خودکشی و زورگیری ۱۰ ساله ها

نویسنده
نازنین کامدار

» "تقصیر فیلم هاست"

در حالی که خبر خودکشی یک کودک ده ساله به دلیل فقر کمتر مورد توجه قرار گرفته، رسانه ها از بازداشت یک کودک ۱۲ ساله به جرم “زورگیری” خبر می دهند تا ایران طی تنها یک هفته با دو حادثه ای همراه شود که پیش از این وقوع آنها برای کودکان کمتر سابقه داشته است.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، اخبار تکان دهنده در باره کودکان در ابتدای هفته و با خبر خودکشی کودک ده ساله اشنویه ای آغاز شد.

خبرگزاری ها نوشتند: “در محله تاچین آباد شهرستان اشنویه هاوری قادر شوان دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی خود را آویزان کرده و دار فانی را وداع گفته است.هاوری که چند روزی بود از طرف مدرسه بخاطر تاخیر در آوردن کمک به مدرسه تحقیر می شد و خانواده ی کارگرش حاضر و قادر به پرداخت مبلغی بیش از ۵۰۰۰ تومن نبودند تا اینکه روز حادثه هنگامی که پدر و مادرش او را برای مدرسه بیدار کردند و خود نیز به کارگری ( چیدن سیب) رفتند و ۵۰۰۰ تومان هم به پسرشان دادند که به مدرسه ببرد ولی هاوری گفت که اگر مبلغ بالاتری به او ندهند او تحقیر خواهد شد و به مدرسه نخواهد رفت و حتی تهدید کرده که خودش را خواهد کشت. سر انجام بعد از دو ساعت یکی از همسایه ها به خواست مادر هاوری، به خانه آنها میرود تا مطمئن شوند او به مدرسه رفته است ولی وقتی وارد خانه میشود جسد پسر ده ساله ای را میبیند که به لوله گاز آویزان شده است”.

به دنبال این اتفاق روزنامه شرق سراغ فرماندار اشنویه رفته و از او سوال کرده است.

اسعد خضری، فرماندار شهرستان اشنویه با اظهار تأسف از این اتفاق، روایت خود را چنین تعریف کرده: “واقعیت این است که اصلاً بحثی درخصوص کمک به مدرسه در سطح شهرستان اشنویه نبوده است. هر ساله این بحث وجود دارد و انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود، اگر در مدرسه‌ای مشکلاتی نظیر خرابی رادیاتورها وجود دارد و مدرسه به‌تنهایی توانایی تعمیر آنها را ندارد، از کسانی پول جمع می‌کنند که بنیه مالی دارند و اعلام آمادگی برای کمک به مدرسه می‌کنند. اما در شرایط فعلی حتی صحبت این مسأله هم نشده بود.این کودک دو روز قبل از واقعه فیلمی می‌بیند که صحنه اعدام داشته و در طول دو روز این طنابی که خودش را سرانجام با آن حلق‌آویز می‌کند در دستانش بوده و این حرف را مادرش تأیید می‌کند. شوان هر روز هزار تومان پول توجیبی از خانواده‌اش برای رفتن به مدرسه می‌گرفته است و آن روز طلب دو هزار تومان می‌کند و خانواده هم این پول را در اختیارش قرار می‌دهند. مادرش پیش از رفتن به باغ‌های مردم برای سیب‌چینی از شوان می‌خواهد بعد از تعطیلی مدرسه سری هم به مادربزرگش بزند. یعنی همه‌چیز عادی اتفاق افتاده است. اما بعدازظهر که آنها به خانه می‌رسند، با دردناک‌ترین تصویر عمرشان روبه‌رو می‌شوند.خانواده داغدار شوان دلگیرند از شایعات مبنی بر عدم توانایی خانواده برای تأمین فرزندانشان. پدر او مردی جوان و فهمیده است و امروز به دفتر من آمده بود و می‌گفت درست است که کارگر است اما تمام نیازهای فرزندش را تأمین می‌کرده است.درسه‌ای که شوان در آن تحصیل می‌کرده است جزو مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر است و کلاً بحث کمک به مدرسه در آن منتفی است”.

تلاش خضری برای تطهیر مدرسه و رد علت خودکشی به دلیل فقر از سوی محمدپور مدیرکل روابط عمومی آموزش‌ و پرورش استان آذربایجان غربی نیز پی گرفته شده است: “این حادثه خارج از محدوده آموزش‌ و پرورش و در خانه دانش‌آموز رخ داده است و هیچ ربطی به آموزش‌ و پرورش ندارد. این کودک با دیدن یک فیلم دست به اقدامی هیجانی‌زده و ادعای برخی سایت‌ها که می‌گویند مدرسه این کودک را تحت فشار قرار داده، کاملاً ساختگی است. این سایت‌ها درباره طرح کرامت صحبت کرده‌اند و من باید بگویم شوان دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی بود و اصلاً مشمول این طرح نمی‌شد”.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه هم سخنان همکاران دولتی اش را تایید کرده و گفته: “خانواده کارگرهای ایرانی حتی اگر پولی نداشته باشند آن‌قدر مناعت طبع دارند که کودکانشان را در شرایط روانی بد قرار ندهند. مدرسه‌ای که این کودک در آن درس می‌خوانده و دانش‌آموزان آن، نیز گواه هستند که اصلاً بحث کمک به دبستان وجود نداشته است. مدیر این مدرسه ۱۵ سال است که مدیریت آن را برعهده دارد و این نکته را باید در نظر داشت که در تمام این سال‌ها هرگز دانش‌آموزان خود را برای دریافت مبالغ مختلف تحت فشار قرار نداده‌اند”.

با وجود تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر موضوع فقر و ارتباط آن با خودکشی، روز گذشته در تهران خبری با عنوان “بازداشت کوچکترین زورگیر تهران” منتشر شد.

سایت فرارو در اینباره نوشت: “نوجوانی به نام مهرداد به کلانتری ۱۴۴ جوادیه تهرانپارس مراجعه کرد و به ماموران تجسس این یگان اعلام کرد که پسری به نام محسن ۱۱ ساله مدتی است با تهدید قمه در ساعات مختلف شبانه روز اقدام به زورگیری از پسربچه‌‌های محل می‌کند و تاکنون از چندین نفر مبالغ مختلف به سرقت برده است. به دنبال اظهارات شاکی اکیپی مجرب از ماموران تجسس کلانتری به خیابان امین مراجعه و بعد از چند دقیقه تعقیب و مراقبت از محل‌هایی که احتمال حضور متهم ۱۱ ساله می‌شد؛ پرداختند تا اینکه در یک ساعت بعد شاکی متهم را شناسایی و بلافاصله عوامل تجسس نامبرده را دستگیر کردند. کارآگاهان متهم را به واحد تجسس کلانتری منتقل و تحت بازجویی‌های فنی قرار دادند که محسن ۱۱ ساله به سرقت و زورگیری از بچه‌های محل از سال گذشته تاکنون اعتراف کرد. پرونده متشکله جهت سیر مراحل قانونی و تحقیقات بیشتر به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد”.