بی‌حرمتی‌های‌تان از حد تحمل عبور کرده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نامه محسن رضایی به حسین شریعتمداری:

انتشار سرمقاله‌ای از حسین شریعتمداری و انتقاد محسن رضایی و دفترش از این روزنامه، باعث شد که کیهان از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عذرخواهی کند.

وب‌سایت‌های خبری روز گذشته متن نامه‌ای سرگشاده از محسن رضایی خطاب به حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، را منتشر کردند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نامه خطاب به شریعتمداری نوشت که هرگز تصور نمی‌کرده “افرادی در جبهه انقلاب” پیدا شوند که نسبت به “برادران خود بی‌حرمتی” کنند.

به گفته رضایی انتقادهای کیهان و حسین شریعتمداری از گفت‌گوی اخیر او با شبکه المیادین “از حد تحمل عبور کرده است. به هر حال این مواجهه ضد ارزشی و غیراخلاقی، غیر قابل پذیرش است. بگذارید این قبیل مسایل پایان یابد و بیش از این پیش نروید. ان‌شا‌الله که جبران نموده و سر مقاله خود را اصلاح خواهید کرد”.

کیهان در واکنش به اعتراض‌ها، ضمن انتشار جوابیه دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: “بسیار خشنودیم که دفتر آقای رضایی متن کامل مصاحبه ایشان را منتشر کرده و در آن بر اعتراض شدید آقای رضایی به جنایات آل‌سعود تاکیدشده است.‌ از این روی، آن بخش از یادداشت کیهان که در انتقاد به سکوت آقای رضایی نسبت به جنایات آل‌سعود و عدم حمایت ایشان از مردم مظلوم یمن بود، مصداق ندارد بنابراین بخش یادشده هر چند که با استناد به گزارش اولیه «المیادین» نوشته شده بود ولی خود را ملزم به پوزش از برادر عزیزمان آقای رضایی می‌دانیم. اگرچه اظهارنظر ایشان درباره دفاع ایران از مرزهای عربستان را کماکان غیرقابل توجیه تلقی می‌کنیم”.

در روزهای گذشته رسانه‌ها اقدام به انتشار بخش‌هایی از گفت‌وگوی محسن رضایی با المیادین کرده بودند. او گفته بود که “سلاح‌های ما برای دفاع از عربستان، قطر، امارات و همه جهان اسلام است. من اطمینان دارم اگر کسی به مرزهای عربستان تعرض کند، ما از ملت این کشور دفاع می‌کنیم”.

این بخش از سخنان رضایی اما با انتقادهای اصول‌گرایان مواجه شد. از آن جمله حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت که سخنان رضایی “عجیب و تاسف‌آور” و از او “بعید” بود و از او پرسید: “ آقای رضایی! خودتان قضاوت بفرمایید؛ می‌دانید چه می‌گویید”؟

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان همچنین نوشت: “باید پرسید آقای محسن رضایی در آل‌سعود غیر از جنایت وخیانت و قتل‌عام مسلمانان بی‌پناه چه ویژگی‌ درخور تحسین! و تقدیری! دیده‌اند که حمایت از آنان را در صورت تعرض دیگران، وظیفه ایران اسلامی! می‌داند؟! و در ملت یمن غیر از مظلومیت، اسلامخواهی و استقلال‌طلبی چه دیده‌اند که زبان ایشان در مصاحبه یاد شده کمترین گردشی به حمایت از آنان نداشته است”؟

یادداشت شریعتمداری و انتقادهای مشابهی که در دیگر رسانه‌های اصول‌گرایان منتشر شد با واکنش دفترمحسن رضایی نیز همراه بود.

این دفتر در توضیحاتی، از کیهان به عنوان یک “روزنامه حاشیه‌ساز” نام برد که به همراه چند سایت خبری، مصاحبه محسن رضایی را “به صورت ناقص و برجسته‌سازی کاذب” منتشر کرده‌اند. جوابیه دفتر محسن رضایی تاکید کرده بود که وی معتقد است”دولت سعودی در فاجعه حمله به یمن قطعا دولتی متجاوز بوده و آغازگر جنگی تمام عیار علیه زنان و کودکان و مردم غیرنظامی شده است”.

دفتر محسن رضایی ضمن درخواست اصلاح خبر، تهدید کرده بود که “چنان‌چه رسانه‌های مذکور نسبت به اصلاح اشتباه خوداقدام ننماید حق شکایت قانونی در خصوص افترا و نشر اکاذیب محفوظ است”.

هم‌زمان تابناک - وب‌سایت نزدیک به محسن رضایی - در مطلبی با عنوان “حد و مرز کیهان در دروغ‌گویی کجاست”، به انتقاداز یادداشت شریعتمداری پرداخت و نوشت: “کیهان بر چه مبنایی مدعی شده است که در مصاحبه رضایی با المیادین، جنایات سعودی‌ها انکار شده و یا از آن دفاع شده است؟ شریعتمداری سپس با یک دروغ‌گویی آشکار این سوال را پرسیده که چرا درمصاحبه اخیر خود حتی یک کلمه به حمایت از مردم یمن سخنی گفته نشده است. مراجعه به متن گفت و گو نشان می‌دهد که ادعای شریعتمداری تا چه حد کذب و خارج از حدود انصاف و اخلاق است”.