سه‌شنبه خوب

فرهاد رجبعلی
فرهاد رجبعلی

روز سه‌شنبه گذشته بیانات مقام رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم در خبرگزاری فارس منتشر شد که انتشار آن در تنها یک هفته مانده به استیضاح وزیر کشور جای تعجب بسیار دارد. این بیانات برای اولین بار منتشر شده است، در حالی که دیدار فوق متعلق به خرداد ماه سال جاری ست.


خبرگزاری فارس در ابتدای خبر چنین آورده که ‏”به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، متن کامل سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم که در 21 خرداد ماه سال جاری انجام شد و برای اولین مرتبه منتشر می‌شود، به شرح ذیل است.”


انتشار سخنان ایشان از آن جهت جالب توجه است که این روزها نمایندگان مجلس هشتم مطابق اخبار منتشره، مذاکرات فراوانی با ریاست جمهوری و وزیر کشور داشته‌اند و از علی کردان خواسته‌اند قبل از آنکه وزیری دیگر از دولت نهم به مجلس فراخوانده و کارش به استیضاح کشیده شود، خود استعفا کرده و به قائله خاتمه دهد. و اکنون متن کامل سخنان مربوط به گذشته رهبری توسط خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی وابسته منتشر می‌شود که به همین خاطر این گمانه را بوجود می‌آورد که هدف از انتشار تازه آن، پیامی به نمایندگان مجلس هشتم است تا همانند مجلسیان دوره هفتم همکاری نزدیکی با دولت داشته باشند و تعامل کنند.

آنان تلاش می‌کنند با انتشار اخبار و مطالب مختلف، نمایندگان مجلس را متقاعد کنند که جلسه استیضاح هفته آینده آنان به مصلحت نظام نیست و از آنجا که رهبری نیز پیشتر به صورت شفاف و آشکار از دولت نهم حمایت قاطع کرده است، سخنان چند ماه قبل رهبری خطاب به مجلسیان را فصل‌الخطاب نمایند.

هر چند در خبر فوق، تذکر رهبر انقلاب به ساده زیستی و مردمی ماندن نمایندگان مجلس برجسته شده و در مقدمه مطلب قرار گرفته است، اما نکته مهم و در خور توجه خبر که عطف کلام رهبری می‌باشد، تمجید ایشان از مماشات مجلس هفتم با دولت نهم است؛ دقت کنید:


مجلس هفتم حقا و انصافا تلاش کرد تا بین دولت و مجلس اختلاف به وجود نیاید. یکی از چیزهایی که من واقعا باید از برادران مجلس هفتم، بخصوص جناب آقای دکتر حداد عادل تشکر کنم - حالا آنچه که در بیرون منعکس است، ممکن است در مواردی جور دیگری باشد، اما ما در متن قضایا بودیم و حرف‌ها را از این طرف و از آن طرف می‏شنیدیم و تلاش‌ها را می‌دیدیم - این است که حقا و انصافا تلاش زیادی در مجلس هفتم می‌شد برای اینکه نگذارند بین دولت و بین مجلس اختلاف به وجود بیاید؛ واقعا تلاش و کار می‌شد.”

این همان پیامی ست که از خبرگزاریهای وابسته به حکومت به نوعی برای نمایندگان مجلس هشتم فرستاده شده است. البته پیام در حد رهنمود کردن آنان برای همکاری با دولت احمدی‌نژاد ختم نمی‌شود و از جنبه دیگر، حمایت قاطع رهبر

انقلاب از دولت نهم را به مجلس هشتم متذکر می‌شود:


“حالا بعضی از رسانه‏‌ها و مطبوعات و منبردارهای سیاسی بی‏انصافی‌هایی می‌کنند، لیکن حقیقت قضیه این است؛ اینکه ما می‌دیدیم و مشاهده می‌کردیم. البته از هر دوطرف - هم از طرف مجلس، هم از طرف دولت - واقعاً تلاش می‌شد که همکاری انجام بگیرد. بعضی‏‌ها هم نمی‌خواستند و نمی‌خواهند. باید روی این خیلی تکیه کنید، خیلی بر همکاری با دولت به عنوان یک اصل باید تکیه کنید. دولت مال شماست، متعلق به شماست؛ همان کاری را که شما می‌خواهید انجام بدهید، کمربسته‏ی آن کار قوه‏ی مجریه و دولت است. انصافاً دولت، دولت پرکاری هم هست. من در این دوره‏های بعد از انقلاب تا امروز، کمتر دوره‏ای را دیدم که این همه تلاش و کار و فعالیت متراکم در او وجود داشته باشد؛ با نیت‌های خوب. حالا گاهی در زمینه‏های گوناگون نظرات مختلفی هست؛ در مسائل سیاسی، در مسائل اقتصادی، که این نظرات مختلف را باید حتی‏المقدور سعی کرد در محیطی فارغ از هیاهو، فارغ از غوغاگری و غوغاسالاری، فارغ از تبلیغات، به هم نزدیکتر کرد.”


سخنان رهبری با ارائه راهکاری به نمایندگان ختم می‌شود که سمینار و گفت و گوی بیشتر را جایگزین مناسبی برای برخوردهای تنش‌آفرین مجلس و دولت می‌داند: “حقیقتاً می‌توان سمینارهای کوتاه‏مدت دو روزه، یک روزه، فشرده، متراکم بین مسئولین اساسی مجلس و دولت تشکیل داد و نقاط مشترکی را پیدا کرد.”


علی ای‌حال، اگر مقصود خبرگزاریهای وابسته از انتشار مجدد سخنان خرداد ماه رهبری ارسال پیامی روشن برای مجلس هشتم نباشد، دست کم نشان دهنده اعلام نارضایتی بخشی از نظام از استیضاح علی کردان است که از برای اطمینان دهی از وصل دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد آمد و الحال با اصراری که نمایندگان مجلس هشتم بر استیضاح وزیر کشور دارند، بر پیچیدگی موضوع افزوده است و جواب بسیاری از سئوالات پیش‌آمده را به صورت شفاف به روز سه‌شنبه آتی موکول می‌کند که آیا آیت‌الله خامنه‌ای بر خلاف انتظارات از علی کردان بکلی دست شسته و نومید گشته است و چراغ سبز به حذف وزیر کشور می‌دهد و یا اینکه آن‌طور که خبرگزاریهای وابسته کوشش کرده‌اند نشان دهند، مقام رهبری همچنان حامی کردان است و پافشاری مجلسیان به استیضاح وزیر کشور به نوعی مقابله با دولت مورد حمایت ایشان است؟


البته سئوال سومی نیز وجود دارد و نمی‌توان دور از ذهن نگاه داشت که آیا پشت پرده این اختلافات بر سر وزیر کشور طرح دیگری‌ست که رای اعتماد مجددی داده شود از بر ختم قائله کردان بی‌حکم حکومتی و پشتیبانی آشکار رهبری از دولت؟ باید منتظر ماند و دید.


در چند روز آینده به حتم موضعگیری‌های قابل تفحص از اصولگرایان منتشر و به همه این سوالات پاسخ داده خواهد شد با توجه به جدال‌های احتمالی در جبهه رقیب و همچنین سه شنبه آتی [روز استیضاح وزیر کشور] موقعیت خوبی‌ خواهد بود تا در صحن علنی مجلس و در حضور نمایندگان اصولگرای مجلس و دولت به وضوح جغرافیای جبهه مخدوش اصولگرایان را کند و کاو کرد و قواره نظام را اندازه گرفت. این اندازه‌گیری قطعا برای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اهمیت زیادی خواهد داشت.