حوادث بزرگ در جنگ افغانستان

نویسنده

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، حمله القائده به برج های دوقلو در نیویورک

روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، القاعده با ربودن چند هواپیمای مسافری دست به حملات انتحاری زدند . هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون تعمداً به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، زدند.

۲۰  سپتامبر ۲۰۰۱

جورج بوش با توجه به اینکه بن لادن، رهبر القاعده، در افغانستان به سر می برد، دستور داد که همه کمپ های طالبان در این کشور بسته شوند، همه رهبران القاعده به آمریکا تحویل داده شوند و 2.تمام افراد خارجی زندانی در بند طالبان آزاد و به ایالات متحده تسلیم شوند.

 

۷ اکتبر ۲۰۰۱

آمریکا و انگستان حملات هوایی خود را به کمپ های طالبان و القاعده آغاز کردند.

۷ دسامبر ۲۰۰۱

طالبان قندهار را ترک کرد.  بعد از حمله آمریکا و انگلستان به کمپ های طالبان، این گروه شهر قندهار را ترک کرد. البته بعد از آن هیچ اثری از ملاعمر و بن لادن، تا مدت ها بدست نیامد.

۲۲ دسامبر ۲۰۰۱

پس از سقوط طالبان، حامد کرزای به عنوان رئیس دولت موقف قسم خورد.

مارس ۲۰۰۲

عملیات نظامی آناکوندا علیه طالبان و القاعده به رهبری آمریکا در افغانستان آغاز شد.

۱۳ ژوئن ۲۰۰۲

شرکت کنندگان در لویه جرگه (شورای بزرگان) اضطراری در کابل، پس از یک ماه بحث و گفت‌وگو، حامد کرزی را برای دو سال دیگر به عنوان رئیس دولت انتقالی افغانستان برگزیدند. آقای کرزی و دولت انتقالی افغانستان، باید زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی فراهم می‌ساختند.

اول می ۲۰۰۳

دونالد رامسفلد اعلام کرد که قسمت اعظم جنگ تمام شده است.

۱۱اوت ۲۰۰۳

ناتو کنترل نیروهای صلح را در کابل به دست گرفت.

۴ ژانویه ۲۰۰۴

 لویه جرگه قانون اساسی در کابل، پیش‌نویس قانون اساسی جدید افغانستان را تصویب کرد.  

۹ اکتبر ۲۰۰۴

برگزاری نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، در این دور از انتخابات ۱۸ نفر خود را نامزد پست ریاست جمهوری کرده بودند. بنابر اعلام ‘کمیته مشترک تنظیم انتخابات’، بیش از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط رای‌دهی، در این دوره از انتخابات اشتراک کردند.

۲۹ اکتبر ۲۰۰۴

چند روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست آمریکا که به انتخاب مجدد جورج بوش منجر شد، بن لادن در یک پیام تلویزیونی مردم آمریکا و جهان را تهدید کرد.

۲۳ می ۲۰۰۵

حامد کرزای و جورج بوش توافقنامه نظامی امضا کردند.

۱۷ فوریه ۲۰۰۹

باراک اوباما نیروهای نظامی در افغانستان را افزایش داد.

اول دسامبر ۲۰۰۹

باراک اوباما در مراسم بزرگداشت سربازان کشته شده در افغانستان در دانشگاه وست پوینت، اعلام کرد که باز هم نیروهای  نظامی را در افغانستان افزایش خواهد داد.

۲۳ ژوئن ۲۰۱۰

باراک اوباما فرمانده نظامی اش در افغانستان، مک کریستال را برکنار و ژنرال پترائوس را جانشین او کرد.

۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰

انتخابات پارلمانی در میان موجی از خشونت و حملات شورشیان مسلح مخالف برگزار شد. مطرح شدن ادعاهای گسترده و جدی در مورد تقلب، باعث تاخیری طولانی در اعلام نتایج این انتخابات شد.

۲۲ ژوئن ۲۰۱۱

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از  خروج ۳۳ هزار سرباز این کشور از افغانستان تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی خبر داد.