قطع کمک به روزنامه های غیردولتی

نویسنده
اردلان صیامی

» طرحی که رحیمی مبتکر آن است

هفده مدیر مسئول روزنامه به رییس دولت نامه نوشتند. این افراد در نامه به احمدی نژاد خواهان برداشتن انحصار چاپ آگهی های دولتی تنها در روزنامه ایران شدند.

به گزارش فارس اسامی حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، بیژن مقدم مدیر مسئول روزنامه جام جم، سید نظام الدین موسوی مدیر مسئول روزنامه جوان، سید مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت، محمد آخوندی مدیر مسئول روزنامه وطن امروز، محمد پیرعلی مدیر عامل روزنامه سیاست روز، سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، کورش شجاعی مدیر مسئول روزنامه خراسان، مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، سید محمد باقر خرازی مدیر مسئول روزنامه حزب الله، علیرضا بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد، فرزانه خرقانی مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد، افشین جمشیدی لاریجانی مدیر مسئول اقتصاد پویا، نعمت الله شهبازی مدیر مسئول روزنامه ورزشی گل، محمد علی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکارو مدیران مسئول روزنامه قدس و کار و کارگر در این نامه دیده می شود. در واقع دوستان نزدیک احمدی نژاد در عالم رسانه نیز مورد حمایت دولت نیستند و بیرق اعتراض را برداشته اند.

روزنامه دولتی ایران هماره از حمایت های مالی دولت برخوردار بوده ودر بودجه نیز صاحب ردیف است اما روزنامه های غیر دولتی منبع اصلی درآمدشان آگهی است وچون دولت بزرگترین کارفرمای کشور است، به طبع آگهی های دولتی سهم به سزایی در تامین هزینه های این روزنامه ها ایفا می کند. اما اینک دولت هرآنچه را غیر دولتی است از دور خارج میکند، حتی روزنامه هایی که طرفدار وحامی آن هستند و بابت “منتقد منصف” بودن از رئیس همین دولت جایزه گرفته اند؛ کیهان، جوان وجام جم. هر چند این نشریات نیز هریک به بخشی از نهادهای حکومتی متصلند و تنها نام غیردولتی را یدک می کشند.

در واقع براساس ماده‌ای از آیین‌نامه ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 89 که توسط محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شده، همه سازمان‌های دولتی باید آگهی‌های تبلیغاتی خود را فقط به روزنامه دولتی ایران بدهند و چاپ آگهی دولتی در روزنامه‌های دیگر ممنوع می‌شود. این آیین‌نامه اگر اجرا شود، روزنامه ایران که بودجه خود را از دولت می‌گیرد، از درآمد انحصاری تبلیغات دولتی هم برخوردار می‌شود و روزنامه‌های دیگر که درآمد آگهی‌های تبلیغاتی برایشان حیاتی است، با مشکل مالی در ادامه انتشار رو به رو خواهند شد. این در حالیست که در شرایط کنونی و پس از توقیف روزنامه‌های اصلاح‌طلب و منتقد دولت، بیشتر روزنامه‌های در حال انتشار، روزنامه‌های حامی دولت هستند.

به همین دلیل است که مدیران این روزنامه‌ها به تصمیم رئیس دولت درباره ممنوعیت چاپ آگهی دولتی در روزنامه‌ها غیر از روزنامه ایران، اعتراض کرده و خواهان اصلاح آن شده‌اند. مؤسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان صاحب امتیاز روزنامه ایران و مدیرمسئول آن کاوه اشتهاردی است. از این رو در ردیف های بودجه ایرنا صاحب بودجه است. جدا از آن دولت هماره به طور مستقیم به این روزنامه کمک کرده است. به گزارش سایت مردمک، مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی گفته است که :“محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت در جلسه‌ای با اعضای خانه مطبوعات کشور گفته که خودش مبتکر طرح انحصار چاپ آگهی‌های دولتی در روزنامه ایران بوده و به دلیل اعتراض‌ها، قول داده است که آیین‌نامه بازنگری و اصلاح شود. به گفته محمدرضا رحیمی، در تنظیم آیین‌نامه آگهی‌های دولتی، نه تنها از مطبوعات محلی حمایت نشده، بلکه آنها به کلی فراموش شده‌اند. “

فارس نیز از این جلسه گزارشی دارد بنا بر این گزارش عارف گوزلی در خصوص نتیجه جلسه اعضای خانه مطبوعات کشور با محمدرضا رحیمی، گفته است: “این جلسه در پی نشست مشترک با حضور محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تا عالی‌ترین مقامات دولت نیزنسبت به پیامدهای صدور این آیین‌نامه آگاه شوند. در این جلسه اقای رحیمی در نهایت ابراز داشتند به جوانب مختلف این موضوع توجه کافی نشده است”.

در تحولی دیگربه گزارش ایلنا احمد توکلی، نماینده منتقد دولت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، از جمع‌آوری امضای نمایندگان برای ارائه طرحی با عنوان “نحوه اعطای آگهی‌ها به تمام نشریات” خبر داده است. توکلی گفته است: “از آنجا که دولت تصمیم گرفته آگهی‌های خود را انحصارا به روزنامه دولتی ایران بدهد، برخی از نمایندگان درصدد تهیه این طرح هستند تا آگهی‌های دولتی از انحصار روزنامه‌های دولتی خارج شود”.

این نماینده مجلس تاکید کرده که انحصار چاپ آگهی‌های تبلیغاتی در یک روزنامه، برخلاف سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی است. براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، هر امتیازی که دولت به شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی می‌دهد، باید شرکت‌ها و موسسه‌های غیردولتی هم در آن در نظر گرفته شوند. به نوشته ایلنا احمد توکلی می‌گوید: “برخلاف هرسال که آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سالیانه براساس اصل 138 قانون اساسی در هیات دولت تصویب می‌شد، امسال محمود احمدی‌نژاد خودش این ضوابط را تصویب و ابلاغ کرده است”.

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ـ ایسکانیوزـ علی عزتی نماینده ایلام گفته است: “در صورتی که این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان مردم برسد دولت موظف به نشر آگهی های دولتی در تمامی روزنامه ها می شود”.

وی با اشاره به صدور مصوبه دولت درخصوص واگذاری آگهی‌های دولتی به روزنامه دولتی ایران یادآور شد: “این آیین‌نامه به دلیل ایجاد مشکلات اساسی در روند فعالیت مطبوعات در سراسر کشور مورد اعتراض تمام اعضای خانه‌های مطبوعات کشور است”.

رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام افزود: “نشریات محلی و غیر دولتی از تبعیض در اعطای آگهی‌های دولتی به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد به مشکل برخورده اند”.

عزتی با اشاره به اینکه “این ضوابط یک ماهی است که از سوی ریاست دولت ابلاغ شده”، گفت: “با اجرای این مصوبه دولت هم اکنون بخش اعظم درآمد روزنامه‌های ضعیف، قطع شده است”.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه همچنین، درج اجباری آگهی‌های دولتی در روزنامه ایران را عامل ایجاد محدودیت در سلیقه مخاطبان عنوان کرد و گفت: “به نظر می‌رسد که این اقدام با روح سیاست‌های عدالت محوری سنخیتی نداشته باشد، زیرا در این تصمیم‌گیری علاوه بر روزنامه‌های کثیرالانتشار، خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکر نحیف مطبوعات استانی وارد خواهد شد”.

با این حال گام اول مخالفت مجلس با این طرح دیروز به شکست انجامید. به گزارش فارس نمایندگان مجلس در جلسه دیروز فوریت طرح توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی بین روزنامه‌ها را بررسی کردند، اما فوریت این طرح توسط نمایندگان تصویب نشد. براساس این گزارش، مهدی کوچک‌زاده، از حامیان احمدی نژاد، پیش از رای‌گیری اخطار قانون اساسی داد که این طرح دخالت قوه مقننه در کار قوه مجریه است و گفت: “وزارت ارشاد باید درباره آگهی‌های دولتی تصمیم بگیرد”.