مشروعیت احمدی نژاد در معرض تردید جهانی

نویسنده

» واکنش سازمان ملل و اتحادیه اروپا به انتخابات ایران

درادامه واکنش به نتیجه انتخابات در ایران، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روزدوشنبه اعلام کرد که خواست مردم ایران باید کاملا مورد احترام قراربگیرد. او تاکید کرد که شخصا از نزدیک وضعیت بعد از  انتخابات جنجالی ایران را پیگیری می کند.

 

 

بان کی مون همچنین اظهار داشت که چگونگی رسیدگی به شکایات کاندیداهای حاضر از روند برگزاری انتخابات را تحت نظر دارد. 

در واکنشی دیگر، وزرای خارجه اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از استفاده از زور توسط مقامات ایرانی علیه تظاهرکنندگانی که به نتیجه انتخابات اعتراض دارند اعلام کرد.  در بیانیه ای که وزرای خارجه اتحادیه اروپا منتشر کردند خواسته شده که تحقیقات لازم در مورد اینکه چگونه آرای محموداحمدی نژاد در انتخابات شمرده شده است صورت پذیرد. اتحادیه اروپا تصریح کرده:  این موضوعی است که مقامات ایرانی باید به آن بپردازند و تحقیقات لازم دراین خصوص را به عمل بیاورند.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز، در روز دوشنبه از وضعیتی که پس از انتخابات روز جمعه در ایران به وجود آمده است عمیقاً ابراز نگرانی کرد و خواستار آن شد که در مورد نتایج این انتخابات “شفافیت کامل” نشان داده شود.

همچنین، آنجلا مرکل صدراعظم آلمان تاکید کرد که نسبت به دستگیری هایی که بعد از انتخابات ایران انجام شده نگران است.

در واکنشی دیگر، گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه در اولین واکنش خود به وقایع اخیر در ایران گفت: تهران باید در مورد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری به “پرسش‌هایی جدی” پاسخ دهد. براون اظهار داشت: روش برخورد دولت جمهوری اسلامی با بحران پس از انتخابات ایران می‌تواند تعیین‌کننده مناسبات تهران با جامعه بین‌الملل باشد.

وی تاکید کرد: نوع واکنش دولت محمود احمدی‌نژاد به “اعتراض‌های مشروع” مردم بر روابط ایران با جهان در آینده اثر خواهد گذاشت.

در همین راستا، روز دوشنبه وزارت خارجه المان سفیر ایران در این کشور را احضار کرد  تا درخصوص نتایج انتخابات و همچنین خشونت های به کار گرفته شده در خیابان های تهران توضیح دهد.   یک سخنگوی دولت آلمان گفت:  ما نگرانی عمیقی از آنچه درخصوص واکنش بی از حد ماموران امنیتی نسبت به تظاهرکنندگانی که به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند داریم.   برنارد کوشنر وزیر امورخارجه فرانسه  نیز خاطرنشان کرد تا زمانی که دولت ایران به شکایات مخالفان رسیدگی نکند نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت.