تایید و رد صلاحیت طبق پیش بینی ها

نویسنده
محسن خیرخواه

» 471 تن رد صلاحیت شدند

همزمان با اعلام تایید صلاحیت چهار کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، رئیس سازمان صدا و سیما از برگزاری مناظره های دو نفره میان نامزدهای انتخابات خبر داد و تاکید کرد این برنامه ها به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد.

حوالی ظهر دیروز ستاد انتخابات وزارت کشور دولت نهم بیانیه ای انتخاباتی صادر کرد که در آن اسامی چهار تن از چهره های شاخص جناح اصلاح طلب و اصولگرا به عنوان تایید صلاحیت شدگان برای شرکت در انتخابات دهم به چشم می خورد. محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضائی کاندیداهایی هستند که از میان 475 داوطلبی که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، توسط شورای نگهبان صلاحیتشان تایید شده است. به این ترتیب دو کاندیدای شاخص تحول خواه یعنی اکبر اعلمی و قاسم شعله سعدی با تابلو ورود ممنوع شورای نگهبان روبرو شدند و صلاحیت شان برای شرکت در این انتخابات  تایید نشد. اکبر اعلمی سابقه دو دوره نمایندگی در مجلس ششم و هفتم را دارد و شعله سعدی نیز در مجلس سوم و چهارم شورای اسلامی حضور داشته است. شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را بر اساس “نظارت استصوابی” که مورد انتقاد شدید فعالین دموکراسی خواه قرار دارد، انجام می دهد؛ اما نکته جالب توجه این است که کاندیدایی که در یک دوره انتخابات صلاحیتش تایید شده، در دور دیگری از انتخابات به دلایل نامشخصی که بسیاری آن را “غیرقانونی” می نامند از حق کاندیداتوری محروم شده است.

در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری، هشت کاندیدا در انتخابات حضور داشتند که در این دوره این تعداد به نصف کاهش یافته است. لازم به یادآوری است که در دوره گذشته کاندیدای اصلی جبهه دموکراسی خواه ایران، مصطفی معین، در بررسی های اولیه شورای نگهبان مجوز حضور در این انتخابات را نیافت اما چندی بعد، همزمان با اعتراض های گسترده ، با حکم حکومتی آیت الله خامنه ای، صلاحیت وی تایید شد.

بنا بر بیانیه روز چهارشنبه وزارت کشور کاندیداهایی که صلاحیت آنها تایید شده است می توانند از لحظه اعلام صلاحیت ها فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کنند. این تبلیغات تا بیست و چهار ساعت  پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که قرار است روز جمعه 22 خرداد برگزار شود ادامه پیدا خواهد کرد؛آن هم در حالیکه 4 کاندیدای تایید شده و به ویژه احمدی نژاد از مدت ها پیش تبلیغات انتخاباتی را آغاز کرده اند.

با این حال در این دوره “رسمی” تبلیغاتی کاندیداها ضمن پخش فیلم انتخاباتی و برنامه های خود از طریق صدا وسیما این امکان را دارند تا دو به دو به مناظره با یکدیگر در تلویزیون جمهوری اسلامی بنشینند.

 

قرعه کشی برای مناظره

در همین ارتباط عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما دیروز در مراسم قرعه کشی برای مناظره میان نامزدهای انتخابات خاطرنشان کرد: “در این دوره نامزدها برنامه های متعددی خواهند داشت به طوری که حتی در آخرین روز حداقل یک یا دو برنامه دارند.”

وی همچنین با تاکید بر اینکه از اول خرداد تا آخرین روز تبلیغات به حجم این برنامه ها افزوده می شود یادآوری کرد که صداوسیما می کوشد ساعت های مختلفی که “بهترین ساعات” باشد برای پخش برنامه های انتخاباتی در نظر گرفته شود.
در مراسم قرعه کشی  برای مناظره تلویزیونی که مرتضی الویری( نماینده کروبی)، مهدی کلهر (احمدی نژاد)، بیژن زنگنه( موسوی) و گیل آبادی( رضائی) در آن حضورحضور داشتند، قرعه کشی بر اساس رنگ هایی که برای هر کاندیدا در نظر گرفته شده بود صورت گرفت و بر این اساس برنامه این مناظرات اعلام شد:

1- کروبی – رضائی (12 خرداد)

2- احمدی نژاد – موسوی ( 13 خرداد)

3- رضایی – موسوی (14 خرداد)

4- کروبی – احمدی نژاد (16 خرداد)

5- کروبی – موسوی (17 خرداد)

6- رضایی- احمدی نژآد (18 خرداد)

عزت الله ضرغامی که در روزهای اخیر به علت عملکرد صدا و سیما در انعکاس یک جانبه اخبار انتخابات و حمایت  از محمود احمدی نژاد مورد شماتت شدید کاندیداهای اصلاح طلب قرار گرفته است با تاکید بر پخش “زنده” این مناظره ها آن را فرصتی توصیف کرد تا مخاطبان “ّبهترین حرف ها” را بشنوند. وی در عین حال با بیان اینکه کمیسیونی سه نفر این برنامه ها را کنترل خواهد کرد،تنظیم جدول زمانی این برنامه ها را “بی طرفانه” خواند.

مدت زمان مناظره های رو در روی انتخابات که کارشناسان سیاسی آن را الگو برداری از برنامه های مشابه در کشورهای اروپایی و آمریکا معرفی و از انجام آن خشنود هستند؛ 90 دقیقه و ساعت پخش آن 22:30 خواهد بود.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه توضیحات خود تصریح کرده که مدت کل برنامه های این سازمان 3724 دقیقه خواهد بود که 1800 دقیقه آن برنامه تلویزیونی و باقی آن به رادیو اختصاص خواهد داشت. بر این اساس هرنامزد ریاست جمهوری 17:30 ساعت فرصت خواهد داشت تا مواضع و برنامه های خود را اعلام کند.

 

چهار رقیب

محمود احمدی نژاد و محسن رضائی که به عنوان نامزدهای جناح راست شناخته می شوند سابقه عضویت در سپاه پاسداران را در کارنامه خویش دارند. رضائی که تا سال 77 فرمانده سپاه پاسداران بود، اینک دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و از مهمترین منتقدان عملکرد محمود احمدی نژاد، به شمار می رود. او چندی پیش به صراحت گفت احمدی نژاد کشور را به سمت «پرتگاه» می برد.

میرحسین موسوی که خود را “اصلاح طلب اصولگرا” می نامد، سابقه هشت سال نخست وزیری در دهه شصت را دارد، که  پس از پایان دومین دوره نخست وزیری در سال 68 و در حالیکه گفته می شد آیت الله خامنه ای جزو مخالفان جدی اوست،عملا از صحنه سیاست خداحافظی کردو بعدها به شورای تشخیص مصلحت نظام پیوست.

مهدی کروبی رئیس مجلس سوم و ششم و دیگر کاندیدای جناح اصلاح طلبان است. او در چند ماه اخیر حملات بسیار تندی به سپاه پاسداران، وزنامه کیهان،صدا و سیما و احمدی نژاد کرده است.