد: “دو کشور ایران و ونزوئلا همواره در کنار هم خواهند بود و همدیگر را یاری می‌کنند”. او سپس “خطاب به کسانی که از دوستی ملت‌هایی چون ایران و ونزوئلا ناراحت هستند” گفت: “شما که از دوستی و برادری ملت‌ها ناراحت هستید از این ناراحتی بمیرید…ما با ونزوئلا دنیای جدیدی خواهیم ساخت.”